هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 34    |    5 مرداد 1390

   


 

نهمين كارگاه تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس برگزار شد


تاريخ شفاهي زندگي شهيد «عبدالحميد ديالمه» از دانشگاه مشهد تا مجلس


انتشار فراخوان دومین جشنواره "روزهاي آفتابي"


پژوهانه 2012 (بورسیه فرصت مطالعاتی 5 ماهه در هلند)


یاحسینی: عوامل کاهش تیراژ کتاب شناسایی شوند


شماره 158 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


جای امن گلوله‌ها: روایتی تلخ از مقاومت


عمليات مرصاد


روایت هدایت الله بهبودی از روند سه دهه پژوهش در تاریخ انقلاب اسلامی چشم انداز تاریخ نگاری انقلاب


گرایش تاریخ شفاهی در دانشگاه اسکس انگلیس


سراب خوشبختی


جمعه سرخ رمضان -2


خاطره، تاریخ و فراموشی-2


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-13


سابقۀ خاطره نگاری در ایران -1


 



گرایش تاریخ شفاهی در دانشگاه اسکس انگلیس

صفحه نخست شماره 34

تاریخ شفاهی در دانشگاه اسکس(1) انگلیس به عنوان جزئی از گرایش تاریخ اجتماعی زیر نظر ‍پُل تامسون(2) در بخش جامعه شناسی پذیرفته شده است. در این دانشگاه، واحد تاریخ شفاهی به عنوان یکی از واحدهای اختیاری دوره کارشناسی ارشد در رشته تاریخ اجتماعی محسوب می شود. روزنامه «تاریخ شفاهی» رسانه ای است برای مبادله اخبار، انتشار مقالات  و مباحث طرح های تاریخ شفاهی در داخل و خارج از کشور، و همچنین آرشیو وسیعی از نوارهای صوتی و نسخه های چا‍پ شده که محصول فرعی دیگر این رشته می باشند، توسط مورخان و دانش پژوهان تهیه و ذخیره می شوند.

از خصوصیات عمده وابسته به فعالیت های تاریخ شفاهی، طرح بررسی تاریخ خانواده می باشد. این طرح براساس جمع آوری شیوه های پرورش کودک، سازمان خانه و خانواده و روابط خواهر و برادر در دوره زمانی پیش ازسال ۱۹۱۴، در سراسر کشور به شکل مصاحبه با اطلاع رسانان و افرادی که در آن زمان کودک بودند، بنیان گذاری شد. در شکل گیری این طرح، ‍پُل و تیا  تامسون، نمونه های خود را براساس گروه های اجتماعی در سرشماری سال ۱۹۱۱ قرار دادند، و ازطریق این پرسشنامه های مفصل، کار خود را تداوم داده اند. بر این اساس، پرسشنامه ها مبنای مصاحبه های عمیق تری بودنده اند که به اطلاع رسانان و مردم اجازه می دادند تا آزادانه در مورد برداشت خود از پرسش مطرح شده، صحبت کنند. برخی از مصاحبه ها و مطالب جمع آوری شده در کتاب  ادواردی ها(3) پُل تامسون مورد استفاده قرار گرفته است.

حوزه دیگری که در این زمینه ابداع و اهمیت داده شده، مطالعه و بررسی در گروه های حرفه ای و شغلی با استفاده از شیوه های تاریخ شفاهی است. در این بررسی، روش های سنتی زندگی گروه های شغلی، از قبیل کشاورزان و کارگران قایق های کوچک ماهی گیری به وسیله بیان خاطرات زندگی ایشان در طول نسل های مختلف، اهمیت و‌یژه ای داده شده است. به عنوان نمونه طرح هایی که دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در دست اجرا دارند، از جمله زندگی گارگران مزرعه نورفوک(4) ، زنان مزرعه اسکس، ماهی گیران اسکاتلتد و بنادر سواحل شرقی، کارگران کشتی سازی، مزرعه های رازک شهر کنت(5)  و مبادلات و تجارت سوزن می باشد. تمرکز بر روی هر حرفه، باعث تعیین حدود رشته مورد مطالعه می شود و پیوند میان تاریخ کارگری و جامعه شناسی کار را فراهم می آورد.
مورخان اسکس، دانش و چگونگی اجرای فنون خود را سخاوتمندانه در اختیار دانش پژوهان قرار می دهند تا زمینه های بازدید از آرشیوهای جمع آوری شده ایجاد گردد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
  1Essex
  2Paul Thompson
۳The Edwardians
  4Norfolk farm
  5Kentish hop-fields

نویسنده: ماویس واترز
خانم واترز در دانشگاه یورک تورنتو تدریس می کند
ترجمه: سارا علوی کیا

منبع: دانشگاه اسکس Essex


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.