هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 181    |    7 آبان 1393

   


 



كتاب «پشت تپه‌های ماهور» در زنجان نقد شد

صفحه نخست شماره 181

سرهنگی: ادبیات دفاع مقدس ترویج دهنده فرهنگ دفاع مقدس است

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با اشاره به ادبیات دفاع مقدس گفت: این نوع ادبیات انواع مختلفی دارد و یك راه برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، نشست نقد كتاب «پشت تپه‌های ماهور» با حضور سردار گلعلی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، مرتضی سرهنگی رئیس دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، ساسان ناطق رئیس حوزه هنری استان اردبیل، حمیدرضا اسماعیلی رئیس حوزه هنری استان زنجان، علی مهدی‌خانی مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان و جمعی از نویسندگان و نقادان استان زنجان برگزار شد. كتاب «پشت تپه‌های ماهور» كه به قلم مریم بیات‌تبار نوشته شده است، روایت فتاح كریمی است كه درخصوص دوران اسارت رزمنده 17 ساله‌ای نوشته شده است.
مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در این مراسم گفت: آثار منتشره در زمینه دفاع مقدس، مخاطب خاص دارد.
وی با اشاره به ویژگی‌های ادبیات دفاع مقدس، اظهار كرد: این نوع ادبیات انواع مختلفی دارد و یك راه برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس محسوب می‌شود.
سرهنگی با اشاره به برخی از آثار منتشر شده در زمینه دفاع مقدس، تصریح كرد: این نوع آثار مخاطبان بسیاری دارد.
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با اشاره به درون مایه و محتوای آثار نوشته شده با موضوع دفاع مقدس، بیان كرد: آثاری كه در این زمینه منتشر و نوشته می‌شوند، با هدف ترویج فرهنگ دفاع و ایثار و همچنین تبیین وقایع هشت سال دفاع مقدس تدوین و منتشر می‌شوند.
این مسئول در ادامه با اشاره به انواع آثار نوشته شده در زمینه دفاع مقدس، تصریح كرد: برخی از این آثار خودنگاشت هستند، یعنی خود رزمنده‌ای كه در جنگ نیز حضور داشته اقدام به نوشتن خاطرات می‌كند.
وی با اشاره به این كه تاكنون آثار بسیاری در این بخش نوشته شده است، اضافه كرد: اخیرا نیز دو كتاب در این مبحث به چاپ رسیده شده است.
سرهنگی نوشتن خاطرات رزمندگان را نیز از دیگر انواع كتاب‌های نوشته شده در بخش ادبیات دفاع مقدس اعلام كرد و گفت: هدف از این اقدام قدردانی از دلاوری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.
وی با بیان این كه كتاب «پشت تپه‌های ماهور» نیز با همكاری بنیاد حفظ آثار و به پیشنهاد و سفارش این اداره كل به نویسنده به رشته تحریر درآمده است، تصریح كرد: این كتاب روایت داستان زندگی یك رزمنده 17 ساله از دوران اسارت است.
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در ادامه با مثبت ارزیابی كردن برگزاری جلسات نقد و بررسی كتاب، اظهار داشت: این جلسات موجب آشنا شدن نویسنده با نقاط ضعف و قوت كتاب می‌شود.
این مسئول افزود: جلسات موجب آشناسازی نسل جوان با شیوه نگارش ادبیات در زمینه دفاع مقدس می‌شود.


* هدف از نگارش كتاب به تصویر كشیدن ایثار رزمندگان است
فتاح كریمی، راوی كتاب «پشت تپه‌های ماهور»، با اشاره به اهداف تدوین و گردآوری كتاب مذكور، اظهار كرد: به تصویر كشیدن و روایت فداكاری‌های جانبازان و ایثارگران از اهداف گردآوری این كتاب است.
این رزمنده با بیان این كه نوشتن یك كتاب اقدامی بسیار ناچیز در مقابل فداكاری و ایثار شهدا است، تصریح كرد: امیدواریم با نگاشتن این كتاب ذره‌ای از ایثار شهدا را جبران كرده باشیم.
وی در ادامه با تشریح نحوه نگاشتن كتاب، اضافه كرد: این كتاب در چند بخش اسارت و آزادی و در 10 فصل نوشته شده است.
كریمی با اشاره به این كه تبیین وقایع هشت سال دفاع مقدس از مهم‌ترین اهداف نوشتن این كتاب و گردآوری آن بود، تصریح كرد: امیدواریم این موضوع علاوه بر ترویج فرهنگ دفاع مقدس زمینه‌ساز فعالیت بیشتر نویسندگان استان در زمینه دفاع مقدس باشد.

