هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 183    |    28 آبان 1393

   


 

راهکارها و ضرورت‏های تدوین تاریخ شفاهی ایلات و طوایف کرمانج


مقدمه‌ای بر تاریخ شفاهی معماری ایران


سفر به جزیره سوخته


تشکیل جلسه ی انجمن تاریخ شفاهی ایران در اصفهان


گزارش نشست علمی پژوهشگران تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی


اولین نشست از سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی کتاب برگزار شد


گنج ادبیات جهان وعرب


روایت اهل قلم از خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی


تبیین خاطرات پلیس‏ها‏ی سنت پل در طرح جدید تاریخ شفاهی


سرگذشت خانواده خود را گردآورید، این هدیه‏ای به نسل‏های بعد است


ندای همبستگی جمعی: تاریخچه گورستان، نه فقط ارواح


رونمایی: ‏اسناد‏ی از اقامت بریتانیایی‏های در خلیج فارس


 



سرگذشت خانواده خود را گردآورید، این هدیه‏ای به نسل‏های بعد است

صفحه نخست شماره 183

کار و زندگی پاتریک اسمیت رمان نویس، نویسنده سرگذشت فلوریدا "سرزمین به یاد ماندنی"، موضوع "نمایش چندرسانه ای" پسرش ریک اسمیت است که در کلیسای فرست کانگرشنال در وینتر پارک برگزار شد. (عکس از ریک اسمیت)

 

 

 

 

هنوز به نیمه اکتبر هم نرسیده‏ایم ولی این روزها‏هالووین در ماه اوت شروع می‏شود و بلافاصله بعد آن هم کریسمس از راه می‏رسد. جشن شکرگزاری در معرض خطر تبدیل شدن به "روز قبل از جمعه سیاه" است.
خیلی پیش از این‏ها نبود که برخی افراد خوش‏نیت این سوال همیشگی تعطیلات را می‏پرسیدند که: "آیا برای تعطیلات آماده هستی؟" منظورشان آشپزی، تزئین و کادو بود. که در پاسخ به این سؤال من در دل لبخند می‏زدم و زیر لب فریاد خفه‏ای داشتم.
اخیراً به من الهام شده کادویی برای خانواده و در واقع برای آیندگان درنظر بگیرم و آن هدیه شرکت در یک مصاحبه تاریخ شفاهی است.

شما هرگز از انجام این کار پشیمان نخواهید شد.
باربارا گنون Barbara Gannon تاریخ‏نگار از دانشگاه فلوریدای مرکزی در کارگاه آموزشی که در ماه سپتامبر برگزار شد در مورد چگونگی انجام این کار گفت: "اگر سرگذشت خانواده خود را بدست آورید هرگز پشیمان نخواهید شد." این رویداد توسط برنامه ریچز RICHES دانشگاه فلوریدای مرکزی پشتیبانی شده است که ریچز مخفف شده "ابتکار منطقه‏ای برای گردآوری تاریخ، تجارب و سرگذشت‏های فلوریدای مرکزی  RICHES: Regional Initiative for Collecting the History, Experiences and Stories of Central Florida" است.
ریچز شکل‏های بسیاری دارد، از جمله طرح تاریخ کهنه سربازان دانشگاه فلوریدای مرکزی، اما نکاتی که گنون، والت نپییر Walt Napierکهنه سرباز ارتش آمریکا و دیگران در کارگاه آموزشی نشان دادند می‏تواند به تمام انواع تلاش‏های انجام شده در تاریخ شفاهی خواه در مورد کهنه سربازان، کارگران مزرعه، جراحان مغز و اعصاب، خواه مردم عادی و داستان‏های روزمره بکار برده شود.
گنون می‏گوید تاریخ شفاهی می‏تواند خاطرات را که شامل تجارب افرادی که تاریخ آنها را نادیده گرفته است از مسائل دنیوی گرفته تا مسائل پر اهمیت بدست آورد. او در کارگاه آموزشی اشاره کرد که این اقدام افراد را در تاریخ قرار می‏دهد.

