هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 147    |    9 بهمن 1392

   


 



مستندسازی تجربیات مدیران شهرداری مشهد

صفحه نخست شماره 147

کتاب درس آموخته‏هایی از مدیران شهری (مستندسازی تجربیات مدیران شهرداری مشهد) در سال 1388 توسط مدیریت توسعه و پژوهش شهرداری در157صفحه تهیه و تدوین شده است. در این مجموعه تجربیات 11نفر از مدیران شهرداری ثبت و منتشر شده است. تجربیات افرادی چون سیدمحمد پژمان، علی‏اکبر صابری‏فر، احمد نوروزی، حسن تبرئی، ابراهیم پریسای، ابوالقاسم باغبان‏نژاد، جلال قربانی، حسن جعفری، فیروز دولت‏آبادی، حسین شادکام و مسعود ایاز مهمترین تجربیاتی که در این مجموعه گردآوری شده‏اند در حوزه مباحث شهری و تحولات عمرانی شهر مشهد هستند. در واقع این کتاب نخستین منبع ارزشمندی است که با ثبت تجربیات مدیران شهری کوشش‏ می‏کند دانش و تجربه نهفته مدیران در دسترس دیگر کارکنان شهرداری مشهد قرار دهد.


27تجربه مدیریتی مهمترین مطالب طرح مستندسازی بهترین و بدترین تجربه را تشکیل‏ می‏دهند. این عناوین عبارتند از:


1-  زمینه‏سازی رشد و ترقی نیروی انسانی
2- استفاده از پتانسیل داخلی سازمان در تامین مدیران
3- بهره‏گیری از مهارت‏های ارتباطی در مدیریت به جای اتکا بر جایگاه تشکیلاتی
4- توجه به بهره‏وری سازمان و عوامل تاثیرگذار بر آن
5- احداث تقاطع غیر همسطح پنجراه پایین خیابان
6- تملک اراضی حاشیه‏ی بلوار فلسطین جهت تعریض بلوار
7- ارتباط نزدیک با شهروندان
8- مشارکت محله
9- آسفالت معابر با مشارکت مردم و بخش خصوصی
10- بسترسازی حضور موثر بدنه کارشناسی در طرح‏ها
11- تشکیل ستاد ساماندهی ضایعات ساختمانی
12- مجتمع اسکان
13- نشست جایزه نقد عملکرد
14- تدوین برنامه‏های بلند مدت در شهرداری
15- فعال‏سازی پتانسیل‏ها و توانمندی‏های بالقوه نیروی انسانی
16- افزایش درآمدهای منطقه 6
17- همکاری و تعامل سازنده با سایر سازمان‏ها
18- مشارکت‏های مردمی در آسفالت محلات منطقه10
19- جلب مشارکت‏های مردمی در شهرداری منطقه 9
20- راه‏اندازی موقت بازارهای میوه
21- ساماندهی مشاغل شهری و صنوف آلاینده
22- ارتقاء کیفی و کمی خدمات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی
23- تغییر رفتار سازمانی
24- نوسازی و بهسازی مستمر ماشین‏آلات
25- مکانیزاسیون فعالیت‏های سازمان خدمات موتوری
26- استفاده از نیروی کارشناس- مدیر و سیستم اقناعی در مدیریت
27- بهسازی خدمات واحد شهرسازی در منطقه 7

مطالعه این کتاب برای کسانی که با تاریخ شفاهی در ارتباط هستند دارای نکات قابل توجهی است؛ از جمله اینکه خود این تجربیات به مرور بخشی از تاریخ و یا خاطرات کسی است که تجربه‏اش به شکل علمی استخراج شده است. دیگر این که کتاب علاوه بر ارائه تجربیات در حوزه شهری دارای اشتراکاتی است که پژوهشگر تاریخ شفاهی را به این نکته می‏رساند چه تفاوتی بین مستند‏سازی تجربه مدیران با مستند‏سازی‏هایی که در تاریخ شفاهی با آن سو کار داریم‏ وجود دارد؟ آنچه مسلم است از لابه‏لای خاطرات ثبت شده افراد مختلف اعم از انقلابیون، ایثارگران و فرماندهان جنگ هم‏ می‏توان به تجربیات شغلی آنها دست یافت ولی نوع استخراج این تجربیات در حوزه تاریخ شفاهی با رشته‏های مدیریت متفاوت‏ است. در واقع از طریق مصاحبه‏های تاریخ شفاهی هم‏ می‏توان به جنبه‏هایی از تجربیات مدیران دست یافت و این نشان دهنده چند وجهی بودن تاریخ شفاهی و ماهیت بین‏رشته‏ای آن‏ است.


