هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 164    |    4 تیر 1393

   


 



اهدای خاطرات تصویر یک سناتور به کتابخانه کنگره

صفحه نخست شماره 164

دیو اوبی نماینده کنگره بازنشسته سرگرم کار روی یک طرح تاریخ شفاهی تصویری است که پیشینه حرفه ای او را تصویر می‏کند./ آرشیو عکس دیلی هرالد میدیا

 

هدف از تولید فیلم ویدئویی تاریخ شفاهی حفظ و نگهداری سیاست‏های "دیوید اوبی" است.

ساعت‏ها فیلم  ویدئویی  مربوط  به  تاریخ شفاهی  که توسط "دیوید اوبی " عضو  بازنشسته کنگره آمریکا به مؤسسه خدمات و سیاست عمومی ویسکانسین اهدا شده به زودی به حجمی از اسناد اضافه خواهد شد.


اوبی با مؤسسه تاریخ‏نگاری تاریخ شفاهی شهر مادیسون برای نقل سرگذشتش همکاری کرد. این روایت که به زبان اول شخص نقل شده مربوط به مراحل رشد او در شهر” ووسو” در خانواده‏ای است که به لحاظ مادی جزء طبقه متوسط  بودند. وی سپس به عنوان مردی جوان نخست وارد سیاست‏های دولتی شد و سپس در سطح مدیران ایفای نقش کرد. او در زندگی شغلی بیش از 40 ساله خود نقشی در حوادث تاریخی از جنگ ویتنام گرفته تا رکود بزرگ اقتصادی بسته محرک فدرال  داشته است.


اوبی در سال 2010 بازنشسته شد و از سیاست خداحافظی کرد و هم اکنون تمایل دارد روایت‏هایش را برای دیگران بازگو کند. او 8/1 میلیون صفحه سند را که در واشنگتن دی-سی جمع‏آوری نموده به مجمع تاریخی ویسکانسین اهدا کرده است.


او همچنین یک زندگینامه سیاسی به نام "برپایی جهنم برای عدالت" نوشته است. اما آنیتا هچت  ، اهل مادیسون که از سال 1995 به عنوان مورخ شخصی و شفاهی کار کرده است طرحی را راه اندازی نموده که به  ناظران پیشنهاد می‏کند نسبت به خاطرات"اوبی" دریافت و بینش بیشتری داشته باشند.

خانم “هچت“حدود 4 ساعت فیلم مصاحبه با اوبی را تدوین کرده است که در مورد موضوعاتی چون تربیت و پرورش وی ، همکاری متقابلش با سناتور "جو مک کارتی" و دوره ریاستش در کمیته اعتبارات تخصصی مجلس طیّ مباحثات پیرامون بسته محرک است. "اوبی" در این مصاحبه می‏گوید: "من فکر می‏کنم نوشتن این مطالب برای حفظ و نگهداری آنها مفید بوده و باعث می‏شود مردم متوجه شوند که حقیقتاَ چه بر سر تصمیماتی آمده که توسط سیاست مداران گرفته شده است.


او می افزاید: من علاقه زیادی به تاریخ شفاهی دارم چرا که آنچه مردم می‏گویند اولین چیزی است که هنگام مصاحبه به ذهنشان می‏آید، این به سیاست جنبه انسانی داده و آن را تلطیف می‏کند.
WIPPS بودجه این طرح را تامین می‏کند و این قطعه فیلم سرانجام به صورت مجموعه‏ای در این موسسه در خواهد آمد.


این طرح بخشی از مرکز مدنی"دیوید ابی" در موسسه WIPPS خواهد شد که قرار است در پاییز افتتاح شود. این مرکز منبعی برای تحقیقات و تدریس خواهد بود.


"اوبی" می‏گوید که امیدوار است دیگر رهبران سیاسی دولت راه او را ادامه داده و روایات خود را نقل کنند.
او به خصوص علاقمند است که ببیند دولتمردانِ در قید حیات ایالت ویسکانسین، تاریخ شفاهی دوره تصدی خود به عنوان رئیس ایالت را می‏نویسند.


وی خاطرنشان می‏کند که به عنوان مثال "تامی تامسون" یکی از افرادی است که با او مختصراَ در این باره صحبت کرده و او واقعاَ علاقمند به انجام این کار است.


اوبی می‏گوید: این طرح قصد ندارد هیچ پیغام چریکی خاصی را انتقال دهد و سپس می افزاید: من فکر می‏کنم ممکن است نقل قول‏ها و روایاتی گفته شود که مردم به شنیدن آنها علاقه مندند.


خانم هچت با این عقیده موافق است و خودش نیز طرح مشابهی را برای مجمع تاریخی ویسکانسین به طور خاص در مورد "ویلیام پروکس مایر"  به انجام رسانده است. اما او معتقد است نقطه نظر شخصی "اوبی" روی چنین طیف گسترده‏ای از حوادث تاریخی برای حفظ آنها در تاریخ اهمیت ویژه دارد.


"هچت" می‏گوید: "اوبی" سیاست را شخصی و قابل دسترس میکند. او قادر بوده به کمک جاه طلبی محض  شانس و مهارت در سطح کارمندان جزء در بخش سیاست‏های دولتی ایفای نقش کرده و ارتقای شغلی پیدا کند و من فکر می‏کنم او تمامی کارها را با مهارت بالا و اصول اخلاقی به انجام رسانده است.

ترجمه: فرحناز پازوکی

منبع: wausaudailyherald


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.