هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 16    |    18 اسفند 1389

   


 

بهبود تولید دانش در حوزه تاریخ شفاهی در گرو تلفيق و تحكيم رابطه ميان نظريه و روش


آرشيو مركز اسناد انقلاب 10 ميليون برگ سند دارد


مکتب حزب الله در خاطرات سيدعلي ميرفتاح (1)


دفاع مقدس در شهر؛ از عكس تا متن


نقش دانشگاه تبریز در انقلاب اسلامی‌


یاد کودکی 1- خاطره ي دكترباقر عاقلي


بازگشت چند روزه به همدان


معرفت جنگ در جمیع جهات باید به نسل حاضر و آینده منتقل شود


انتشار خاطرات «اسدالله علم» در مجموعه‌اي 6 جلدي


جنگ‌ها و فرهنگ‌ها


قاصد مراد (زندگینامه داستانی شهید محمد مهدی عراقی)


دیدار همافران با حضرت امام


اسناد زندگي سياسي وزير دادگستري پهلوي دوم


شهيد "همت" با نگاه تعقل‌گرا و همه‌جانبه معرفی شود


"حبيب 7" با خاطراتی از محمدرضا كاتب منتشر شد


آموزش تاریخ در ایران و نظام های آموزشی دیگر کشورها


تاریخ شفاهی مسجد ارک تهران


 



شهيد "همت" با نگاه تعقل‌گرا و همه‌جانبه معرفی شود

صفحه نخست شماره 16

محمدمهدی همت، فرزند سردار شهيد محمدابراهيم همت و سردار فتح‌الله جعفري درباره سطح كيفي و اسنادي آثار منتشر شده درباره شهيد همت، معتقدند كه اين كتاب‌ها به پشتوانه تعقلي نياز داشته اند. زیرا توانايي‌هاي اين شهيد، قابليت بالايي براي پردازش دارند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) هفدهم اسفند ماه 1389، بيست‌وهفتمين سالگرد شهادت سردار محمدابراهيم همت، فرمانده لشکر 27 حضرت محمد رسول‌الله(ص) در سال‌هاي دفاع‌مقدس است.

در طول اين مدت، بالغ بر 20 عنوان كتاب درباره شهيد همت در قالب‌هاي شعر، زندگي‌نامه داستاني و مجموعه خاطره منتشر شده‌اند. اما جزء پُرفروش‌ترين و پُرطرفدارترين آثار دفاع‌مقدس قرار ندارند و در جشنواره‌هاي ادبيات پايداري برتر نشده‌اند.
 
محمد مهدي همت در گفت‌وگو با ايبنا با اظهار داشت: بايد خانواده درجه يك هر شهيد، شناسايي و كتاب‌هاي مربوط به آن شهيد نيز براي تاييد به آن‌ها ارايه و خاطرات و مطالب كتاب،‌ از نظر سنديت بررسي شوند.

وي ادامه داد: تاكنون كتاب‌هاي زيادي درباره پدرم نوشته شده كه بيشتر آن‌ها از نظر كيفي جالب نيستند. برخي از مطالب مندرج در آن‌ها سنديت ندارند و دچار تحريف و سانسور شده‌اند و سليقه‌اي به چاپ رسيده‌اند.

فرزند شهيد همت، انتشار كتاب‌هاي دفاع مقدس با اين سبك را تحريف تاريخ خواند و تصريح کرد : شايد خيلی از عزيزان بدون نگاه مادی و از روی اخلاص و علاقه، کتابی در مورد شهيد همت نوشته‌اند، ولی اين كار بدون پشتوانه علمي و سنديت، ارزشی ندارد.

محمد مهدي همت خاطرنشان كرد: من قصد زيرسوال بردن زحمات فعالان اين حيطه را ندارم. چون نويسندگان خوبي در حوزه جنگ وجود دارند كه قدرشان را نمي‌دانيم.

