هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 27    |    18 خرداد 1390

   


 

سومين همايش ملي آرشيوي ايران برگزار مي‌شود


بازتاب همایش بازکاوی روابط فرهنگی ایران و عراق در دانشگاه کوفه


توليد گفتمان در عرصه كتاب‌هاي جنگ، عامل افزايش مخاطب


خاطرات ناتمام


آیت الله سعیدی در خاطرات مرضیه حدیدچی(دباغ)


ضرورت تشكيل بانك اطلاعاتي از مصاحبه‌هاي تاريخ شفاهي در ايران


پیاده سازی و حفظ لهجه‌ها


تاریخ نگاران (شیخ محمدمهدی شریف کاشانی)


ناکارآمدی نخبگان سیاسی درکارآمدسازی روند توسعه ایران عصرپهلوی (1)


در تعقیب و گریز(1)


درک تاریخ


تاریخ شفاهی در جنوب شرق آسیا- 6


جست‌وجو در تاریخ


ازنا در انقلاب اسلامي


 



توليد گفتمان در عرصه كتاب‌هاي جنگ، عامل افزايش مخاطب

صفحه نخست شماره 27

محمد دروديان، محقق و پژوهشگر جنگ معتقد است كه اگر نقد و بررسي كتاب‌هاي دفاع‌مقدس و توليد گفتمان درباره آن‌ها گسترش پيدا كند، مخاطبان اين آثار نيز بيشتر مي‌شوند.

محمد دروديان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) از برپايي نشست‌هاي تخصصي مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس در حوزه كتاب ياد كرد و گفت:  بهتر است كه اين‌گونه نشست‌ها به صورت ماهانه ادامه داشته باشند و همه آثار اين مركز به تدريج در اين جلسات، مورد نقد و معرفي قرار گيرند.

وي در ادامه، درباره ضرورت‌ برپايي چنين جلسه‌هايي تاكيد كرد: كساني كه كتاب‌ مورد نظر هر نشست را خوانده‌اند، سوال‌هاي خود را مي‌پرسند و افراد بي‌اطلاع نيز از اين راه، به برخي مسايل پي مي‌برند.

نويسنده كتاب "اجتناب‌ناپذيري جنگ" از ترجمه، رونمايي و معرفي اين اثر به زبان‌هاي عربي، انگليسي و فرانسه در بيست‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ياد كرد و گفت: بحث و نظرهاي مطرح شده در چنين نشست‌هايي رضايت‌بخش خواهند بود.

دروديان در پايان، مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس را داراي ظرفيت برپايي نشست‌هاي تخصصي در حوزه كتاب دانست و ادامه داد: اگر گفتمان و نقد و بررسي كتاب‌هاي دفاع‌مقدس گسترش پيدا كند، مخاطبان اين آثار نيز پيدا مي‌شوند. در واقع مي‌توان در اين نشست‌ها ابعاد مختلف جنگ را گشود تا وجه غالب فكري و ذهني شده و همه درباره آن صحبت كنند.

مركز اسناد و تحقيقيات دفاع‌مقدس تاكنون، 20 همايش تخصصي در 5 محور "نقد و بررسي كتاب"، "واكاوي عمليات‌ها"، "نقش قرارگاه‌ها در جنگ" و "نقش اقشار مختلف در روند دفاع‌مقدس" برگزار كرده كه از جمله كتاب‌هاي نقد شده در اين نشست‌ها مي‌توان به "خرمشهر در جنگ طولاني" نوشته مهدی انصاری ، محمد درودیان و هادی نخعی، "اقتصاد ایران در دوران جنگ تحمیلی" اثر فرهاد دژپسند و حمیدرضا رئوفی و " تنبیه م‍ت‍ج‍اوز: ب‍ررس‍ی‌ ت‍ح‍ولات‌ س‍ی‍اس‍ی‌ ن‍ظام‍ی‌ از ت‍اب‍س‍ت‍ان‌ ۱۳۶۱ ت‍ا ف‍روردی‍ن‌ ۱۳۶۷" تاليف حسين اردستاني اشاره كرد.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.