هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 209    |    3 تير 1394

   


 



طرح تاریخ شفاهی طوفان سندی

صفحه نخست شماره 209

فیل گرگوری Phil Gregory
ترجمه: عطیه اسعد

دانشگاه نیوجرسی New Jersey آرشیوی از خاطرات شفاهی بازماندگان ابرطوفان سندي ایجاد می‏کند.
استاد تاریخ متیو بندر Matthew Bender می‏گوید 18 دانشجوی کلاسش از 100 ساکن نیوجرسی مصاحبه تهیه کردند. این مصاحبه شوندگان سرگذشت‏های مفصل و احساسی در مورد طوفان 2012 به اشتراک گذاشتند.

وی ادامه می‌دهد:‌ «در حال حال حاضر طیف وسیعی از تجارب افراد داریم. اشخاصی که خانه و کسب و کار خود را از دست داده‌اند و جزء اولین شرکت‏کنندگان در مصاحبه‏ها و پاسخ‏دهندگان بودند. حتی سرگذشت‏هایی داریم از افرادی که اهل نواحی ساحلی نبودند ولی برای کمک، احساس انجام وظیفه می‏کردند و در دو سال گذشته داوطلبانه فعالیت کردند.»
او می‏گوید: «این روایت‏ها حادثه دردناک طوفان و حوادث پس از آن را ثبت و ضبط می‏نمایند.»
«آنها مستندات تاریخی زنده و واضح‏تری از آنچه که ما انتظار داشتیم، خلق می‏کنند. در طی 50 سال یک فرد قادر خواهد بود با نگاه و مرور این آرشیو احساس درستی از آنچه در این طوفان بر مردم گذشته، تجارب آنها از زمان طوفان و چالش‏هایی داشته باشد که آنها در طی روند بهبود و التیام و بازسازی با آن روبه‌رو بودند.»

بندر می‏گوید: «بسیاری از بازماندگان طوفان شن گفتند اگر از میزان خسارتی که طوفان ایجاد می‏کند، اطلاع داشتند ممکن بود کاري ديگري انجام دهند.»

«این خاطرات برای افرادی که سعی در دریافت و اطلاع از بهترین متد ساخت خانه در ساحل دارند یا تمایل به کسب اطلاع از نوع پوشش بیمه و چگونگی تخمین از امکان رخ دادن طوفان دارند، به عنوان بهترین و قدرتمند ترین منبع عمل می‏کنند.»

بندر معتقد است این طرح تجربه فوق العاده ارزشمندی بوده است.

«من هرگز دانشجویانی به این علاقمندی نداشتم. اکثر آنها دانشجویان رشته تاریخ بودند. این روشی بود برای پیاده‏سازی و کاربردی کردن آنچه که آنها در کلاس درس آموخته بودند درباره موضوعاتی که واقعاً برایشان مهم بود. بسیاری از دانشجویان فعال در این طرح از اهالی ساحل هستند، اما من فکر می‏کنم آنها به سبب انجام این مصاحبه‏ها، ديگر به ساحل به شکلي متفاوت می‏نگرند.»

 

منبع: وب‌سايت راديو WBGO


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.