هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 30    |    8 تير 1390

   


 

تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی منتشر می‌شود


گزارشی از نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس


کتاب ماه تاریخ و جغرافیا شماره 157


طرح صداهای سندی: داستان های یکدیگر را بشنویم


فصلنامه مطالعات تاریخی شماره 31


راه اندازی انجمن منطقه ای آمریکای لاتین


تاریخ شفاهی صنعت قند خراسان- بخش نخست


درگذشت و تدفین دکتر شریعتی در خاطرات دکتر محمد صادقی تهرانی


تقویم تاریخ دفاع مقدس جلد 18


ناکارآمدی نخبگان سیاسی درکارآمدسازی روند توسعه ایران عصرپهلوی (4)


در تعقیب و گریز(4)


از سیمین دانشور تا گیرشمن


تاریخ شفاهی در جنوب شرق آسیا-۹


خاطراتی از حسین شهیدزاده


مروری بر تاریخچه چاپ و چاپ خانه در ایران


 



گزارشی از نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس

صفحه نخست شماره 30

مراسم اختتاميه نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس تهران ساعت 18 اول تير در فرهنگسراي ارسباران و با حضور سردار همداني فرمانده سپاه محمد‌رسول الله (ص)، امير محمد بالار جانشين بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، سرهنگ حسن رسولي منفرد معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، سرهنگ گلعلي بابايي معاون هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، سيمين‌دخت وحيدي شاعر عرصه دفاع مقدس، امير سيفي رئيس حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش، سردار فتح‌الله جعفري، سردار باباخاني و جمعي از رزمندگان دوران دفاع مقدس و نويسندگان اين عرصه برگزار شد.

در بيانيه نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس تهران بر ضرورت برنامه‌ريزي منسجم براي ضبط و ثبت خاطرات دفاع مقدس تأكيد شد.
هيئت داوران نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس تهران، طي بيانيه‌اي ضمن تأكيد بر اهميت احياء نهضت خاطره‌نويسي دفاع مقدس، فوت روز‌افزون منابع و فرصت‌ها را گوشزد و برنامه‌ريزي منسجم جهت ضبط و ثبت خاطرات را امري ضروري دانست.
هيئت داوران از ميان 1007 اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره با اعمال معيارهاي اوليه مانند عدم چاپ خاطره پيش از شركت در جشنواره، تطبيق محتواي خاطره‌ ارسالي بر حفظ ارزش‌هاي دفاع مقدس و حيطه‌بندي خاطره محدود به شهر تهران 203 اثر را طي دو مرحله داوري براي ارزيابي نهايي حائز ورود به مرحله نهايي دانست.

اختتاميه نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس تهران


سردار همدانیسردار همداني: روايت هنرمندانه خاطرات، دفاع مقدس را براي نسل آينده ماندگار مي‌‌كند.
فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) گفت: اگر خاطرات دفاع مقدس هنرمندانه به نسل حاضر و نسل آينده انتقال شود، ماندگاري آن براي هميشه باقي خواهد بود.
وي با بيان اينكه رخداد‌هاي هشت سال دفاع مقدس و نبرد زنان و مردان اين سرزمين تاريخ دفاع مقدس را تشكيل مي‌دهد، افزود: سرزمين ايران اسلامي در طول بيش از 2 هزار و 800 روز مقاومت، منطقه نبرد بود و به همين خاطر محصول هشت سال دفاع مقدس را مقاومت مي‌گوييم.

خاطره‌گويي و خاطره‌نويسي موجب ماندگاري تاريخ دفاع مقدس است

فرمانده سپاه محمدرسول الله (ص) خاطره‌گويي و خاطره‌نويسي را موجب ماندگاري تاريخ دفاع مقدس دانست و بيان كرد: جلوه‌هاي اين هشت سال نبرد به قدري زيبا است كه اگر هنرمندان ما هنرمندانه به نسل حاضر و نسل آينده انتقال دهند؛ ماندگاري آن براي هميشه باقي خواهد بود. اگر خاطره را از دفاع مقدس حذف كنند، اين 8 سال نبرد بي‌روح خواهد شد.

بيش از 70 درصد شهداي دفاع مقدس زير 25 سال بودند

فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) يادآور شد: در تاريخ دفاع مقدس، بسياري از شهدا جانبازان و آزادگان جزو نوجوانان 12 و 13 ساله بودند؛ زنان و دختران شهيده و آزاده نيز در تاريخ انقلاب اسلامي كم نداريم؛ هفتاد و دو و نيم درصد از شهداي دفاع مقدس نيز زير 25 سال بودند.
وي بيان كرد: در خاطره‌گويي و خاطره‌نويسي بايد تلاش شود خاطرات، هنرمندانه و سطح‌بندي شده ارائه شود؛ به عنوان مثال برخي خاطرات سطح عالي، راهبردي و استراتژيك دارد كه مي‌تواند براي مديران عالي در عرصه‌هاي مختلف آموزنده و راه‌گشا باشد؛ برخي از خاطرات اميدوار‌كننده براي هر زن و مردي است و مي‌تواند الگوي زندگي باشد؛ خاطرات ديگري از دفاع مقدس براي خانواده‌ها، كودكان، نوجوانان و مادران است كه تضمين‌كننده موفقيت در زندگي آنهاست.
جاذبه جبهه و تحمل دشواري‌ها مورد بررسي قرار گيرد
سردار همداني خاطرنشان كرد: زندگي در شرايط سخت و دشوار جبهه آموزنده است؛ بايد واكاوي كرد كه جبهه چه جاذبه‌اي داشت كه جوانان در رطوبت بالا، گرماي بيش از 50 درجه، سرما و كولاك با عشق حضور پيدا مي‌كردند؟ در عمليات «رمضان» شهيد محروح جنگي نداشتيم بلكه شهدا در اثر تشنگي به شهادت رسيده بودند؛ در سرماي «گَردِوش» منطقه غرب، ده‌ها شهيد و مجروح سرمازده را از سنگر‌ها بيرون كشيديم.

