هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 184    |    5 آذر 1393

   


 

تا دیر نشده تاریخ شفاهی دوره قاجاریه را دریابیم


حضور کارشناسان مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی


خاطرات یک روزنامه‏فروش


برگ زرینی از تاریخ تئاتر مشهد


بلوری از 57 سال روزنامه‌نگاری سخن گفت


شعر براي من كشف در خاطره و تاريخ است


دومین نشست از سلسله نشست‌های «تاریخ شفاهی کتاب»


البرز و معلمینش، قسمت اول


شروع پروژه تاریخ شفاهی، یک آرشیو ویدیویی از پیشگامانی که تئاترغیر حرفه ای نیویورک را به راه انداختند


طرح ضبط و نگهداری صدای کهنه سربازان پنسیلوانیا


 



حضور کارشناسان مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی

صفحه نخست شماره 184

آقایان مرتضی سرهنگی، علیرضا کمری و هدایت‌الله بهبودی به دعوت دکتر غلامعلی حدادعادل، ریاست فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی پیش از ظهر روز دوشنبه، سوم آذر ماه با حضور در فرهنگستان در نشست اعضاء پیوسته و وابسته ضمن شرکت در چهارصد و سی و هشتمین جلسه فرهنگستان دیدگاه‌های خود را نسبت به ادبیات پایداری، به ویژه گونه خاطره‌نویسی برای حاضران بازگفتند. در ابتدا هدایت‌الله بهبودی با اشاره به شمار کتاب‌های مرتبط با جنگ هشت ساله گفت که تعداد این کتاب‌ها به حدود 12 هزار عنوان می‌رسد؛ و اگر شمار کتاب‌های مرتبط با انقلاب اسلامی را نیز بدان بیفزاییم با رقم تقریبی 20 هزار جلد کتاب درباره انقلاب و جنگ روبرو هستیم. وی افزود: این فراوانی غیر از اهمیت موضوع، نشان از تمایلی دارد که مردم ایران به حفظ و نگاه‌داشت یاد و خاطره این دو حادثه دارند.


در ادامه مرتضی سرهنگی ضمن برشمردن اهمیت خاطرات در ادبیات پایداری گفت که مثلث خاطراتی در ادبیات پایداری شامل اضلاع سه‌گانه خاطرات جنگ‌کردگان، خاطرات اسرای ایران در عراق، و خاطرات اسرای عراقی در ایران است. این سه نگاه کامل کننده یکدیگرند. سرهنگی با تأکید بر ادبیات بازداشتگاهی به عنوان یک ادبیات انسانی با ذکر نمونه‌هایی از ادبیات به جای مانده از کشور آلمان پس از جنگ جهانی دوم گفت که اینها چیزی بیش از ادبیات ویرانه‌ها نیست اما در همین جا نیز می‌توان نقطه‌های امید را مشاهده کرد. اینک ادبیات پایداری ایران که بر مبنای دفاع مشروع جنگ‌کردگان پدید آمده، بی‌شک انسانی‌تر و با نقطه‌هایی روشن از امید تجلی یافته است.


سپس علیرضا کمری در سخنانی مشروح دیدگاه‌های خود را در مورد خاطره‌نگری و خاطره‌نگاری بیان کرد. وی با دسته‌بندی چگونگی پیدایش خاطرات، به توضیح خاطره‌گفته‌ها و خاطره‌نوشته‌ها پرداخت و در این میان به اهمیت تاریخ شفاهی نیز اشاره کرد. کمری که بیانات خود را با نظریه‌پردازی در این موضوعات درمی‌آمیخت ریشه خاطرات امروز را در ادبیات کهن ایران‌زمین دانست.


در انتها برخی از اعضای جلسه، همچون استادان احمد سمیعی گیلانی، محمدعلی موحد، بهاءالدین خرمشاهی، هوشنگ مرادی کرمانی، علی اشرف صادقی، نظرات خود را در موارد یاد شده بیان کردند.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

8 آذر 1393
سیدولی هاشمی
هرسه ی این عزیزان ازنام آوران وبزرگان ادبیات دفاع مقدس هستندکه الحمدلله حاصل زحمتشان کم کم در حال «به بار»نشستن است.

8 آذر 1393
گلشن
متن کامل سخنان حتما خواندنی است

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.