هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 11    |    6 بهمن 1389

   


 

خاطراتی از گروگان های آمریکایی


فراخوان سومين همايش ملي آرشيوي ايران


ضبط خاطرات شفاهي بهمن بيگي نيمه كاره ماند


"خاطرات عزت شاهی" در راديو فرهنگ خوانده مي‌شود


قوه تخيل دستاويز رمان‌نويسان تاريخي است


سياحت شرق(با هدایت الله بهبودی درباره سفرنامه نویسی)


«در مشروطه چه گذشت؟»


گزارشی از طرح "تاریخ شفاهی "کارخانه نخ ریسی و نساجی خسروی خراسان


تاریخ شفاهی شهید شاه آبادی - 3 (شهادتش بر همه تأثير گذاشت)


رمز ماندگاري‌، نزديكي به واقعيت است


«كنفدراسيون»


جريان‌ شناسي چپ در ايران


تاريخ شفاهي جنگ عراق عليه ايران-7 (روايت شفاهي، روايت مكتوب)


زمينه‌ فرار پهلوي‌ها از اوايل سال 57 فراهم شده بود


تأملي بر تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي


اتمام پروژه تاريخ شفاهي عمليات گيلان‌غرب در استان البرز


تاریخ شفاهی سرزمین هفت آسمان هشت بهشت (1)


معرفی شهيد حسين ادبيان با "مردي كه در اوج گم شد"


تاريخ؛ آموزشي براي آموزگاران (بررسي تازه‌ترين دستاورد‌هاي آموزش تاريخ در دو كتاب)


کتاب "ديدگاه اساتيد دانشگاه‌هاي ايران" درباره جنگ منتشر شد


بنیادهای علم تاریخ (چیستی و اعتبار شناخت تاریخی)


خاطرات مصطفی حائری‌زاده


بخشي از تاريخ شفاهي فلسطين جمع‌آوري شد


نشست خبري جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس


تاریخ نگاری در دکن


 



کتاب "ديدگاه اساتيد دانشگاه‌هاي ايران" درباره جنگ منتشر شد

صفحه نخست شماره 11

ترجمه مجموعه مقالات صاحب‌نظران و اساتيد ايراني درباره ابعاد مختلف جنگ تحمیلی عراق علیه ایران كه پیش از این در خارج از كشور منتشر شده، در قالب كتاب "بررسي جنگ ايران و عراق: ديدگاه اساتيد دانشگاه‌هاي ايران" به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين اثر در قالب 3 بخش و 13 مقاله علمي، درباره ابعاد بين‌المللي، مفهومي و تحولات پس از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تدوین شده است.

اين كتاب با عنوان "Iranian Perspectives on the Iran-Iraq War" به كوشش فرهنگ رجايي در سال 1997 و توسط انتشارات دانشگاه فلوريدا منتشر شده است.

"قدرت‌هاي منطقه‌اي و جنگ: عدم بي‌طرفي" نوشته سعيده لطفيان، "لغو قرارداد 1975 از طرف عراق: واقعيت‌ها و ادعاها" به فلم جليل روشندل، "موضوعات ملي، قومي و طايفه‌اي در جنگ" اثر نگين ياوري و "تجاوز مداوم؛ تصميم عراق براي تجاوز يه كويت" نوشته داريوش اخوان زنجاني، نمونه‌اي از مقالات مندرج در اين كتاب‌اند.

ابراهيم متقي، دانشيار گروه علوم سياسي دانشگاه تهران در مقدمه‌اي كه بر كتاب "بررسي جنگ ايران و عراق: ديدگاه اساتيد دانشگاه‌هاي ايران" نوشته، چاپ اين مجموعه مقاله را در بازتوليد مباني سياسي، فرهنگي و تاريخي ايران در خارج از كشور، موثر و تعيين‌كننده ارزيابي كرده و به معرفي و تبيين ديدگاه‌هاي علمي 13 صاحب‌نظر و مولف اين مقالات درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پرداخته است.

سپس فرهنگ رجايي، يكي از اساتيد دانشگاه ويرجينيا و گردآورنده مقالات كتاب، در بخشي از مقدمه‌ خود یادآور مي‌شود: "آن‌چه اين مجموعه مقالات را متمايز مي‌كند، نويسندگان است كه همگي ايراني و به جز 2 نفر، بقيه همگي [تا زمان نگارش اين كتاب] در ايران ساكن بوده و به كار و فعاليت مشغول هستند. بنابراين، همه آن‌ها دشواري‌هاي جنگ را به طور ملموس تجربه كرده‌‌اند. 2 نويسنده ديگر كه ساكن ايران نيستند نيز هنگام نگارش مقاله خود در ايران مشغول تحقيق يا تدريس بودند."

در قسمتي از مقاله "آمريكا و جنگ: سياست تحديد نفوذ و دشمني" نوشته رضا رييس طوسي آمده است: "صدام معتقد بود با به دست آوردن نقش پليس خليج‌فارس، يعني نقشي كه از زمان عقب‌نشيني انگليسي‌ها، ايران آن را برعهده داشت، مي‌تواند رهبري جهان عرب را به دست گيرد... به نظر مي‌رسد آخرين اقدام عراق در اين خصوص نيز حمله به ايران بود، به اين اميد كه بتواند به سرعت انقلاب نوپا را نابود كند ... آن‌چه تحليل‌گران نظامي غرب قادر به پيش‌بيني آن نبودند، شور انقلابي مردم ايران بود كه آن‌ها را وادار كرد در برابر حمله عراق مقاومت كنند. به همين دليل تنها يك ماه پس از آغاز جنگ، آن را يك جنگ فرسايشي به بن‌بست رسيده خواندند."

كتاب "بررسي جنگ ايران و عراق: ديدگاه اساتيد دانشگاه‌هاي ايران" با ترجمه مرضيه روشن‌علي در قطع رقعي و 280 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه و بهاي 30 هزار ريال، به همت نشر مرز و بوم چاپ شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.