وي تاكيد كرد: تاكنون و چندين بار از مصاحبه با برخي از نويسندگان خودداري كرده‌ام، اما آن‌ها مطالب كتاب‌هاي خود را به نقل از ما منتشر كرده‌اند. همچنين تعداد زيادی سايت درباره شهيد همت فعال است كه منبع بيشتر خاطرات منتشر شده در آن‌ها مشخص نيست.

اين فرزند شهيد، انتشار كتاب‌هاي دفاع‌مقدس را مستلزم تعقل، تعهد و شعور دانست و گفت: برخي از اين كتاب‌ها، پشتوانه تعقلي ندارند و تنها با رنگ و لعاب گرفتن از اصول نويسندگي منتشر مي‌شوند.

سردار فتح‌الله جعفري، يكي از فرماندهان و نويسندگان دفاع‌مقدس نيز با تاييد سخنان محمد مهدي همت تصريح كرد: شهيد محمد ابراهيم همت از چند جهت، شخصيت بزرگي است. اول اين‌كه فرماندهي توانا در شرايط سخت نبردهاي غرب و جنوب كشور بوده و همچنين خصوصيات اخلاقي و رفتاري او به نحوي است كه نسل آينده را خواهد ساخت. البته در حال حاضر نيز مورد توجه و الگوبرداري جوانان قرار دارد.

وي با اشاره به تواضع، اخلاص، قاطعيت در كار، نظم و شخصيت خاص شهيد همت خاطرنشان كرد: اين سردار شهيد، علاوه بر مردم ايران براي كشورهاي خارجي و جامعه امروز نيز پُرجاذبه است.

نويسنده كتاب "دكل ابوذر" ادامه داد: من برخي كتاب‌هاي مربوط به شهيد همت را مطالعه كرده‌ام. شايد بيش از 20 عنوان اثر درباره او منتشر شده باشد، اما گويي اكثر آن‌ها را از روي هم نوشته شده‌اند و تاكنون، كاري مستقل و قوي انجام نشده است. البته اگر كسي قصد فعاليت در اين‌ عرصه را داشته باشد، بايد مورد حمايت جدي قرار گيرد.

مسوول مركز توسعه و ترويج تفكر بسيجي شهيد سردار غلامحسين افشردي(حسن باقري)، در پاسخ به سوال ايبنا مبني بر لزوم تشكيل چنين مركزي براي واكاوي شخصيت و فرماندهي شهيد همت گفت: شهيد باقري، در سطح استراتژي و كلان جنگ فعاليت كرده و جزء مديران عالي جنگ و اهل قلم بوده است. اين ويژگي‌ها لزوم شكل‌گيري چنين ستادي را جدي‌تر كرده است. من در يك مقطعي، قصد راه‌اندازي چنين مركزي را براي شهيد همت داشتم، اما به دليل عدم حمايت بي‌نتيجه ماند.

سردار فتح‌الله جعفري، سپاه محمد رسول‌الله(ص) را متولي نگارش كتاب درباره رزمندگان و فرماندهان شهيد آن سپاه مانند محمد ابراهيم همت دانست و گفت: كتاب‌هاي «ضربت متقابل» و «همپاي صاعقه» نوشته گلعلي بابايي و حسين بهزاد، بخش‌هايي از شيوه فرماندهي شهيد محمد ابراهيم همت را براساس صداي بي‌سيم‌ها و نوارهاي صوتي فرماندهان لشكر 27 محمدرسول‌الله(ص) به خوبي به تصوير كشيده‌اند. اما اگر قرار باشد كه كتابي مفصل و همه جانبه درباره زندگي شهيد محمد ابراهيم همت نوشته شود، بايد حدود 2 سال به صورت متمركز درباره آن كار كرد. نويسنده چنين كتابي بايد بدون دغدغه مالي و به دور از كارهاي متفرقه، با حمايت كامل اسنادي و اطلاعاتي به نگارش اين كتاب بپردازد كه به نظر من، اين يكي از وظايف سپاه محمد رسول‌الله(ص) است.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.