هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 18    |    17 فروردين 1390

   


 

تسلیت


زندگینامه آیت الله العظمی بروجردی (ره)


«مزایا و خدمات مرحوم آیت الله بروجردی»


10 فروردین 1340


20 فرودین؛ آخرین مهلت ارسال آثار به همایش«بازکاوی روابط فرهنگی و تاریخی ایران و عراق»


فصلنامه مطالعات تاریخی شماره 30


«صدا، جُنگ خبري تاريخ شفاهي – دوره جديد، شماره چهارم»


یاد کودکی 3- خاطره دكتر جواد حميدي


تاریخ شفاهی نشر ایران


تدوین زندگي‌نامه و خاطرات آزادگان هوانيروز


انقلاب اسلامی در کرمانشاه (جلد اول)


خاطراتي از جنگ جهاني دوم درمصاحبه‌هاي تاريخ شفاهي سازمان اسناد و كتابخانة ملي ايران


دومين همايش «تاريخ مجلس» اواخر ارديبهشت ماه امسال برگزار مي شود


انتشار چکیده مقالات شانزدهمین همایش بین المللی تاریخ شفاهی


ویژه نامۀ گفته‌ها و ناگفته‌ها (Words & Silences)


هفدهمین همایش انجمن تاریخ شفاهی آرژانتین


"روزشمار جنگ ایران و عراق" به جلد بیستم می‌رسد


 



20 فرودین؛ آخرین مهلت ارسال آثار به همایش«بازکاوی روابط فرهنگی و تاریخی ایران و عراق»

صفحه نخست شماره 18

سيد علی موجانی دبير علمی همايش «بازکاوی روابط فرهنگی و تاریخی ایران و عراق» گفت:  این همایش در روزهای 13 و 14 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور بیش از 80 محقق از کشور عراق و محققان داخلی برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: این همايش از سوی كتابخانه مجلس شورای اسلامی با مشارکت سازمان‌های مختلفی همچون دايرة‌المعارف بزرگ اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، كتابخانه آيت‌الله مرعشی، دانشكده الهيات دانشگاه تهران، موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگی و ... برگزار می‌شود، بنابراين با يك بنيه علمی و يك بنيه سرمايه‌ای به حيث منابع كتابخانه‌ای و ميراث مشترك ما اين برنامه را سازماندهی می‌كنيم.

موجانی با بیان این مطلب که این همايش دو روزه در 3 مكان مختلف برگزار می‌شود، گفت: روز نخست در ساختمان تاريخی بهارستان گفت‌و‌گو‌ها آغاز خواهد شد و در روز بعد بخشی از گفت‌و‌گوها در دايرة‌المعارف بزرگ اسلامی و بخش ديگر در كتابخانه آيت‌الله مرعشی نجفی در قم ادامه پيدا می‌كند، ما تمام تلاشمان آشنايی محققان  عراقی با ظرفيت‌های متعدد موجود در ايران است. بازديد از آستان قدس، بازديد از مراكز علمی و تحقيقاتی و ارتباط با اساتيد دانشگاه‌ها از برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده برای ميهمانان اين همايش است.

دبیر علمی این همایش مهلت ارسال مقالات را 20 فروردین 1390 اعلام کرد و گفت: پيش بينی می‌كنيم 30 سخنران در اين همايش به طرح ايده‌ها و موضوعات تحقيقاتی خود بپردازند، البته  اصل مقالات نیز در قالب يك كتاب منتشر می‌شود.

موجانی هم‌چنین گفت: موضوع و مباحث دینی نیز به عنوان یکی از موضوعات اصلی در این همایش مطرح است و حجم قابل توجهی از مقالات را به خود اختصاص می‌دهد، هم‌چنین یکی از پنل‌های این همایش که در شهر قم برگزار می‌شود، ميراث دينی مشترك میان ایران و عراق را مورد بررسی قرار می‌دهد در تهران نیز یک پنل به بررسی تبادلات دينی ـ  مذهبی و نقش مراجع و حوزه‌های علميه در همفكری‌های دينی و پيوستگی جامعه ايران و عراق اختصاص دارد.

وی با بیان این مطلب که تاکنون 56 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است، گفت: روابط تاريخی ايران و عراق به ويژه از دوره مغول به بعد تا تشكيل جمهوری عراق، تأثيرات مناسبات اجتماعی بين مردم ایران و عراق، تأثير معماری مشترک، حضور جامعه عراقی در ايران در دوره‌های مختلف، نقش مراجع در مسائلی مربوط به تاريخ اجتماعی ايران و... از جمله مقولاتی است که در 56 چکیده مقاله ارسالی مورد توجه قرار گرفته است.

موجانی در پایان افزود: کتابخانه مجلس شورای اسلامی تلاش دارد برخی از آثار مرتبط با قوميت و تاريخ روابط ايران و عراق را منتشر و یا تجدید چاپ کند، هم‌چنین يكسری از اقلام فرهنگی مانند دوره كامل نشريات شهر نجف اشرف، در قالب يك لوح فشرده منتشر و در اختیار محققان قرار خواهد گرفت.

منبع: مرکز اسناد مجلس


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.