هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 171    |    29 مرداد 1393

   


 

زبان به مثابه ميانجی تجزيه‌ی هرمنوتيكی در تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی دانشگاه فردوسی مشهد -۳


سی و پنجمین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان»


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم-۲۵


بررسی ورود نهادهای آموزشی مدرن به ایران در گفت‌وگو با موسی حقانی/بخش اول؛


تاریخ شفاهی جزیره، نسل‏ها‏ رابه هم نزدیک می‏کند


چه جسورانه بالا می روند


دانشجویان مشکلات پیش‏روی لاتین‏تباران را در کتاب «نسل لاتین‏تبار» به تصویر می‏کشند


طرح تاریخ شفاهی برای حفظ سرگذشت ماهیگیری مین


کنار بروید، وضعیت اضطراری است! رانندگان آمبولانس در جنگ جهانی اول


 



طرح تاریخ شفاهی برای حفظ سرگذشت ماهیگیری مین

صفحه نخست شماره 171

در گذشته این چنین بود؛

ایالت مینMaine، هارپسول، HARPSWELL- زمانی که ماهیگیر بندر کلاید Port Clyde گری لیبی Gary Libby ماهیگیری را در سال 1978 آغاز کرد یک روز خوب در دریا و ماهیگیری، به معنای راهی شدن به سمت خانه با 6000 پوند ماهی بر روی عرشه بود. امروزه ماهیگیری 21 ساعته حاصلی جز 1000 پوند تا 1500 پوند بیشتر ندارد و او هرساله روزهای کمتری به ماهیگیری می‏پردازد.


 

رندی کاشمنRandy Cushmanکه او نیز از اهالی بندر کلاید است از بزرگترین ماهیگیری اش با 11000 پوند ماهی روغن یاد می‏کند زمانی که کاشمن جوان و بندر کلاید شلوغ بود.


کاشمن می‏گوید: «ما بزرگترین ماهیگیری که شما بتوانید فکرش رو هم بکنید داشتیم. واقعاً بزرگ. خیلی زیاد. ما به طور متوالی 48 ساعت ماهیگیری کردیم. فقط 3 عدد هات داگ برای خوردن داشتیم... که واقعاً با دو نفر سخت و دشوار است. کار می‏کنی و کمرت از کار کردن راست نمی‏شود.»


بندر کلاید همانند دیگر شهرهای واقع در بالا و پایین ساحل مین، در شمال شرق آمریکا، در طی چند دهه گذشته تغییر کرده است. مشخصاً با قوانین فدرال و شیلات و ماهیگیری تقلیل یافته، بر طبق گفته بن مارتینزBen Martensمدیر اجرایی انجمن ماهیگیران ‏ساحل مین ناوگان ماهیگیری مین از 300 قایق در اوایل دهده 1990 به حدود 50 قایق در 2013 کاهش یافته است. این انجمن، مؤسسه‏ای غیر انتفاعی ماهیگیران است که در جهت بازگشت و اعاده شیلات و ماهیگیری و حفظ و نگهداری انجمن‏های ماهیگیری مین فعالیت می‏نماید.


اما سرگذشت افرادی مانند لیبی و کاشمن نیز همانند خود صنعت شیلات ارزشمند هستند. انجمن ماهیگیران ساحل مین از طریق طرح و ابتکار تاریخ شفاهی برخی از سرگذشت‏های ماهیگیران را حفظ نموده است. این طرح که شامل ارائه چند رسانه‏ای است در هارپسول هریتیج لند تراست Harpswell Heritage Land Trust راه‏اندازی شده است.


این روایات که بخشی از آنها توسط انجمن علوم انسانی مین، موسسه ایلند Island و کمیسیون نگهداری شیلات نیچر Nature تأمین مالی می‏شود به صورت 13 ویدئوی کوتاه ویرایش شده است و مارتینز اظهار می‏نماید که ممکن است این پروژه در آینده گسترش پیدا کند.


مارتینز می‏گوید: «به اشتراک گذاشتن سرگذشت قدیمی ماهیگیران مین و افرادی که آنها را حمایت می‏کنند روشی است برای آموزش مردم در خصوص نیاز به حفاظت شیلات و جوامعی همچون بندر کلاید که برای این صنعت کوشش می‏کنند.»


لیبی در یک ویدئو سه دقیقه‏ای که بخشی از برنامه بود اظهار داشت: «بیشتر جوانان به دنبال کسب و کار خود می‏روند و همه به دنبال کسب درآمد بیشتری هستند هرچقدر که بتوانند، و به فکر همسایگان خود نیستند. ما کمی از جامعه همسایگی خود را از دست داده‏ایم البته نه همه آن را، زیرا وقتی هفته گذشته ‏موتور من از کار افتاد رندی داشت ماهیگیری می‏کرد. اولین روز ماهیگیری‏اش بود ولی کارش را متوقف کرد، آمد و قایق من را با یدک کشید؛ در گذشته این چنین بود.»


گری کاشمن از اهالی بندر کلاید گفت: «همه چیز در اقیانوس در حال تغییر است و این تغییر خیلی سریع اتقاق می‏افتد. و من در مورد پسرم نگرانم خواه او انتخاب کند که ماهیگیر شود یا این شغل را انتخاب نکند، در مورد تغییرات نگرانم و اگر بشر این تغییرات را ایجاد می‏نماید، ما باید فکری در مورد توقف این تغییرات بیندیشیم.»


انجمن ماهیگیران ساحل مین و هارسپل هریتیج لند تراست گشایش طرح تاریخ شفاهی را در دفتر تراست در جاده هارپسول نک Harpswell Neck در هارپسول جشن گرفت. این رویداد آزاد شامل مطالب صوتی، تصویری و عکس و همچنین اظهارات و توضیحات ماهیگیران مین خواهد بود. این نمایشگاه در تراست از 10 صبح الی 2 بعد از ظهر از 18 تا 22 ژوئیه 2014 برپا بود.

بت بروگن
Beth Brogan
ترجمه: عطیه اسعد

منبع: روزنامه بنگور دیلی نیوز


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.