هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 34    |    5 مرداد 1390

   


 

نهمين كارگاه تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس برگزار شد


تاريخ شفاهي زندگي شهيد «عبدالحميد ديالمه» از دانشگاه مشهد تا مجلس


انتشار فراخوان دومین جشنواره "روزهاي آفتابي"


پژوهانه 2012 (بورسیه فرصت مطالعاتی 5 ماهه در هلند)


یاحسینی: عوامل کاهش تیراژ کتاب شناسایی شوند


شماره 158 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


جای امن گلوله‌ها: روایتی تلخ از مقاومت


عمليات مرصاد


روایت هدایت الله بهبودی از روند سه دهه پژوهش در تاریخ انقلاب اسلامی چشم انداز تاریخ نگاری انقلاب


گرایش تاریخ شفاهی در دانشگاه اسکس انگلیس


سراب خوشبختی


جمعه سرخ رمضان -2


خاطره، تاریخ و فراموشی-2


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-13


سابقۀ خاطره نگاری در ایران -1


 



تاريخ شفاهي زندگي شهيد «عبدالحميد ديالمه» از دانشگاه مشهد تا مجلس

صفحه نخست شماره 34

به زودي منتشر مي‌شود
 
زندگي‌ شهيد «سيد عبدالحميد ديالمه» نماینده مردم مشهد و از شهداي مجلس شوراي اسلامي در فاجعه هفتم تير ماه سال 1360، با روش تاريخ شفاهي توسط محمد‌مهدي خالقي در دست تدوين است. این اثر هم‌اکنون مراحل پاياني بازنويسي خود را پشت سر مي گذارد و انتشارت سوره مهر حوزه هنري تهران، آن را به چاپ خواهد رساند. اين اثر نخستين فعاليت محمد مهدي خالقي با روش تاريخ شفاهي است.
نگارش اين اثر هم‌زمان با ساخت مستندي درباره زندگي اين شهيد آغاز شده كه در حال حاضر مراحل ساخت  آن به پايان رسيده و قرار است دانشگاه علوم پزشكي مشهد آن را در قالب DVD منتشر و توزيع کند.
محمد مهدي خالقي پيش از اين كتابي در قطع پالتويي با عنوان «آقا وحيد»(دوستان شهيد ديالمه او را با اين نام صدا مي‌كردند) نوشته كه توسط انتشارات دفتر نشر فرهنگ به چاپ رسيده است.
در كتاب زندگي نامه شهيد به صورت مفصل به زندگي «سيد عبدالحميد ديالمه» پرداخته شده و تاكنون با بيش از 25 نفر از دوستان، شاگردان و خانواده آن شهيد در مشهد و تهران مصاحبه شده است؛ از جمله؛ «دكتر وكيلي، رئيس سابق دانشكده ادبيات مشهد»، «قنبري، رئيس سابق صدا و سيما مشهد» و «كاظمي، يكي از دبيران آموزش و پرورش مشهد». نويسنده، سعي كرده در اين كتاب به زندگي شخصي، اجتماعي و فرهنگي شهيد ديالمه در جريان‌هاي پيش و پس از پيروزي انقلاب اسلامي بپردازد. شهيد ديالمه فعاليت هاي فرهنگي و مذهبي متعددي در دانشگاه مشهد چون تاسيس كتابخانه، برگزاری محفل دعاي كميل، برپايي مناظره‌هاي اعتقادي و سياسي و اعلام موجوديت رسمي و علني «مجمع احياي تفكرات شيعه» در کارنامه خود دارد.
در كتاب زندگي شهيد ديالمه اسناد تصويري، شنيداري و مكتوب موجود در مجلس شوراي اسلامي و مركز اسناد انقلاب اسلامي نيز استفاده شده است.
محمد مهدي خالقي علاوه بر تدوین زندگي شهيد «عبدالحميد ديالمه» با روش تاريخ شفاهي، مشغول تنظیم خاطرات يكي از درجه‌داران ارتش جمهوري اسلامي به نام «يوسف صنعتي» است. يوسف صنعتي از خاطرات خود در رسته تعميرات تانك ارتش شاهنشاهي تا ارتش جمهوري اسلامي در دوران دفاع‌مقدس مي‌گويد.
خالقي تدوین‌گر خاطرات اين درجه‌دار ارتش درباره علت گرايش به ثبت این خاطرات مي‌گويد: «يكي از دغدغه‌هايم همواره اين بود كه فعاليت‌هاي ارتش در روز‌هاي قبل و بعد از انقلاب و جنگ تحميلي را در قالب خاطرات از زبان راوي‌ها را روايت كنم. «يوسف صنعتي»، سر تعمير‌كار تانك‌ قبل از پيروزي انقلاب اسلامي بود و با شروع جنگ به جبهه رفت. وي در كنار بيان خاطرات خود اسناد و مدارك مستندي از آن روز‌ها ارايه كرده است.»
«محمد مهدي خالقي» دانشجوي ارشد رشته الهيات تاريخ و تمدن ملل اسلامي است. وي بيش از 10 سال سابقه ساخت مستند در زمينه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، ديني و دفاع‌مقدس دارد. دهها مصاحبه با هنرمندان و صاحب نظران درباره فراز و فرود هاي انقلاب اسلامي انجام داده كه در مجله سوره منتشر شده‌اند. او قصد دارد، اين مصاحبه‌ها را در قالب كتاب به چاپ برساند.

فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

4 مرداد 1390
سید صادق
از دوستان نزدیک شهید دیالمه و شهید آیت در مجلس اول سید احمد کاشانی است. تعجب می کنم که در این مجموعه با ایشان مصاحبه ای نیست

13 دي 1393
مهدي
با سلام ودرود بر امام راحل وشهداي انقلاب اسلامي ،من افتخار مي كنم به امثال آقاي شهيد ديالمه ،واقعآً حق ايشان شهادت بود گواراي وجودش كاش مي شد آثار ايشان به صورت گسترده زير چاپ مي رفت . خدا اجرتان دهد ياري كنيد راه شهدا پايدار بماند وفرومايگان باعث از ميان رفتن خط امام ورهبري نشوند

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.