آمادگی داشته باشید
آنها این گونه بیان کردند که اگر مصاحبه با عمو هنریHenry  یا عمه میبلMabel  بعد از شام یک روز تعطیل طرح مناسبی برای انجام دادن به نظر می‏رسد، شما باید عاقل باشید و برخی آماده سازی‏ها را قبل از شروع ضبط ویدئو با تلفن همراه خود و درگیر شدن با این فعالیت، انجام دهید.
یک مصاحبه تاریخ شفاهی موفق متکی بر آمادگی است. هر چقدر که می‏توانید در مورد شخصی که قصد مصاحبه با او را دارید و رویدادهایی که در زندگی او مؤثر بوده‏اند اطلاعات بدست آورید و فهرست از سؤالات را قبل از مصاحبه آماده کنید.
گنون گفت: مطرح کردن سؤالاتی که منعکس‏کننده تجارب فرد خاصی است همیشه ایده خوبی است. به عنوان مثال در مصاحبه با کهنه‏سربازان دوره ویتنام هیچ کس سوال نمی‏کند که آیا خواهر شما نیز خدمت سربازی رفته؟
در برنامه‏ریزی مصاحبه به جای سؤالاتی که با بله یا خیر ساده پاسخ داده می‏شوند سؤالات توضیحی بپرسید. سؤال نکنید دانشگاه را دوست داشتی؟ به جای آن این گونه سؤال بپرسید سال اول دانشگاه چطور بود؟ این نوع سؤال بهتر می‏تواند روند مصاحبه را پیش ببرد.
همچنین اطمینان حاصل کنید ناخواسته سؤالات راهبر یا سنگین نپرسید. مثلاً نپرسید: آیا زندگی با حالت افسرده گی واقعاً مشکل بود؟ به جای آن سؤالی مانند این را بپرسید: برای خانواده شما زندگی در موقع افسردگی چگونه بود؟
باید کمی راجع به آن فکر کنید اما می‏توانید این کار را انجام دهید. ضروریاتی که شما باید در نظر بگیرید برای کاری که منحصراً برای خانواده خود انجام می‏دهید با مصاحبه‏ای که به عنوان مثال برای یک کتابخانه یا موزه انجام می‏دهید متفاوت است. منابع فوق العاده‏ای موجود هستند.
مهمترین نکته این است که ثبت و ضبط تاریخچه خانواده شما می‏تواند بهترین هدیه باشد که شما در تعطیلات یا هر زمان دیگر به خانواده خود بدهید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ریچز از سایت riches.cah.ucf.edu دیدن کنید. برای بدست آوردن منابع تاریخ شفاهی بیشتر بر روی طرح تاریخ کهنه سربازان کلیک کنید. گنون می‏گوید: اگر مؤسسه شما به فکر یک طرح سازمانی است با ما تماس بگیرید.

"سرزمینی بیاد ماندنی" در وینتر پارک
ریک اسمیت Rick Smith برنامه چند رسانه‏ای "سرزمین بیاد ماندنی" را درباره وینتر پارک Winter Park در روز 18 اکتبر در ساعت 7 بعد از ظهر در کلیسای فرست کانگرشنال  First Congregational واقع در خیابان اینترلاچن Interlachen به روی صحنه می‏آورد.
موضوع این برنامه بر روی زندگی و حرفه پدر اسمیت یعنی نویسنده پاتریک اسمیت Patrick Smith از جزیره مریت Merritt Island است. او در ژانویه در 86 سالگی درگذشت. رمان او به نام "سرزمین بیاد ماندنی" به صورت مطالعه مورد نیاز برای هر فردی که می‏خواهد زندگی و مناظر فلوریدای اولیه را درک نماید، توصیف می‏شود.
خود ریک اسمیت داستان سرای تصویری متبحری است و برنامه او روشی عالی برای بیشتر دانستن در مورد پاتریک اسمیت و زندگی حرفه ای بلند مدت او است. برای اطلاع از جزئیات با کلیسا از سایت alandremembered.com/winter_park/ دیدن نمایید.

جوی ولیس دیکینسون*
ترجمه: عطیه اسعد

*می‏توانید به جوی ولیس دیکینسون Joy Wallace Dickinson از طریق آدرس ایمیل jwdickinson@earthlink.net و یا سایت FindingJoyinFlorida.com و یا روش سنتی فرستادن یک نامه به آدرس Sentinel, 633 N. Orange Ave., Orlando, FL 32801 دسترسی پیدا کنید.

منبع: اورلاندو سنتینل


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.