هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 173    |    12 شهريور 1393

   


 



فراخوان مقاله: تاریخ‌شفاهی و آموزش

صفحه نخست شماره 173

مهلت ارسال خلاصه مقالات: 30 سپتامبر 2014
مهلت ارسال کل مقالات: اول مارس سال 2015
این مجموعه تاریخ‌شفاهی را به عنوان بهترین روش برای تحقیق و درگیرکردن دانشجویان و دانش‌آموزان با تاریخ می‌داند. هدف از تهیه این مجموعه فراهم آوردن یک بررسی جامع از نوآوری‌های تحصیلی و امکانات آموزش تاریخ‌شفاهی برای مربیان، دانشجویان و محققان در محیط‌های آموزشی رسمی و غیررسمی است.


امروز تاریخ ‌شفاهی به خوبی به عنوان یک روش آموزشی مناسب در جوامع بومی تثبیت شده است. افراد مسن سرگذشت‌های خود را در مورد گذشته می‌گویند تا به نسل‌های جوانتر نشان دهند که چطور باید دنیای امروز و فردا را بهتر درک کنند. مدارس امروز با ارج نهادن ارزش‌های آموزشی تاریخ‌شفاهی و اهمیت دادن به تاریخ اجتماعی، این تکنیک را برای زنده کردن اتفاقات تاریخی توسط شاهدان عینی برای دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌دهند.


بد نیست بدانید که طرح فایرفاکس FireFox Project از سوی دانش‌آموزان مدرسه رابون گپ ناکوچی Rabun Gap-Nacoochee School تاریخ‌ زندگی بزرگسالان آپالاچیان جنوبی South Appalachian را مورد بررسی و کاوش قرار داده است. از زمان اجرای این طرح که پایه‌ی آن از مدرسه شروع شد، سنت، شهادت و زندگی تاریخ‌شفاهی جنبه‌ای جدانشدنی از برنامه‌های آموزشی از مدارس ابتدایی تا موزه‌ها شده است. با این وجود، تاریخ‌شفاهی هنوز روشی آموزشی یا برنامه‌ی تحصیلی منسجم و عادی به شمار نمی‌آید. برجسته کردن مفاهیمی چون سواد تاریخی، تفکر و پرسش، تمرکز برنامه‌های آموزشی در کلاس‌های درسی قرن 21 متحول شده است. در حال حاضر از معلمان تاریخ خواسته می‌شود که فضاهای آموزشی را طوری ترتیب دهند که دانش‌آموزان بهتر بتوانند تجربیات جمعی و فردی گذشته جامعه خود را درک کنند تا امکانات و محدودیت‌های پیشرفت جامعه و کشور خود را بهتر تحلیل کنند (برای مثال کمیسیون‌های حقیقت و آشتی). همچنین ضبط، ثبت و اطلاع رسانی در مورد حوادث گذشته از طریق روایت‌های زنده، درس تاریخ را برای دانش‌آموزان قابل فهم‌تر و ملموس‌تر می‌کند و آن‌ها را بیشتر با داستان‌ها درگیر می‌کند. در نتیجه، مربیان روش‌ها و منابع تاریخ‌شفاهی را به کار می‌گیرند تا به آنچه امروز حرکت اجتماعی جهانی برای مردمی کردن تاریخ نامیده می‌شود ملحق شوند. مربیان، از سطوح ابتدایی تا دانشگاه‌ها، روز به روز بیشتر از گذشته شاگردان خود را با ابزار دیجیتال مجهز می‌کنند تا بهتر بتوانند سرگذشت سوژه‌های خود را ضبط و نگهداری کنند. آنها همچنین بیشتر از قبل به منابع تاریخ‌شفاهی شامل کهنه‏سربازان و بازماندگان هولوکاست رجوع می‌کنند تا نابرابری‌های سیاسی و میراث آن را بهتر متوجه شوند.


