هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 192    |    1 بهمن 1393

   


 



دسترسی همگانی به تاریخ شفاهی در موزه حقوق بشر کانادا

صفحه نخست شماره 192

وینیپگ Winnipeg، (کانادا)، آژانس خبری فرانسه Agence France-Presse– موزه جدیدی در چمنزارهای غربی کانادا مجموعه‏ای منحصر به فرد از سرگذشت بازماندگان نسل‏کشی‏ها، مدافعان حقوق بشر و سایرین، گردآوری کرده و قصد دارد آنها را در اختیار عموم بگذارد.
موزه حقوق بشر کانادا در وینیپگ مانیتوبا که بنابر ایده 60 ساله حقوق بشر، آرمانی یگانه اما پیچیده، تأسیس شده، 11 نوامبر 2014 افتتاح شد.
ایده ی این کار متعلق به بزرگمرد فقید ایزی آسپر Izzy Asper  است که زمانی مدیریت شرکت ارتباطات جهانی کن وست CanWest Global Communications Corp، یکی از بزرگترین امپراطوری های رسانه ای جهان، را در دست داشت.
در طول 15 سال گذشته، این پروژه با تحسین و اعتراض از سوی گروه هایی همراه بوده است که از لحاظ نشدن سرگذشت‏شان در این طرح آزرده خاطر بودند.
یک سوم کارکنان موزه از جمله موزه‏داران پیش از مراسم بزرگ افتتاحیه استعفاء دادند، که علت چنین اقدامی اعتراض آنها مبنی بر تحریف محتوا بود، در حالی که همزمان مدیران با هزینه‏های سرسام‏آور و کمبود بودجه دست به گریبان بودند.
اما زمانی که موزه نمایش 11 گالری خود را در از ماه سپتامبر آغاز کرد، انتقادات کمرنگ شدند.
خانم سخنگو مورین فیتز Maureen Fitzگفت: «روند کار موزه مجموعه محور نیست. تمرکز اصلی ما بازگویی سرگذشت‏هاست.»
«اما سرگذشت‏های موجود بیش از آنند که ما بتوانیم بازگو کنیم.»
وی افزود: «اکثر موزه‏های حقوقی، برخی مراسم یادبود را برگزار می‏کنند. تمرکز ما بر حقوق بشر به عنوان آرمان است و از سرگذشت‏های مدافعان، قربانیان و سایرین برای تصویرسازی آن استفاده می‏کنیم.»


- 250000 بازدیدکننده
این موزه 312میلیون دلاری را مهندس معمار آمریکایی، آنتوان پردوکAntoine Predock، طراحی شده یکی از پیشروترین پروژه های معماری در تاریخ کاناداست.

 

موزه حقوق بشر کانادا واقع در ساحل ردریور Red Riverدر وینپگ، مانیتوبا Manitoba.  11 اکتبر  2014، (عکس از میشل کونته، آژانس خبری فرانسه)

 


فیتز توضیح داد: «این بنا از بتن جلا داده شده، سنگ بازالت، سنگ آهک و مرمرسفید ساخته شده و در میان دیواری شیشه‏ای که «نور را از تاریکی عبور می دهد» پیچیده شده است. این بنا می‏خواهد تفکر سالانه 250000 بازدیدکننده از این موزه را نسبت به حقوق بشر با «ارائه دیدگاه‏های چندگانه از زوایای مختلف که در فهم حقوق بشر اهمیت دارند» به تصویر بکشد.»
این مکان در مرکز شهر وینیپگ انتخاب شد تا حافظ میراث شهر از حقوق کارگران، حق رأی، حق اقلیت‏ها برای زبان خود، و حق مردم بومی کانادا درباره زمین هایشان باشد.
هنگام عبور بازدیدکننده‏ها از مسیری 23 طبقه‏ای، ویدیو، عکس‏ و متن  بنابر زمان بندی «رویدادهای تاریک و روشن» تاریخ کانادا و جهان برای آنها پخش می‏شود.
همچنین 181 تاریخ شفاهی از بازماندگان فجایع جمعی و افرادی که علیه نقض حقوق جنگیده‏اند نیز وجود دارد.
این نمایش‏ها هولوکاست، قتل عام ارامنه و سایر جنایاتی است که از طرف دولت اتاوا به رسمیت شناخته شده پوشش داده و کلیت آنها را معرفی می‏کنند.
روایت‏هایی از بازداشت اکراینی‏ها در جنگ جهانی اول، از کشتی بخار مهاجر ژاپنی کوماگاتا مارو Komagata Maru که در سال 1914 از سواحل کانادا بیرون رانده شد  و اعتصاب عمومی وینیپگ در سال 1919، گفته می‏شوند.
در طول مسیر، بازدیدکنندگان می‏توانند به تماشای برخی مصنوعات ساده، از جمله صندوق رأی مربوط به رأی‏گیری ریاست جمهوری نلسون ماندلا در 1994، عکس‏های عروسی و لباسی بپردازند که مارشیا راکر Mareshia Rucker در مراسم فارغ‏التحصیلی دست جمعی که با حضور همه نژادها در مدرسه ویلکاکس کانتی در ایالت جورجیای آمریکا Wilcox County برگزار شد، به تن کرده بود.
آنها همچنین می‏توانند یکی از نسختین نسخه‏های بیانیه جهانی حقوق بشر در 1948 را مطالعه کرده، یا احکام دادگاه‏های مهم را ببینند.
در مورد اخیر، آنجلا کیسی Angela Cassie، که از زمان افتتاح و آغاز به کار موزه با آن همکاری داشته، اشاره می‏کند که بررسی موارد دادرسی قانونی نشان می دهند «چگونه حقوق یک فرد می‏تواند به حقوق فرد دیگری تجاوز کند.»
بازدیدکنندگان می‏توانند بخشی از این تجربه را نیز باخود به منزل ببرند. در فروشگاه وسایل غیرمعمول، ازجمله جواهراتی که از سلاح های هسته ای خنثی شده ساخته شده اند فروخته می شوند.

- تعریف حقوق بشر –
این ایده که برخی حقوق متعلق به همه هستند در حال حاضر به رسمیت شناخته شده اما در حال تکامل است.
جودی جیسبرشت Jodi Giesbrecht مدیر تحقیقات موزه گفت: «تعاریف بسیاری از حقوق بشر موجود است. برخی حقوقی که ما امروزه آنها را چندان مهم تلقی نمی‏کنیم همیشه به عنوان حقوق بشر به رسمیت شناخته نشده‏اند.»
مسائل حقوقی معاصر جنجال برانگیزترین مقوله‏ها هستند، اما درباره برخی رویدادهای تاریخی نیز همچنان تناقض‏ها ادامه دارند.
گیسبرشت گفت: «ما سعی داریم تا دیدگاه‏های مختلف را ارائه دهیم و از مردم دعوت می‏کنیم تا به بحث‏های عمومی بپیوندند.»


میشل کونته
Michel Comte
مترجم: ناتالی حق وردیان

منبع: بیزنس اینسایدر


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.