هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 178    |    16 مهر 1393

   


 



با این طرح تاریخ آمریکائیان آفریقایی تبار شنیده می‏شود

صفحه نخست شماره 178

 جان هوپ فرانکلین John Hope Franklin، در عکسی که بیرون از خانه اش در 2005 گرفته شده است. مصاحبه با این مورخ مشهور اهل دورهام بخشی از مجموعه تاریخ شفاهی ویدیویی تاریخ‏سازان درباره سیاهان آمریکاست.

 

 

 

 

 

دورهام، کارولینای شمالی- وقتی که طرح تاریخ‏سازان The History Makers تازه در حال شکل‏گیری بود، جولیانا ریچاردسونJulieanna Richardson به دورهام آمد تا حمایت کسی را که قاطعانه تاریخ را ساخت، جان‏هاپ فرانکلین را جلب کند. او چند ساعتی را در منزل جان گذراند و در آنجا درباره این طرح تازه شکل گرفته گفتگو کردند. جان، نامه خود را در حمایت از این طرح نوشت و مصاحبه‏اش بعدها به عنوان یکی از 2600 مصاحبه ویدئویی تاریخ شفاهی بایگانی شده آمریکائیان آفریقایی‏تبار که جزء جدانشدنی از تاریخ ایالات متحده آمریکا هستند، بایگانی شد.


اکنون آرشیوهای تاریخ‏سازان به یک مکان دائمی در کتابخانه کنگره دست یافته‏اند. پرونده‏ها که دیجیتالی شده‏اند ‏در مخزن پاکارد کمپس Packard Campus در شهر کالپپر  Culpeper ویرجینیا نگهداری می‏شوند.
ریچاردسون در طی یک مصاحبه تلفنی در این هفته اعلام کرد که «شما طرحی را پیدا نمی‏کنید که مثل این طرح بوده و درست و صحیح کار شده باشد و کتابخانه کنگره گواه این است که ما داریم کارمان را درست انجام می‏دهیم.» طرح تاریخ‏سازان که در شیکاگو قرار داشت در سال 1999 تأسیس و انجام مصاحبه‏ها در سال 2000 شروع گردید. ریچاردسون به ما گفت که دیدارش با فرانکلین در اولین سال‏های این طرح بوده است. در نهایت تعداد 5000 مصاحبه تاریخ شفاهی ویدئویی آماده گردید و هنوز هم این کار ادامه دارد.


«در سال‏های اول ما حتی یک فهرست هم نداشتیم و کار را با گروهی از محققین شروع کردیم و به آنها می‏گفتیم که ما باید با شما مصاحبه کنیم»، او در ادامه گفت که واقعاً در طرح، محققین بسیاری حضور دارند و از جمله تعدادی از آنها در دورهام زندگی می‏کنند.


در این طرح دسته بندی‏های متعددی وجود دارد و شرکت‏کنندگان در آن به گروه‏های متعددی تقسیم‏بندی شده‏اند‏. علاوه بر فرانکلین، تاریخ سازان دورهام که مصاحبه‏هایشان قسمتی از این مجموعه را در بر گرفته شامل: کینگ و. چیک King V. Cheek در زمینه آموزش، کالوین‏هاول Calvin Howell  در زمینه علوم، اریک جارویس Erich Jarvis در زمینه علوم، ماریان جانسون – تامپسونMarian Johnson-Thompson  در زمینه علوم، جیمز جوزفJames Joseph  در زمینه سیاست، پائولا مک کلین Paula McClain در زمینه آموزش، کنت الدن در زمینه علوم Kenneth Olden ، ریچارد پین Richard Payne در زمینه پزشکی ، آرلی پترزArlie Petters  در زمینه آموزش و علوم، کنت ج. روجرز Kenneth G. Rogers در زمینه آموزش و هنر، جیمز اسپید  James Speedدر زمینه بازرگانی، جیمز او. وب James O. Webb در زمینه بازرگانی و سیاست و سی . ایلین واتس ولچ C. Eileen Watts Welch  در زمینه آموزش بوده‏اند.


16 طیف ( دسته بندی مختلف شغلی) از خدمات اجتماعی گرفته تا طراحی لباس و زیبایی در این طرح گنجانیده شده اند. ریچاردسون اضافه کرد که آنها می‏خواستند به شکل بسیار مفصل وگسترده، داستان زندگی‏شان را بگیرند. در ابتدا، مصاحبه‏ها بر روی افراد سالمند متمرکز شد، اما در حال حاضر دیگر محدودیت سنی ندارد.


