هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 26    |    11 خرداد 1390

   


 

عارف سیاستمدار


مقایسه سبک مبارزه سیاسی امام خمینی (ره) و مهاتما گاندی


اختیار، کرامت انسان و آزادی در دیدگاه عرفانی امام خمینی (ره)


«خاطرات سال‌هاي نجف» (جلد دوم)


تحليلي بر انديشه سياسي و حكومتي بنيان‌گذار انقلاب اسلامي


ضرورت پیاده سازی مصاحبه تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی مسلمانان آمریکا


رونمايي 3 اثر تاريخ‌پژوهي با حضور رييس مجلس


بازار بزرگ تهران


نيمه پنهان يك اسطوره


تاریخ شفاهی در جنوب شرق آسیا-۵


"آتش به اختيار" بايرامي رونمايي مي‌شود


تاریخ شفاهی در ایران


مکتب تاریخ نگاری اسلامی


تاریخ نگاران(دكتر ملك مهرداد بهار)


مسأله‌‌ی مدرنیسم سنت و نوآوری از نگاه قیصر امین‌پور


گفت و گو با دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره کتاب دفاع مقدس


 



تاریخ شفاهی مسلمانان آمریکا

صفحه نخست شماره 26

اشاره:
خبری که در ادامه می‌آید نمونه‌ای از کاربردهای تاریخ شفاهی در جامعه آمریکا است. در پی گسترش اسلام ستیزی این کشور در سال‌های پس از حادثه ۱۱سپتامبر، جامعه مسلمانان این کشور در موضع دفاع از آیین و فرهنگ خود برآمده‌اند و این بار تاریخ شفاهی به کمک مسلمانان آمریکا آمده است تا نشان دهد اسلام در زندگی مسلمانان با آنچه در رسانه‌های آمریکایی تبیغ می شود متفاوت است.


تاریخ شفاهی مسلمانان آمریکا با کمک "استوری گورپس (Story Corps)" از چهارم جولای (1) ضبط و حفظ می‏کنند.
صداهای ضبط شده مسلمانان زندگی آن‏ها نشان داده و تصویر کامل تری از ایالات متحده به دست می دهد.

واشنگتن، سه شنبه  24 می 2011 (3 خرداد 1390)/ منبع:PRNewswire - برنامه "ایمان من، صدای من" (My Faith My Voice) که برنامه‏ای برای ایجاد فرصت شنیده شدن صدای مسلمانان عادی در آمریکاست، (3 خرداد 1390) اعلام کرد با "استوری کورپس"، که سازمانی برای حفظ و انتشار تاریخ شفاهی آمریکاست (در چهارم ژوئیه- سالروز استقلال آمریکا) در استودیوی شیکاگو III همکاری خواهد کرد. این همکاری با هدف معرفی جامعه مسلمانان آمریکا و نمایش تنوع فرهنگی رو به رشد این کشور صورت خواهد گرفت.

صداهایی که در این برنامه ضبط می شوند، موضوعات متفاوتی را پوشش می دهند و وسیله ای هستند برای نشان دادن زندگی مسلمانان آمریکا به دیگر مردم این کشور؛ این صداها فرصت شنیده شدن گفتگوهای میان مسلمانان سراسر آمریکا را برای دیگران فراهم می کنند.

مصاحبه های استوری کورپس میان دو نفر که یکدیگر را می شناسند و برای هم اعتبار قائل هستند، انجام می شود. یک نیروی آموزش دیده استوری کورپس نیز برای بهتر شدن کار شرکت کنندگان در این گفتگوها را راهنمایی می کند. در پایان هر جلسه 40 دقیقه ای ضبط صدا، شرکت کنندگان یک نسخه از مصاحبه خود را دریافت کرده و نسخه دوم در کتابخانه کنگره آمریکا بایگانی می شود. برنامه "ایمان من، صدای من" همچنین کلیپ هایی از این مصاحبه ها را روی وبسایتش برای دسترسی رسانه ها منتشر خواهد کرد.
(برای گوش دادن برخی نمونه ها از مصاحبه های استوری کورپس، اینجا را ببینید: http://storycorps.org/listen)
 