رسولي: خاطره، مهمترين زيرساخت فعاليت‌هاي ادبي و پژوهشي است رسولی منفرد
همچنین معاون ادبيات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس،‌ خاطره را مهمترين بخش و زيرساخت فعاليت‌هاي ادبياتي و پژوهشي خواند و گفت: خاطرات، مكمل اسناد و مداركي است كه تاكنون در ارتش و سپاه و سازمان‌هاي مختلف جمع‌آوري شده است.

سرهنگ حسن رسولي‌منفرد در اين مراسم اظهار داشت: از سال گذشته جشنواره سراسري خاطره‌نويسي دفاع مقدس را با موضوع تاريخ شفاهي و جمع‌آوري خاطرات از بين مردم آغاز كرديم و اين موضوع از مهمترين برنامه‌هاي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس خواهد بود.
وي ادامه داد: هداياي مادي و معنوي پشت جبهه‌ها، نقش همسران و مادران شهدا و رزمندگان، بمباران‌هاي شهرها و وحدت مردم بخشي از خاطرات دفاع مقدس است كه خيلي به اين موضوع پرداخته نشده است؛ بنابراين طي فراخواني اعلام شد تا علاوه بر رزمندگان دفاع مقدس در صحنه نبرد، تمام كساني كه به نوعي در سرزمين ايران مقاومت ‌كردند، خاطرات خود را به دبيرخانه ارسال كنند.
در اين مراسم، هيئت داوران نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس تهران، جايزه اول جشنواره را به دليل بكر بودن سوژه، جذابيت آن و نيز انتقال اطلاعات نظامي در خاطره، نثر روان و شيرين به خاطره «دو دقيقه بر فراز مقداديه» نوشته «عقيل زرگر» بر اساس خاطرات سرتيپ بازنشسته خلبان «محمدحسن‌ زند وكيلي» نسبت داده و آن را حائز مقام اول مي‌داند.
هيئت داوران همچنين خاطره «چشم‌ها را بايد شست» نوشته «ميترا آسماني» را به دليل وجود جنبه‌هاي عاطفي و انساني يك مادر پرستار حاضر در جبهه و دل نگراني‌هاي او از كودك شيرخوارش كه در پشت جبهه نزد همسر و مادرش گذاشته شده است و خود مصداق بارزي از جنگ و زندگي است، حائز مقام دوم جشنواره دانست.

خاطره «نبرد در آسمان نوژه» نوشته «عليرضا غزنوي رامتين» به دليل پرداخت خوب به يك واقعه ملي و تاريخي و نيز اشاره مناسب به نقش خلبانان جان بر كف در دوران دفاع مقدس و وجود نثري صميمي و روان از ديد هيئت داوران حائز مقام سوم شد.

هيئت داوران، خاطره «خانواده امداد‌گر» نوشته زوج امداد‌گر «عبدالله پازن» و همسرش «رقيه حسيني» را به دليل نگاه انساني به موضوع جنگ تحميلي و تبيين دفاع مقدس به عنوان يك دفاع كاملاً مردمي از جانب ملت ايران و نيز نثر ساده و صميمي آن به عنوان مقام چهارم جشنواره اعلام كرد.

خاطره «عهدي با بهشتيان» نوشته «اسماعيل زماني» را به دليل سوژه بكر و جذاب و پرداخت مناسب به موضوع شهيد و شفاعت و اشاره به ارزش‌هاي زمان دفاع مقدس حائز مقام پنجم اعلام شد و همچنين هيئت داوران از خاطره «پيمان با مقتدا تا شهادت» نوشته سردار «محمدباقر نيكخواه» از پيشكسوتان عرصه خاطره‌گويي و خاطره‌نويسي دفاع مقدس، تقدير به عمل مي‌آمد.

هيئت داوران همچنين «سيدمحمود حسيني‌قاسمي» با خاطره «معراج» از مسن‌ترين فردي كه خاطره خود را به جشنواره ارسال كرده بود، تقدير كرد و «عطيه قاسم‌قمي» با اثر «ملاقات چشم‌هاي منتظر» جوان‌ترين فردي كه خاطره خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال كرده بود نير تجليل شد.
در ادامه خاطره كوتاه و اثرگذار «حميد‌رضا اتك» به دليل سوژه بكر و اثرگذار مورد تجليل و تقدير هيئت داوران قرار گرفت.

منبع: فارس


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.