هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 183    |    28 آبان 1393

   


 

راهکارها و ضرورت‏های تدوین تاریخ شفاهی ایلات و طوایف کرمانج


مقدمه‌ای بر تاریخ شفاهی معماری ایران


سفر به جزیره سوخته


تشکیل جلسه ی انجمن تاریخ شفاهی ایران در اصفهان


گزارش نشست علمی پژوهشگران تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی


اولین نشست از سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی کتاب برگزار شد


گنج ادبیات جهان وعرب


روایت اهل قلم از خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی


تبیین خاطرات پلیس‏ها‏ی سنت پل در طرح جدید تاریخ شفاهی


سرگذشت خانواده خود را گردآورید، این هدیه‏ای به نسل‏های بعد است


ندای همبستگی جمعی: تاریخچه گورستان، نه فقط ارواح


رونمایی: ‏اسناد‏ی از اقامت بریتانیایی‏های در خلیج فارس


 



سفر به جزیره سوخته

صفحه نخست شماره 183

سفر به جزیره سوخته
یادداشت های سفر به هیروشیما
هدایت الله بهبودی
انتشارات ایران فرهنگ
چاپ اول: مهر 1393

 

هفته نامه تاریخ شفاهی ایران افتخار داشت چهارمین سفرنامه هدایت الله بهبودی را برای نخستین بار به صورت هفتگی در فضای مجازی منتشر کند. مخاطبان، این سفرنامه را از شماره 132، شهریور 1392 تا شماره 146، بهمن 1392 در 15 قسمت وبه دو زبان فارسی و انگلیسی دنبال کردند. از آنجا که سفرنامه هم شاخه ای از تاریخ شفاهی محسوب می شود، می توان گفت این سفرنامه در مدت انتشار، تنوعی در مطالب ایجاد کرده بود.


با وجود حجم کم، روال کار این گونه بود که هر هفته دست نوشته ای تقدیم سایت می شد. پس از حروفچینی و بازنگری مجدد تصاویر متناسب با متن مربوطه که تاثیر بسزایی در جذابیت دارد، انتخاب و تا روز انتشار هفته نامه آماده می شد. تا دو روز بعد هم ترجمه انگلیسی آن در صفحه انگلیسی می آمد. مطالعه «یادداشت نویسنده» که در ابتدای کتاب آمده، مختصر و جذاب است:


«سفرنامه های چاپ شده از من، پیش از این «سفر به قبله»، «سفر به حلبچه» و «سفر به روسیه 92» بودند که تفاوت این چهارمی با سه دیگری در ناشرف تصاویر رنگی و نسبتاً فراوان و قطع کتاب است. این سه ویژگی، غیر از خرجی که روی دست ناشر گذاشته، به جذابیت ظاهری کتاب افزوده است. شما می توانید آن را در کمتر از یک ساعت بخوانید و همراه من در این سفر ده روزه به هیروشیما باشید؛ سفری بسیار ارزان. مطالب این کتاب، بار نخست در پایگاه تاریخ شفاهی ایران و فضای مجازی منتشر شد و اینک در جهان طبیعی کاغذ.»

تابستان 1393

ویژگی این سفرنامه علاوه بر داشتن تصاویر رنگی، زیرنویس عکس هاست که به چمدان ذهن مخاطب، کمک می کند. شاید اگر هر یک از ما سفری ده روزه یا بیشتر به جایی را داشته باشیم فرصت را محدود تلقی کنیم و بهانه بیاوریم که: در سفر کوتاه، مگر چه می شود نوشت؟
ابتدای کتاب با معرفی مختصر نویسنده آغاز شده و گفته شده که این کتاب، چهل و هشتمین اثر و چهارمین سفرنامه هدایت الله بهبودی به شمار می رود.

طرح کاغذهای داخلی، کاهی است. طراحی کتاب شاید بتواند در چاپ های بعدی بهتر و گویاتر باشد.
موضوع این کتاب سفر ده روزه مرتضی سرهنگی، هدایت الله بهبودی، پرویز پرستویی، حبیب احمدزاده و جمعی دیگر از نویسندگان جنگ است که از موزه صلح هیروشیما بازدید کردند. موزه ای که حاوی عکس قربانیان و وسایل و بقایای بمباران شیمیایی آن کشور در سال  ۱۹۴۵ است.

راه های تهیه کتاب: فروش اینترنتی کتاب: www.iranfarhang.ir
ارسال عدد 5 به سامانه: 5000203040100



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.