هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 22    |    14 ارديبهشت 1390

   


 

آغاز به کار بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب


بازتاب همایش واکاوی روابط ایران و عراق در آیینه رسانه‌ها


ترجمه 3 زبانه "اجتناب‌ناپذيري جنگ" رونمايي مي‌شود


آیت‌الله مطهری در کمیته استقبال


اعتصاب معلمان در سال 1340


با یاد فرزند کویر


خاطرات عزت شاهی فیلم می‌شود


ماجراي نامگذاري عمليات «الي بيت‌المقدس» به‎روايت يك راوي


جنبش‌های کارگری مشهد و پژوهش‌های تاریخ‌شفاهی


پژوهش‌هاي چندگانه در «وقايع‌نگاري خليج فارس»


نقد و بررسي كتاب تاريخ شفاهي (يك مجموعه ميان رشته‌اي)


تاریخ شفاهی در جنوب شرق آسیا-1


انتقاد احمد احمد از برخی از کتابهای خاطرات و مستندات آنها


انقلاب اسلامی در کرمانشاه (جلد دوم)


اهمیت و جایگاه رویکرد شفاهی در مطالعات تاریخی


مکتب حزب‌الله در خاطرات داوود ایرانپور (2)


 



ماجراي نامگذاري عمليات «الي بيت‌المقدس» به‎روايت يك راوي

صفحه نخست شماره 22

به‎مناسبت سالروز آغاز عمليات «الي بيت‌المقدس»

روايتگر عمليات «بيت‌المقدس»‌ گفت: در واقع نام اصلي اين عمليات «الي بيت‌المقدس» بود كه به‎معناي به‎سوي قدس تعبير مي‌شد تا با اين عنوان به اشغالگران صهيونيستي بفهمانيم مسلمانان فلسطين در حمايت ملت و دولت ايران قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا»، روايتگران جنگ افرادي بودند كه در تمام لحظات اجراي عمليات‌هاي دوران دفاع مقدس در كنار فرماندهان قرار داشتند و همه صحنه‌ها و اطلاعات صحنه‌ها را شامل جلسات فرماندهان پيش و بعد از عمليات‌ها، حوادث و نحوه اجراي عمليات‌ توسط فرماندهان ثبت كرده و به اين طريق با تهيه گزارش‌هاي لحظه به لحظه از ميدان نبرد ميراثي ماندگار براي تاريخ دفاع مقدس كشور به يادگار گذاشتند.
«امير عبدالرزاق زاده»؛ كهنه رزمنده‌‌اي است كه در سال‌هاي شيرين نوجواني به جنگ رفته و در عمليات‌هاي فتح‌ المبين و بيت ‌المقدس در كنار سرداراني همچون «حاج احمد متوسليان» و «حاج محمدابراهيم همت» در كسوت يك راوي به ثبت لحظه به لحظه صحنه‌هاي نبرد پرداخته است.
عبدالرزاق‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس به منظور ثبت وقايع و رخدادها و جمع‌آوري اسناد و مدارك، يك راوي در كنار رزمندگان و فرماندهان حضور مي‌يافت و گزارش‌هايي را به‎صورت تبييني و صوتي گردآوري مي‌كرد.

* روايتگري دفاع مقدس با الگوبرداري از راويان غزو‌ه‌هاي پيامبر(ص) شكل گرفت

وي در ادامه افزود: فرستادن راوي براي ثبت رويدادهاي جنگ، ايده‌اي بود كه از سال‌هاي نخست دفاع مقدس با الگوبرداري از ثبت وقايع در غزوات و جنگ‌هاي پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم در صدر اسلام كليد خورد؛ مديران و فرماندهان دفاع مقدس نيز با اجراي طرح روايت‌گران براي به ثبت رساندن رخدادهاي جنگي همت كردند و تصميم گرفته شد در هر عمليات يك راوي كنار فرمانده به ثبت همه رخدادها بپردازد.
اين پژوهشگر و محقق دفاع مقدس يادآور شد: راوياني كه براي ثبت و گزارش لحظه به لحظه عمليات‌ها اعزام مي‌شدند، بايد نخستين آموزش‌هاي لازم را مي‌ديدند؛ بنابراين در اين راستا با شركت در كلاس‌هاي آموزشي و بهره‌مندي از آموزه‌هاي اساتيد تاريخ دانشگاه‌ها كه به بيان مستندات تاريخ اسلام به ويژه غزوات پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم مي‌پرداختند براي ثبت وقايع دفاع مقدس آماده مي‌شدند، البته در اين كلاس‌ها از كتاب‌ها و ديدگاه‌هاي زنده‌ياد شهيدي در باب جنگ‌هاي پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم بسيار استفاده مي‌شد.

* روايتگران گزارش كامل عمليات‌ها را براي امام خميني‌(ره) تدوين مي‌كردند

وي با اشاره به فعاليت روايتگر در عمليات‌ها گفت: روايتگر با پرداختن به موضوع‌هاي «شناسايي، طراحي، پشتيباني، نيروي انساني، آموزش، طرح و برنامه، تهيه مهمات و امكانات و عقبه نيروها» گزارش كاملي از نحوه نبرد فرماندهان و رزمندگان را با كمك نوارهاي كاست ضبط و بعد از پياده كردن به همراه ساير مستندات به صورت گزارش عمليات تدوين و به فرماندهان ارائه مي‌كرد.
عبدالرزاق در ادامه تصريح كرد: گزارش‌هايي كه روايت‌گران از عمليات‌ها به صورت تبييني و مستندات جمع‌آوري مي‌كردند، پس از ثبت در قالب گزارش نهايي به محضر حضرت امام خميني(ره) ارائه مي‌شد و ايشان بعد از مطالعه براي اطلاع‌رساني سران قوه كه در آن زمان مقام معظم رهبري، آيت‌الله موسوي اردبيلي و آقاي هاشمي رفسنجاني بودند، ارسال مي‌شد.
نويسنده كتاب «ايلام در جنگ» با بيان خاطراتي از روايتگري عمليات بيت‌المقدس يادآور شد: بنده در عمليات بيت‌المقدس راوي فرماندهاني همچون متوسليان، همت، شهبازي، همداني، چراغي، قدوسي و موحد دانش بودم و موفق شدم گزارش‌ها و مستندات كاملي در خصوص اين عمليات ارائه دهم كه اغلب آنها در كتاب «همپاي صاعقه» نوشته گلعلي بابايي نقل شد.

