هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 36    |    9 شهريور 1390

   


 

عید سعید فطر مبارک!


كارگاه هاي مهارت‌ مصاحبه در شيراز برپا می شود


فرآیند ثبت تاریخ شفاهی انقلاب دارای هزینه و زمان بر است


تاريخ شفاهی اسراي ايراني و عراقي جنگ تحميلي تدوين مي شود


برگزاری دومين جشنواره خاطره‌نويسی در خراسان شمالی


جمع‌آوری تاريخ شفاهی آزادگان گيلان


خاطراتی درباره خبرنگار شهید، محمدرضا امانی


تاريخ شفاهي خوئين، گفت و گو با يحيي آل اسحق


گزارشی از مراسم رونمایی كتاب سفیر 7 هزار روزه


خاطرات سفیر هفت هزار روزه


رجایی از آغاز تا شهادت


ماهنامه تجربه شماره 3 منتشر شد


نقد کتاب خاطرات منصور رفيع زاده


یازدهمین شماره‌ی «پیام بهارستان» با 59 مقاله


شماره 159 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-15


برنده جایزه پژوهش تاریخ شفاهی چارلتون اعلام شد


خاطرات هنری گریدی، سفیر آمریکا در ایران 1-1950


 



فرآیند ثبت تاریخ شفاهی انقلاب دارای هزینه و زمان بر است

صفحه نخست شماره 36

تهران - مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با بیان اینكه تنها راه ثبت خاطرات دوران دفاع مقدس و انقلاب تاریخ شفاهی است افزود : ثبت خاطرات هزینه بردار و زمان بر است.
 
حجت الاسلام سعید فخرزاده در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد مشكلات فرا روی ثبت خاطرات تاریخ شفاهی دوران انقلاب و دفاع مقدس یادآورشد: عمده ترین مشكل ما، فرآیند طولانی بودن ثبت و ضبط خاطرات است كه بیشتر صاحبان خاطره به دلیل فشار ناشی از آن تن به این كار نمی دهند.
وی نوع حمایت های مالی برای این كار را یكی دیگر از مشكلات فرا روی این كار دانست و گفت: متاسفانه برای امور پژوهشی در كشور سرمایه گذاری مناسبی صورت نمی گیرد و با توجه به طولانی بودن فرآیند ثبت تاریخی شفاهی بودجه های اختصاص داده شده روند كار را با مشكل روبه رو می سازد.
حجت اسلام فخر زاده در پاسخ به این پرسش كه تاكنون خاطرات چه تعداد از افراد ثبت و ضبط شده است؟، گفت : بر آورد ما ثبت خاطرات 3 هزار شخصیت اصلی بود كه در حاضر با حدود 500 نفر مصاحبه انجام شده است . دلیل عمده انجام نشدن باقی كار كمبود امكانات مالی و برخی توانایی ها است، ما برای اینكار نیازمند جذب محققان و پژوهشگران زیادی هستیم كه این كمبودها روند كار را با مشكل روبه رو می سازد.
مسوول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، پراكندگی صاحبان خاطرات در سراسر كشور و دسترسی سخت به آنان را مشكل دیگر فرا روی این عرصه عنوان كرد.
وی موازی كاری برخی نهادها در ثبت این خاطرات را از دیگر مشكلات حوزه ثبت تاریخ شفاهی برشمرد و گفت: سازمانها و نهادها مثل مركز اسناد انقلاب اسلامی ، موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده اند اما تاكنون تدبیری خاصی برای جلوگیری از این موازی كاری صورت نگرفته است. در سالهای اخیر سعی كردیم با برخی سازمانها برای كار هماهنگی كنیم تا هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی شود.
فخر زاده گفت كه معتقدیم نوع نگاهها و تحقیقات در هر فرد متفاوت است و می توان به یك موضوع با نگاه و قالب متفاوت نگریست .
وی در خصوص انتقال خاطرات شفاهی با توجه به زمان بر بودن فرآیند ثبت آن به جوانان، گفت: به نظر راهی بجز نوشتن توسط خود افراد وجود ندارد، هنوز فرهنگ نوشتاری در جامعه ما نهادینه نشده است. چند سال پیش طرحی پیشنهاد شد كه افرادی كه در جنگ حضور فعال داشتند یكسال قبل از پایان خدمت خود به مرخصی بروند و به همراه یك كارشناس خاطراتشان را ثبت و ضبط كنند كه متاسفانه اینكار به سرانجام نرسید .
مسوول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با بیان اینكه اصولا گفتن راحت تر از نوشتن است افزود: ممكن است فرد عادی در نوشتن بك مطلب اطلاعات را به درستی بازگو نكند و یا زیاده و كم گویی كند. بنا براین وجود یك كارشناس برای ثبت خاطرات ضروری است .
فخر زاده در مورد راهنمایی به افرادی كه می خواهند خاطرات خود را ثبت كنند، یادآورشد: ما زوایای موردنظر را برای افراد تبیین می كنیم تا مطالبی كه برای تاریخ مهم است بازگو شود نه هر مطالبی كه برای مصاحبه شونده جالب است. پس از ثبت خاطرات كارشناسان آن را مطالعه می كنند و درصورت نیاز پرسش هایی را در این زمینه مطرح می كنند كه پاسخگویی به این سوالات خاطرات را تكمیل خواهد كرد.
مسوول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی همچنین به فعالیت‌های دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری اشاره كرد و گفت: تاكنون 6 هزار و 200 ساعت مصاحبه با 800 شخصیت از علما، بازاریان دانشجویان و مبارزان سیاسی انجام گرفته و 33 جلد كتاب خاطرات از سوی این دفتر تدوین شده و ده‌ها جلد نیز در دستور كار است.

منبع: IRNA


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.