***

 بابایی: چشم انداز دفاع مقدس، نظم و نظام خاطرات آن است

سردار گلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، گفت: چشم انداز ما برای دفاع مقدس این است كه نظم و نظامی به نحوه ثبت خاطرات داده شود.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، نشست نقد كتاب «پشت تپه‌های ماهور» با حضور سردار گلعلی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، مرتضی سرهنگی رئیس دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، ساسان ناطق رئیس حوزه هنری استان اردبیل، حمیدرضا اسماعیلی رئیس حوزه هنری استان زنجان، علی مهدی‌خانی مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان و جمعی از نویسندگان و نقادان استان زنجان برگزار شد. كتاب «پشت تپه‌های ماهور» كه به قلم مریم بیات‌تبار نوشته شده است، روایت فتاح كریمی است كه درخصوص دوران اسارت رزمنده 17 ساله‌ای به رشته تحریر درآمده است.
سردار گلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، گفت: برگزاری جلسات نقد كتاب تاثیر بسزایی در شناسایی ضعف و قوت آثار دارد.
بابایی افزود: چشم انداز ما برای دفاع مقدس این است كه نظم و نظامی به نحوه ثبت خاطرات داده شود.
وی خاطرنشان كرد: در تلاش هستیم با همكاری نهادهای مختلف، مرزی بین كتاب خاطرات با خاطرات شفاهی قائل شویم تا بیشتر شاهد چاپ كتاب‌های موضوعی در این خصوص باشیم.
رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با اشاره به این كه جذب مخاطبان بیشتر از اهداف عملیاتی كردن این شیوه نامه است، تصریح كرد: در تلاش هستیم با این كار سندیت و جذابیت آثار خلق شده در زمینه دفاع مقدس را حفظ كنیم.
این مسئول خاطرنشان كرد: اگر قرار است، خاطرات كسی را نقل كنیم باید بدون تغییر باشد و به اطلاعاتی كه بیان می‌شود، وفادار باشیم.
وی با اشاره به این كه خاطره با داستان تفاوت بسیاری دارد، اضافه كرد: در داستان وقایع به شكل داستانی و به سلیقه نویسنده نوشته می‌شود، ولی در خاطره دقیقا مطالبی كه مربوط به خاطرات راوی و شخص مورد نظر است، بیان می‌شود.
رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با اشاره به این كه امسال قرار است، جشنواره شانزدهمین دوره كتاب سال دفاع مقدس برگزار شود، افزود: در این زمینه یك وقفه سه ساله ایجاد شده است.
وی با اشاره به این كه تعداد آثار رسیده به این جشنواره 2 هزار و 500 كتاب است، اضافه كرد: این آثار مربوط به سال‌های 90، 91 و 92 است.
بابایی با اشاره به موضوعات محوری آثار رسیده به این جشنواره، تصریح كرد: موضوعات این كتاب‌ها اغلب یا خاطرات شخصی و یا زندگی نامه‌ای است كه توسط نویسنده نوشته شده است.
رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس خاطرنشان كرد: آثار ارائه شده در این زمینه با توجه به مشكلات كاغذ كه طی چند سال اخیر وجود داشته مطلوب و در حد قابل قبول است.
این مسئول در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره داستان كوتاه یوسف در زمینه تشویق قشر جوان به سوی ادبیات دفاع مقدس، بیان كرد: هدف از این جشنواره این است كه افراد گرایش بیشتری به نوشتن داستان در این زمینه پیدا كنند.
وی همچنین به برگزاری كارگاه‌های آموزشی نیز اشاره داشت و گفت: این امر نیز كمك شایانی به افزایش تعداد نویسندگان در این زمینه خواهد كرد.


* فرهنگ دفاع مقدس را در جامعه نهادینه كنیم
مریم‌ بیات تبار نویسنده این كتاب در مراسم نقد كتاب اظهار كرد: نوشتن و طراحی كتاب 18 ماه طول كشیده است.
وی با اشاره به این كه كتاب «پشت تپه‌های ماهور» در 10 فصل نوشته شده است، بیان كرد: ترویج و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، هدف اصلی از نوشتن این كتاب است.
نویسنده كتاب «پشت تپه‌های ماهور» با بیان این كه این كتاب با بهره‌گیری و الگوبرداری از كتاب‌های تدوین و نوشته شده در زمینه دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است، تصریح كرد: امیدواریم بتوانیم با نوشتن و چاپ این كتاب فرهنگ دفاع مقدس را در جامعه نهادینه كنیم.
این نویسنده جوان زنجانی با اشاره به این كه استان زنجان ظرفیت‌های بسیاری در زمینه دفاع مقدس دارد، افزود: حمایت و بسترسازی لازم برای این افراد موجب بیشتر شدن خلق چنین آثاری خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی حوزه هنری



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.