* عمليات بيت‌المقدس به‎خاطر آزادسازي قدس نام‌گذاري شد

وي با اشاره به فلسفه نام‌گذاري عمليات بيت‌المقدس‌ گفت: در دروران دفاع مقدس، نامگذاري عمليات‌ها به عنوان يك استراتژي جنگي كاربرد فراواني داشت؛ بنابراين عمليات بيت‌المقدس به نيت آزادسازي قدس كه شعار همه مسلمانان بود به اين نام اجرا شد.
عبدالرزاق گفت: در واقع نام اصلي عمليات «الي بيت‌المقدس» بود كه به معناي به سوي قدس تعبير مي‌شد تا با اين عنوان به اشغالگران صهيونيستي بفهمانيم مسلمانان فلسطين در حمايت ملت و دولت ما قرار دارند.
نويسنده كتاب «نبرد طريق‌القدس» افزود: برخي از كشورهاي عربي با همكاري اسرائيلي‌ها نشستي را در مراكش برگزار كردند كه داراي 5 ماده بود و در آن اسرائيل به رسميت شناخته مي‌شد، اين عمل باعث شد تا كشورهاي اسلامي در سايه سخنان امام خميني(ره) كنفرانس مراكش را محكوم و متزلزل كنند.
وي با اشاره به جنگ صهيونيست‌ها در برابر مردم مظلوم فلسطين اظهار داشت: اسرائيلي‌ها با فرستادن نيروهايي به درياي مديترانه، درياي احمر و آب‌هاي كشور مصر اقدام به اجراي عمليات «ستاره درخشان» كردند كه همزمان با اجراي اين عمليات ناوگان‌هاي آمريكايي در خليج فارس مستقر شده بودند.
عبدالرزاق افزود: نيروهاي ايراني با هدف ادامه مبارزه با جنايات صهيونيست‌ها در صدد طراحي و اجراي عمليات بيت‌المقدس و طريق‌القدس برآمدند و نام‌گذاري اين دو عمليات كه كلمه قدس را به همراه داشت اين مطلب را مي‌رساند كه ايران اسلامي در برابر تهاجم دشمنان بعثي مقاومت مي‌كند و معتقد است براي رسيدن به قدس بايد از كربلا گذشت و اين مطلب تداعي كننده اين شعار بود كه «راه قدس از كربلا مي‌گذرد».

* نيروهاي بعثي با داشتن تجهيزات نظامي زياد نتوانستند خرمشهر را به‎طور كامل تصرف كنند

اين روايتگر دفاع مقدس در خصوص اشغال خرمشهر توسط نيروهاي عراقي گفت: نيروهاي بعثي عراق با داشتن تجهيزات و امكانات فراوان و حمله 34روزه، نتوانستند خرمشهر را به طور كامل به اشغال خود درآورند و اين مقاومت نيروهاي مردمي و رزمندگان باعث شد اطراف شهر خرمشهر به اشغال نيروهاي بعثي درنيايد.
وي با بررسي خاطراتش از احمد متوسليان و نقش او در آزادسازي خرمشهر اظهار داشت: زماني كه رزمندگان ايراني به خرمشهر رسيدند، موضوع آزادسازي آن مطرح شد؛ با مشورت ساير فرماندهان قرار بر اين شد كه براي اجراي نهايي مانور آزادسازي خرمشهر سردار متوسليان به عنوان فاتح خرمشهر نيروهايش را وارد شهر كند؛ اما اين سردار سرافراز اسلام سر باز زد و گفت: «مرا به شلمچه بفرستيد تا پنجه در پنجه دشمن داده مستقيم با او بجنگم».

* سردار متوسليان فرمانده‌اي گمنام در آزادسازي خرمشهر بود

نويسنده كتاب «ايلام در جنگ» يادآور شد: سردار متوسليان هيچ‌وقت به دنبال ماجراجويي و ثبت ‌نامش براي آيندگان و تاريخ نبود و هميشه سعي مي‌كرد با حركت چراغ خاموش تكاليف الهي‌اش را انجام دهد و طي جلسه‌اي كه با فرماندهان ارشد نظامي داشت مأموريتش را به داخل خرمشهر لغو كرد و به سمت شلمچه به راه افتاد تا تكاليف الهي خود را به سرانجام رساند.
به گزارش «توانا»، عمليات «الي بيت‌المقدس» با رمز «يا عليّ‏بن ابي‏طالب(ع)» در 10 ارديبهشت‌ 1361 با هدف آزادسازي خرمشهر، هويزه، حميديه، سوسنگرد و جاده‌هاي مواصلاتي اين شهرها آغاز شد و رزمندگان ايراني با نزديك شدن به شهر و تصرف ناحيه مرزي شلمچه، خود را براي حمله نهايي آماده ساختند. خرمشهر پس ار 34 روز جدايي و تحمل سنگين روزهاي اشغال در سوم خرداد به دامان ايران اسلامي بازگشت.

منبع: خبرگزاري فارس


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.