در حالی که تاریخ‌شفاهی در مرحله تجدید حیات در آموزش است، یکپارچگی جهانی محدودی در زمینه آموزش تاریخ و در میان مربیان تاریخ دیده می‌شود. برخی از سؤالات که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از: تاریخ‌شفاهی در کجای برنامه آموزش تاریخ قراردارد؟ انجام تاریخ‌شفاهی در کلاس‌های امروز و محل‌های متفاوت آموزشی مانند موزه‌ها و سازمان‌های غیردولتی چگونه است؟ آیا تاریخ‌شفاهی روش‌های سنتی آموزش را به چالش می‌کشد، و اگر این چنین است چطور؟ روش‌های تاریخ‌شفاهی چطور می‌تواند آموزش مبتنی بر عدالت را رواج دهد؟ چطور می‌تواند بر تفکر تاریخی تأثیرگذار باشد؟ چه ارتباطی میان انجام تاریخ‌شفاهی و برانگیختن هوشیاری تاریخی در افراد وجود دارد؟ تأثیرات و نتایج استفاده روزافزون از تاریخ‌شفاهی برای آموزش چیست؟ بدون بررسی دقیق این‌گونه پرسش‌ها ظرفیت غنی و مردمی تاریخ‌شفاهی در آموزش به لحاظ سیاسی و اجتماعی و حتی آموزشی محدود می‌شود. بنابراین، امیدواریم که مقالات ارسالی بیشتر بتواند این ظرفیت‌ها را از طریق بررسی تحلیلی ارتباط میان تاریخ‌شفاهی و آموزش نشان دهد.


محورهای مورد نظر در این مجموعه این موضوعات خواهد بود که البته به آنها محدود نمی‌شود:


• پیشینه تاریخ‌شفاهی در آموزش عمومی
• چارچوب‌های نظری تاریخ‌شفاهی برای فعالیت‌های آموزشی
• نوآوری‌های روش شناختی در آموزش و فراگیری تاریخ‌شفاهی
• مفاهیم تاریخ‌شفاهی در سیاست‌های برنامه آموزشی
• نقش تاریخ‌شفاهی در آموزش اجتماعی عدالت محور (مانند آموزش شهروندی، آموزش صلح، آموزش حقوق بشر، آموزش عدم نژادپرستی، آموزش بومی، آموزش فمینیسم)
• رویکردهای آموزشی به تاریخ‌شفاهی در مدارس
• ارتباط تاریخ‌شفاهی و هوشیاری تاریخی
• تاریخ‌شفاهی و تقویت مهارت‌های تفکر تاریخی

دستورالعمل ارسال مقالات:
ما از مقالات نظری و تجربی از محققانی که در مورد نقش تاریخ‌شفاهی در آموزش و یادگیری در محیط‌های آموزشی رسمی و غیر رسمی از سوی شخصیت‌های علمی، معلمان، مورخان عمومی، و موزه‌داران استقبال می‌کنیم. زبان این مجموعه انگلیسی است.


آخرین مهلت ارسال خلاصه مقالات: 30 سپتامبر 2014 (8 مهر 1393)

محتوای خلاصه: خلاصه مقالات باید متشکل از 300 تا 500 کلمه شامل عنوان، نام نویسنده، مختصری از زندگی نامه و محل کار، و اطلاعات تماس باشد.

یک دعوتنامه برای ارسال کل متن مقالات حداکثرتا تاریخ 30 اکتبر سال 2014 (8 آبان 1393) به نویسندگان منتخب فرستاده خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال کل مقالات اول مارس 2015 خواهد بود.

متن مقالات نباید کمتر از 5500 کلمه و بیشتر از 7000 کلمه باشد که شامل یادداشت‌های انتهایی نیز خواهد بود.
پذیرش نهایی بسته به ارزش یابی داورانی همسطح با نویسندگان خواهد بود.

نویسنده مقالات منتخب به کارگاه جنبی که همزمان با انجمن جهانی پیشرفت مطالعات تحصیلی از 26 تا 29 می‌سال 2015 در دانشگاه اوتاوا برگزار خواهد شد، دعوت می‌شوند.

مقالات نهایی، شامل بازبینی‌های داوران، تا پاییز 2015 انتخاب خواهند شد و احتمالاً تا پاییز سال 2016 منتشر خواهند شد.
لطفاً طرح (پروپوزال) مقالات خود را به دکتر Kristina R. Llewellyn به نشانی ایمیل kristina.llewellyn@uwaterloo.ca و دکتر Nicholas Ng-A-Fook به نشانی ایمیل nngafook@uottawa.ca ارسال نمایید.


میشل هلند
Michelle Holland
ترجمه: عباس حاجی هاشمی

منبع: شبکه اچ-نت (شبکه آنلاین علوم انسانی و اجتماعی)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.