هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 35    |    12 مرداد 1390

   


 

رمضان مبارک!


هفدهمین همایش بین المللی تاریخ شفاهی، بوینس آیرس 2012


ورود به عرصه تاريخ شفاهی موجب رونق اسناد تاريخی می‌شود


تاريخ شفاهي جنگ تحميلي در ادامه مجموعه «گام به گام با انقلاب»


تاريخ شفاهی دفاع مقدس مستندسازی می شود


"پاسیاد پسر خاک" در قزوین بازخواني مي‌شود


تقویم تاریخ دفاع مقدس جلد نوزدهم (در راه پیروزی)


گزارشی از برگزاری کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی در مدیریت اسناد آستان قدس رضوی


هنر در گرماگرم انقلاب


سالروز مرگ دیکتاتور


سابقۀ خاطره نگاری در ایران -2


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-14


سادات خانم


نگاهی به کتاب از باغ قصر تا قصر آرزوها، خاطرات یک عضو سابق حزب توده


ملاحظاتی در شکل گیری مجلس در ذهنیت «ما»


سفرنامه ایران


 



تاريخ شفاهی دفاع مقدس مستندسازی می شود

صفحه نخست شماره 35

اسحاق صلاحی رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملی روز جمعه درحاشيه ديدار با مادر شهيد سرلشگر خلبان احمد كشوري در كياكلا از توابع شهرستان قائمشهراستان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: به همين منظور كارگاه تاريخ شفاهي دفاع مقدس با حضور علاقه مندان به اين امر در برخي از استان ها برگزار شده است و در آينده در تمامي استان هاي كشور داير خواهد شد.
وي گفت: سازمان اسناد و كتابخانه ملي با همكاري ستاد كل نيروهاي مسلح،‌ سازمان حفظ ارزش هاي دفاع مقدس و پژوهشگاه دفاع مقدس اقدام به برگزاري اين كارگاه كرده است.
صلاحي بيان داشت: براي ثبت درست و صحيح و مستندسازي مناسب تمامي حوادث و خاطراتي كه از زبان رزمندگان و يادگاران دفاع مقدس بيان مي شود،مي بايست مصاحبه گر از آمادگي لازم و ابزار كافي براي ثبت درست مطالب ، به دور از هرگونه تحريف آمادگي داشته باشد.
او افزود: خاطرات رزمندگان به عنوان بخشي از تاريخ شفاهي جنگ است و مي‌تواند منبع مهمي براي انسان‌ شناسي در جنگ باشد.
صلاحي ادامه داد: با توجه به گذران عمر افراد حاضر در صحنه ها ، لازم است هر چه سريعتر و با رعايت تمام جنبه هاي علمي وحرفه اي ،براي انجام مصاحبه هاي تاريخ شفاهي نسبت به انجام مراحل مصاحبه ها اقدام شود.
رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي اضافه كرد: در اين كارگاه هاي آموزشي سعي مي شود تا افراد عضو پايگاه هاي بسيج ادارات،‌سازمان هاو وزارتخانه ها و افراد علاقه مند به اين امر با روش هاي مستدل ثبت و ضبط تاريخ دفاع مقدس آشنا شوند.
وي اظهار داشت: تاريخ شفاهی سند علمي و معتبري است كه مي توان در همه مواقع به آن رجوع و استناد كرد.
رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملي با تاكيد بر ارزشي بودن دفاع مقدس گفت‌: آنچه كه قراراست ثبت و به تصوير كشيده شود بايد بر ارزش ها تكيه داشته باشد تا هر تشكيلات و سازماني بتواند به عنوان منبعي ارزشمند از آن استفاده كند.
وي ادامه داد : مي بايست تا قبل از اين كه ديگران ، داستان هاي ساختگي از جنگ بسازند، داستان هاي واقعي اين دوران ارزشمند را به ثبت برسانيم .
صلاحي ادامه داد: بسياري ازبازماندگان جنگ يا جانبازند و يابراثر گذشت زمان از دنيا رفته اند، و از دست دادن اين افراد، ضايعه جبران ناپذيري در ثبت وقايع جنگ است.
صلاحی از شهدا‌ به عنوان يادگاران دفاع مقدس ياد كرد و گفت: ما بايد نسبت به ارزش اين ميراث گرانبها آگاه باشيم و در حفظ آن تلاش كنيم. 

منبع: ایرنا


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.