هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 181    |    7 آبان 1393

   


 



چرخی در جاده خاطرات، جاده 66

صفحه نخست شماره 181

مورخان به دنبال پرتویی تازه بر بزرگراه تاریخی
اسپرینگفیلدSpringfield- جاده تاریخی  که66 از شیکاگو تا سانتامونیکا در عرض آمریکا گسترش یافته است یادآور دهه دلپذیر 1950 و دنیای پر از چراغ‏های نئون و اتومبیل‌ های کروکی شورلت آن روزگار است. دانشگاه ایالتی میسوری (که در نزدیکی زادگاه جاده 66 واقع شده است) اکنون به عنوان یکی از منابع مرکز اسناد جاده 66 برای سهولت دسترسی به پژوهشگران و متخصصان انجام وظیفه می کند. دیوید ریچاردز David Richards ، دانشیار دانشکده علوم کتابداری و توماس پیترز Thomas Peter، رئیس کتابخانه ها در دانشگاه ایالتی میسوری پژوهانه‏های متعددی به منظور مطالعه درباره این شاهراه پررونق دریافت کرده بودند. 
ریچارد می گوید: «جاده 66 این سنت رمانتیک بودن جاده ها در سفرها را فراتر از دنیای غرب دارد. این گفته ریچارد همیشه درست بوده است. با این حال در آن عکس‏ها و پوسترها یک خانواده سفیدپوست با موهای بلوند و چشمان آبی در یک اتومبیل دیده می شود.»
به واسطه پژوهانه‏ای که گروه تحقیقاتی مذکور از خدمات پارک ملی آمریکا  National Park Service دریافت کرده‏اند، آنها در طرح تاریخ شفاهی خود با نگاهی به تجارب گوناگون انسان‏هایی که از جاده عبور کرده اند، به دنبال پاسخ به سؤالات در مورد مکان هایی مانند، خوراک، کسب و کار هستند.
یک روایت که قبلاً گردآوری شده است روایت Homer Boyd و George Culp  است که در گروه موسبقی سیاهپوست موفق فیلارمونیک به رهبری اُزارکس جابیلی Ozarks Jubilee  (در سالن لندرز مرکز شهر اسپرینگفیلد تئاتر) برنامه اجرا می کردند و در نوع خود ستاره و جاودانه بودند.
پیترز و ریچاردز مشخصات مهم جاده 66 را شرح می دهند.
طبق اظهارات پیترز، گروه مذبور قبلاً پژوهانه‏ای از شرکت ملی حفاظت تاریخی National Trust for Historic Preservation دریافت کرده بود که در آن فهرستی از پرمخاطره ترین املاک در آمریکای شمالی جمع‏آوری کرده بودند. در سال 2007 این فهرست شامل هرنوع متل (مهمانسرا) در کنار جاده 66  بود که در خطر ویرانی بود. در ایالت میسوری، پیترز و ریچاردز برآورد کردند که تقریباً 100 متل در کنار جاده 66 وجود دارد.  پیترز و ریچاردز برنامه شرایط کنونی متل ها را طرح "MO Tell" نامگذاری کردند.
پیترز می گوید: سعی ما بر این است که سهولت و راحتی برای مردمی که در همان حوالی هتل‏های تاریخی زندگی می کنند ایجاد کنیم، کسانی فقط دوست دارند آنجا زندگی کنند یا در جایی شبیه آپارتمان باشند یا این که به عنوان مهمان آنجا را ترک کنند.
طرح مذکور به مردم این امکان را می دهد تا با یکدیگر تلفنی در ارتباط باشند و وضعیت فعلی خود را شرح دهند یا فیلم و عکس ببینند. در طول مدت زمان هرشخصی می تواند از روی نقشه جاده 66 را در سراسر ایالت میسوری ببیند و با یک اشاره بر آن املاک مجموعه تصاویر جمع آوری شده را مشاهده کند. بحث داغ روز- یادداشت برداری منابع کارشناسی؛ ابزاری اداری از ارتباطات دانشگاهی هستند که در تعیین یک مآخذ دانشگاهی برای تفسیر موضوعی خاص به رسانه‌ها کمک می کنند. نظرات بیان شده توسط کارشناسان شخصی هستند و لزوماً نمایانگر نظرات کل دانشگاه نیست.

ترجمه: مینا نقی زاده

منبع: دانشگاه میسوری


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.