هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 11    |    6 بهمن 1389

   


 

خاطراتی از گروگان های آمریکایی


فراخوان سومين همايش ملي آرشيوي ايران


ضبط خاطرات شفاهي بهمن بيگي نيمه كاره ماند


"خاطرات عزت شاهی" در راديو فرهنگ خوانده مي‌شود


قوه تخيل دستاويز رمان‌نويسان تاريخي است


سياحت شرق(با هدایت الله بهبودی درباره سفرنامه نویسی)


«در مشروطه چه گذشت؟»


گزارشی از طرح "تاریخ شفاهی "کارخانه نخ ریسی و نساجی خسروی خراسان


تاریخ شفاهی شهید شاه آبادی - 3 (شهادتش بر همه تأثير گذاشت)


رمز ماندگاري‌، نزديكي به واقعيت است


«كنفدراسيون»


جريان‌ شناسي چپ در ايران


تاريخ شفاهي جنگ عراق عليه ايران-7 (روايت شفاهي، روايت مكتوب)


زمينه‌ فرار پهلوي‌ها از اوايل سال 57 فراهم شده بود


تأملي بر تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي


اتمام پروژه تاريخ شفاهي عمليات گيلان‌غرب در استان البرز


تاریخ شفاهی سرزمین هفت آسمان هشت بهشت (1)


معرفی شهيد حسين ادبيان با "مردي كه در اوج گم شد"


تاريخ؛ آموزشي براي آموزگاران (بررسي تازه‌ترين دستاورد‌هاي آموزش تاريخ در دو كتاب)


کتاب "ديدگاه اساتيد دانشگاه‌هاي ايران" درباره جنگ منتشر شد


بنیادهای علم تاریخ (چیستی و اعتبار شناخت تاریخی)


خاطرات مصطفی حائری‌زاده


بخشي از تاريخ شفاهي فلسطين جمع‌آوري شد


نشست خبري جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس


تاریخ نگاری در دکن


 



نشست خبري جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس

صفحه نخست شماره 11

رسولي: اميدواريم نهضت خاطره‌نويسي آغاز شود
به گزارش خبرنگار فارس، نشست مطبوعاتي نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس صبح یکشنبه ۳ بهمن با حضور حسن رسولي‌منفرد معاون ادبيات و انتشار بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و محسن شاه‌رضايي دبير علمي جشنواره در جمع اصحاب رسانه برگزار شد.

* خاطره‌نويسي زيرساخت فعاليت‌هاي تحقيقي و پژوهشي ادبي است

براساس اين گزارش حسن رسولي منفرد در ابتداي اين نشست مطبوعاتي با اشاره به اينكه اميدواريم با برپايي اين نشست، نهضت خاطره‌نويسي آغاز شود گفت: از سال آينده كنگره خاطره‌نويسي به دبيري علمي سردار حسام برگزار خواهد شد.
به گفته معاون ادبيات و انتشار بنياد حفظ و آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس اين برنامه براي نخستين بار در كشور اجرا مي‌شود، در تمام استان‌ها فراخوان و اطلاع‌رساني شده و تا امروز طبق آمار حدود 4 هزار اثر به دست ما رسيده كه در حال مطالعه و دسته‌بندي خاص خود هستند كه انشاء الله به زودي به پايان خواهد رسيد.
رسولي منفرد تأكيد كرد: خاطره‌نويسي را نه معناي خاص كه كتابي به تنهايي نوشته و منتشر شود نمي‌نگريم بلكه به عنوان زيرساخت براي فعاليت‌هاي تحقيقي و پژوهشي براي موضوعات خاص ادبي همچون داستان‌نويسي و شعر استفاده مي‌كنيم. يعني جهات متعددي اين امر دارد اما با اين نگاه به آن توجه داريم.
وي ادامه داد: براي انجام يك كار پژوهشي و تحقيقاتي نيازمند اسناد و مدارك هستيم اين اسناد به دو دسته مكتوب و غيرمكتوب دسته‌بندي مي‌شوند.
رسولي با اشاره به اين دو شاخه افزود: اسناد مكتوب مي‌تواند شامل دست نوشته‌ها، نامه‌ها، مكاتبات اداري و حتي بخش‌نامه‌هايي كه در زمان دفاع مقدس در تشكيلات دولتي و غيردولتي ارائه شده را در برگيرد و كليه فعاليت‌هايي كه مردم و سازمان‌ها اعم از نظامي و غيرنظامي انجام داده‌اند به عنوان اسناد قابل استفاده هستند، اما اسناد غيرمكتوب شامل بحث تاريخ شفاهي و انجام مصاحبه‌ها است.