درچپل هیل Chapel Hill، کسانی که در طرح تاریخ سازان شرکت داده شده‏اند ‏شامل، تی جی اندرسون T.J. Anderson  در زمینه موسیقی، هرمن مارل فوشیHerman Marrel Foushee  در زمینه تجارت و مطبوعات و چاک استون Chuck Stone  در زمینه آموزش و مطبوعات هستند. از هیلسبورو Hillsborough، سکازی امتینگواSekazi Mtingwa  در زمینه علوم و برتمن فربزر–رید Bertram Fraser-Reid  در زمینه علوم و آموزش دراین طرح شرکت داده شدند.

 


 
چاک استون فقید، استاد مشهور دانشگاه و روزنامه‏نگار از جمله افرادی است که در آرشیو تصویری تاریخ شفاهی سیاهان آمریکا، تاریخ سازان، حضور دارد.  این تصویر از او در برنامه ماهانه تاریخ سیاهان در کلیسای مقدس متحد والتاون بزرگ Greater Walltown United Holy Church در سال 2008 گرفته شده است.


هم چنانکه مصاحبه‏ها روال عادی خود را طی می‏کند و ضبط می‏گردند، مجموعه در محدوده زمانی هر3 تا چهار سال به کتابخانه کنگره منتقل می‏شود. تعداد کل مصاحبه‏های طرح به 5000 هزار خواهد رسید و تاکنون طرح نیمی از راه را طی کرده و در حدود 2600 مصاحبه تاکنون به انجام رسیده است. برخی از مصاحبه‏شوندگان نظیر فرانکلین و استون استاد دانشگاه کارولینای شمالی و روزنامه نگار در اوایل سال جاری در چاپل هیل فوت نموده‏اند‏. فرانکلین به عنوان مورخ آمریکایی، رهبر حقوق مدنی و محققی که فعالیت‏های حرفه‏ای خود را در دانشگاه دوک Duke سپری کرد در سال 2009 فوت نمود.


ریچاردسون گفت که با این طیف گسترده از مصاحبه، آنها بر این باورند که نتیجه این کار به شکلی در خواهد آمد که برداشت جدید و کاملاً صحیحی از تاریخ آمریکاییان آفریقایی‏تبار ، شکل خواهد گرفت.
«قدرت مجموعه زمانی که برای تمام جهانیان شناسانده شود به عنوان مجموعه‏ای چند رشته‏ای و مشترک، خود را معرفی خواهد کرد. ریچاردسون در ادامه اعلام کرد: «در این مجموعه، تاریخ بسیار بیشتری دیده می‏شود.»
وب سایت www.thehistorymakers.com حاوی زندگی نامه‏های کوتاه تاریخ سازان است و کسانی که از اعضای این طرح می‏شوند به آرشیو ویدئویی دسترسی دارند. مردم هم می‏توانند کسانی را به عنوان تاریخ ساز به ما معرفی کنند.


ریچاردسون خاطرنشان کرد که ویدئو این فایده را دارد که بینندگان می‏توانند فرد تاریخ ساز را ببینند، «شما می‏توانید در یک آن، چشمان یا اشکهای یک فرد را ببینید.» مصاحبه‏های تاریخ شفاهی بسیار خوب برنامه‏ریزی شده‏اند ‏به طوری که شما در کار با آنان مشارکت دارید و به آنها کمک می‏کنید تا روایت خود را بازگو کنند. کتاب‏ها ویرایش می شوند ولی در کار ما این اتفاق نمی‏افتد.»
ریچاردسون گفت که طرح تاریخ سازان با کار تحقیقاتی خودش به عنوان یک سیاهپوست گره خورده است.  در حالی که قسمت بیشتر تاریخ از بین رفته و یا مفقود گشته اوبه این طرح خوشبین است که بخشی از تاریخ در آن محفوظ باقی مانده است.


او گفت: «ملت ما به خاطر مسئله بردگی در برگشت به گذشته (عقب) مشکل داشت. سفیدپوستان نمی‏خواستند که احساس گناه کنند (یا تقصیر را به عهده بگیرند) و از طرف دیگر سیاهپوستان نیز نمی‏خواستند که احساس شرمندگی کنند. اما تاریخ، داشتن حس گناه یا شرمندگی نیست.» ریچاردسون در ادامه اضافه کرد که به جای استفاده از فقط 20 نام تا بتوانند تاریخ سیاهان را بازگو کنند، طرح تاریخ سازان این قابلیت را دارد که با بزرگتر شدن مجموعه، این نیاز مهم تاریخی را برآورده کند.»
آرشیو دیجیتال، قسمتی از برنامه درسی ترم پاییزه دانشگاه هووارد Howard  است که توسط دانشگاه کارنگی ملون Carnegie Mellon  حمایت مالی شده و ریچاردسون در ادامه افزود که طرح تاریخ سازان به روی هر دانشگاهی که بخواهد آن را اجرا کند، باز است. او گفت: «زمان آن فرا رسیده است.»


دان بامگارتنر وگان
Dawn Baumgartner Vaughan
ترجمه: علی محمد آزاده

منبع: هرالد سان


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.