هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 34    |    5 مرداد 1390

   


 

نهمين كارگاه تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس برگزار شد


تاريخ شفاهي زندگي شهيد «عبدالحميد ديالمه» از دانشگاه مشهد تا مجلس


انتشار فراخوان دومین جشنواره "روزهاي آفتابي"


پژوهانه 2012 (بورسیه فرصت مطالعاتی 5 ماهه در هلند)


یاحسینی: عوامل کاهش تیراژ کتاب شناسایی شوند


شماره 158 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


جای امن گلوله‌ها: روایتی تلخ از مقاومت


عمليات مرصاد


روایت هدایت الله بهبودی از روند سه دهه پژوهش در تاریخ انقلاب اسلامی چشم انداز تاریخ نگاری انقلاب


گرایش تاریخ شفاهی در دانشگاه اسکس انگلیس


سراب خوشبختی


جمعه سرخ رمضان -2


خاطره، تاریخ و فراموشی-2


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-13


سابقۀ خاطره نگاری در ایران -1


 



یاحسینی: عوامل کاهش تیراژ کتاب شناسایی شوند

صفحه نخست شماره 34

نويسنده كتاب "گزارش به خاك هويزه" معتقد است: تا عواملی که سبب شده تيراژ كتاب‌ها به جاي افزايش، روند رو به كاهشي را طي كنند، نشناسيم، هرگز نمي‌توان به درمان دست پيدا كرد. آرامش فكري، پويايي فرهنگي و انگيزه علمي، وضعيت مطالعه را ارتقا می‌دهند.

سيدقاسم ياحسيني، خاطره‌نويس دفاع‌مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) و با توجه به بيانات مقام معظم رهبري در دیدار مسوولان کتابخانه‌های بزرگ و عمومی و جمعی از کتابداران سراسر کشور، گفت: در دنياي مدرن كتاب و كتاب‌خواني يك تجمل و حتي يك نياز نيست، بلكه ضرورت انكارناپذيري است كه هركس خود را از آن محروم كند، بخشي از زندگي‌اش را از دست داده است.

وی دوري از كتاب و كتاب‌خواني را يكي از دلايل عقب‌افتادگي ايرانيان در بعضی مقاطع تاریخی دانست و تصريح كرد: كتاب، حاصل انديشه، علم و تفكر است و كسي كه كتاب نمي‌خواند، بهره‌اي از اين مقولات نمي‌برد.

اين كارشناس تاريخ شفاهي با اشاره به تامل چند ساله‌اش درباره قهر ايرانيان با كتاب به برخي از دلايل پرداخت و افزود: مهم‌‌ترين انگيزه براي خواندن كتاب، تشنگي است. مادامي كه احساس تشنگي براي كسي ايجاد نشود، براي رفع آن تلاش نخواهد كرد. بنابراين كتاب بايد با انگيزه خوانده شود.

ياحسيني در ادامه با تاکید بر مسایل اقتصادي و روابط پيچيده اجتماعي، اظهار داشت: معضلات اقتصادي آنچنان مجال را از افراد گرفته كه آن‌ها در ساعت‌هاي متمادي در پي تامين زندگي‌شانند. اين افراد فرصت بودن با خانواده را ندارند، چه برسد به مطالعه و كتاب‌خواندن.

وي با اشاره به فرهنگ شفاهي و تمايل ايرانيان به شنيدن بيش از خواندن، خاطرنشان كرد: مجموعه اين عوامل و ده‌ها عامل ديگر سبب شده كه تيراژ كتاب‌ها به جاي افزايش، روند رو به كاهشي را طي كنند و شايد بتوان با سخنراني و تبليغات فقط انگيزه كوچكي را در مردم ايجاد كرد.

نويسنده كتاب "گزارش به خاك هويزه" در پايان گفت: مادامي كه جامعه داراي آرامش فكري، پويايي فرهنگي و انگيزه علمي نباشد، وضعيت مطالعه به همين شكل خواهد بود. شايد اين حرف‌ها تلخ و سياه باشند، اما همه مي‌دانند تا درد را نشناسيم، هرگز نمي‌توان به شيوه درمان دست پيدا كنيم.

خبرنگار : نسترن پورصالحی

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.