* فراخوان جشنواره تا پايان سال ادامه دارد

به گفته وي در اين زمينه موضوع خاطرات و دست‌نوشته‌ها اگر با اسناد همانند عكس، فيلمنامه و مكاتبات همراه باشد به عنوان خاطرات مستند محسوب مي‌شود. اين امر مي‌تواند اجتماع خوبي از اسناد را تشكيل دهد كه بسيار مفيد استفاده است.
معاون ادبيات و انتشار بنياد حفظ و آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با تأكيد بر اسناد غيرمكتوب و تاريخ شفاهي گفت: همزمان با اعلام و اجراي فراخوان براي جمع‌آوري خاطرات در برخي از موارد افراد سفارش جمع‌آوري خاطرات را نيز داشتند.
وي با اشاره به فراخوان كه از ابتداي سال جاري داده شده بود ابراز داشت: اين فراخوان تا پايان سال ادامه خواهد داشت و در اين مسير برخي استان‌ها جشنواره استاني خود را برگزار كردند اما به دليل اينكه نخستين سال برگزاري را پشت سر مي‌گذاريم اين جشنواره هنوز نتوانسته جايگاه خود را باز كند و بر اين اساس 31 استان جشنواره خود را كامل اجرا نكردند.

* برخي از مسئولين از بيان خاطرات خود اكراه دارند

معاون ادبيات و انتشار بنياد حفظ و آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس اضافه كرد: در كنار اسناد مكتوب اسناد غير مكتوب هم مطرح است كه انجام مصاحبه‌ها همزمان با فراخوان اجرايي مي‌شود تا در نهايت كارهاي نفيس و ارزشمندي به دست آيد.
رسولي گفت: در حال حاضر تقريبا در اواخر كار مصاحبه‌ها هستيم. البته هنوز مصاحبه‌هايي باقي است اما به دليل كثرت فعاليت‌هاي مسئوليني كه در آن زمان حضور داشتند هنوز اين افراد فرصت نكردند خاطرات خود را بنويسند. حتي برخي از بيان خاطرات اكراه دارند اما اين وظيفه ما است تا با گرفتن زمان بخش‌هاي شفاهي كار را به سرانجام رسانيم.
معاون ادبيات و انتشار بنياد حفظ و آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس عنوان كرد: افراد بسيار محدودي به نگارش خاطرات پرداختند كه قابل احصاء است، به جهت اشتغالات اين افراد و مسئولين، ما با چند نفر از اين افراد صحبت كرده و در حال جمع‌آوري خاطرات هستيم كه اين امر مربوط به خاطرات بخش ديگرنوشت است.
وي با اشاره به آمار عنوان كرد: طبق آمار موجود كتاب خاطرات از 2 هزار عنوان تجاوز نكرده است، كل كتاب‌هاي توليدي در زمينه دفاع مقدس در طول اين چند سال كمتر از يك درصد است؛ در چند سال پيش به 7 دهم درصد هم نيز رسيد اما آمار نهايي كمي بيش از 6 هزار عنوان است. كه اين تعداد در طول 30 سال بسيار كم است.

رسولي منفرد در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، مبني بر اينكه آيا دبيرخانه دائمي براي جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس در نظر گرفته شده گفت: دبيرخانه جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس فعال و سالانه ضمن برگزاري و ارائه فراخوان و داوري، موضوع نقد آثار رسيده را در شرح وظايف خود پيگيري خواهد كرد تا بتوانيم در طول سال فعالانه عمل كرده و كار خود را علمي پيش بريم.
وي در پايان نشست با ذكر خاطره‌اي از زمان مجروحيت خود و گرفتن موج انفجار افزود: نكات و دشواري‌هايي فراواني در زمان جنگ وجود داشت كه با توجه به دم مسيحايي حضرت امام و قوت قلب ايشان نه تنها از جنگ ترسي به دل راه نداديم بلكه به جنبه‌هاي مثبت نگريسته و خود را قوي‌تر ديديم و ظاهر شديم.

منبع: خبرگزاری فارس


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.