هریس احمد، عضو هیئت مدیره "ایمان من، صدای من" در این باره گفت: "داستانگویی یکی از قوی‏ترین شیوه‏ها برای میان برداشتن موانع و قوت بخشیدن به ارتباط میان افراد است. اکنون زمان آن فرارسیده که جامعه مسلمانان داستانهایش را برای غنا بخشیدن به تنوع فرهنگی و سنتی به دیگر خانواده های آمریکایی، ارایه کند. به این ترتیب مردم در خواهعند یافت که مسلمانان را مانند آن‏ها کسانی هستند که به والدین سالخورده، ازدواج، پسرها و دخترهای نوجوان و میراثی که از خود به جای می گذارند اهمیت می دهند."

دیو ایسی (Dave Isay)، برنده جایزه برای تولید برنامه‏های مستند و مؤسس "استوری کورپس" گفت :"استوری کورپس داستان حقیقی آمریکایی‏ها را بازگو می‏کند. اینکه ما مردمی هستیم با شجاعت‏های کوچک، مهربانی و قهرمان‏پرور. هر مصاحبه به یاد مردم می آورد که زندگی آنها ارزش دارد و فراموش نخواهند شد."

توجه: در تعطیلات 4 ژوئیه، "برنامه ایمان من، صدای من" ویدئو کلیپ های 30-60 ثانیه‏ای از گفتگوهای مسلمان آمریکایی روی سایتش بارگذاری خواهد کرد. در این ویدئوها مسلمانان درباره پرافتخارترین لحظات خود به عنوان یک آمریکایی در بزرگداشت روز استقلال آمریکا و آنچه بیش از همه موجب می‏شود به کشورشان عشق بورزند صحبت می‏کنند.
رسانه‏هایی که مایل به استفاده از این تصاویر ویدئویی در خبرهای خود در ایام یاد شده هستند می توانند از وبسایت www.myfaithmyvoice.com  دیدن کرده یا با ربیعه احمد به شماره 2024391441 و نشانی  Rabiah@mirzapr.com تماس بگیرند.
 
 
درباره "ایمان من،صدای من":
"ایمان من، صدای من" حاصل تلاش مسلمانان عادی آمریکا است که قصد دارند با ارائه صداهایشان وانتشارداستان‏های‏شان وسیله‏ای فراهم کنند تا اسلام را به دیگران معرفی کنند و با استفاده از رسانه‏های عمومی، روابط رسانه‏ای و تولیدات چند رسانه‏ای تصویر درستی از جامعه مسلمانان آمریکا ارایه دهند.
 
درباره استوری کورپس:
استوری کورپس، در حال حاضر یکی از در حال رشدترین مؤسسات غیرانتفاعی در آمریکا است. هر هفته، میلیون‏ها آمریکایی به برنامه صبحگاهی استوری کورپس گوش می‏دهند. بزرگترین سرمایه گذاران استوری کورپس عبارتند از: شرکت پخش عمومی (CPB: The Corporation for Public Broadcasting)، بشردوستان آتلانتیک  (The Atlantic Philanthropies) ، بنیاد فورد (The Ford Foundation)، بنیاد آننبرگ(The Annenberg Foundation)، بنیاد کاپلن (Kaplen Foundation) و جو (Joe) و کارول ریچ (Carol Reich). استوری کورپس همچنین بر حمایت های شرکت کنندگان و شنوندگانش متکی است. برای اطلاعات بیشتر، یا شنیدن داستان‏ها به صورت آنلاین، وبسایت storycorps.org را ببینید.
رابط رسانه‏ای: ربیعه احمد 2024391441  یا Rabiah@mirzapr.com

ترجمه: صفا صهری

منبع: Prnewswire


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

17 خرداد 1390
yasaman
ey kash az khode khaterateshomn migoftid..bayad jaleb bashe

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.