خاطرات‏ می‏توانند به شکلی دربردارنده تجربیات شغلی باشند. به خصوص اگر تجربیات در حوزه مشاغل سنتی باشد. در سال‏های گذشته از این نوع تجربیات تدوین و منتشر شده است. در سال 1383 کتاب «تدوين تجربيات خبرگان قنات» جمع‏آوری و منتشر شد که بر اساس تجربیات 19نفر از مقنی‏های یزد بود و اطلاعات خوبی از طریق مصاحبه در ارتباط با سازه قنات به دست می‏داد.(1)


نکات مشترک در مستند‏سازی تجربه مدیریتی و مستند‏سازی‏های تاریخ شفاهی


1- پی‏جویی، گردآوری، ضبط و تدوین مجموعه اسناد و مدارک مربوط به هر اقدام
2- تنظیم و طبقه‏بندی اسناد و مدارک یاد شده از نظر موضوعی و زمانی
3- تطبیق برنامه‏ها با عملکردها و تعیین موارد افتراق آن با ذکر دلیل بروز اختلاف و افتراق
4- شناسایی و معرفی نیروهای موثر بر فعالیت‏ها و همچنین عوامل و نیروهای بازدارنده و مخل در اجرا
5- تعیین هزینه‏های مترتب بر اجرا و مقایسه آن با هزینه‏های پیش‏بینی‏شده
6- تعیین دستاوردهای حاصل از اجرای یک فعالیت یا مجموعه‏ای از فعالیت‏ها از طریق تجزیه و تحلیل برنامه‏ها و عملکردها(2)


مطالعه و بررسی اسناد و مدارک، شناسایی افراد برای مصاحبه و تدوین مجموعه ثبت شده را‏ می‏توان از مراحل مستند‏سازی موضوعات تاریخی دانست.


روش‏های متعددی جهت بیرون کشیدن دانش نهفته در تجربیات گسترش یافته‏اند. اما روش‏های زیادی جهت مستند‏سازی دانش افراد وجود ندارد و روش‏های موجود نیز یا تمام جنبه‏های مستند‏سازی را در بر نمی‏گیرند یا نمی توان از آنها برای کل دانش فرد استفاده کرد.(3)


کارکرد‏های این کتاب در مباحث تاریخ شفاهی


1- بخشی از زندگینامه مدیران شهرداری به طور خلاصه نگارش شده است.
2- ذکر تجربیات مدیریتی هر یک از افراد‏ می‏تواند پژوهشگر تاریخ شفاهی را با اطلاعات جامعی برای مصاحبه مهیا کند.
3- بخشی از این تجربیات در قالب خاطرات بیان شده‏اند بنابراین علاوه بر این که خواننده با تجربه یک مدیر آشنا‏ می‏شود تلفیقی از خاطرات هم در ذهنش متبادر‏ می‏شود.


 به عنوان مثال‏ می‏توان به نوع بیان تجربیات صابری فر، نوروزی و پریسای اشاره نمود.
آقای صابری فر(4) در شرح تجربه احداث تقاطع غیر هم سطح پنجراه پایین خیابان چنین شروع نموده است: «پنجراه پایین خیابان یک گره ترافیکی قدیمی بود و منجر به مشکلات حمل و نقل و عبور و مرور فراوان در این ناحیه شده بود، به یاد دارم که در سال 1353 یکی از اقوام من قصد سفر با قطار را داشت و در مسیر ایستگاه راه آهن ناگزیر به عبور از پنجراه بودیم ولی به علت ترافیک و راه بندان این ناحیه به قطار نرسیدیم و من مجبور شدم ایشان را با اتومبیل به ایستگاه قطار نیشابور برسانم...در اوایل سال 1360 در زمان شهردار وقت مشهد طرحی توسط یک کارمند اداره منابع طبیعی جهت احداث این تقاطع تهیه شد و مبلغ شصت میلیون ریال در بودجه شهرداری برای آن در نظر گرفته شد...» در واقع از طریق بیان یک خاطره به تجربه احداث تقاطع پنجراه پرداخته شده است.


1. جهت اطلاع بیشتر بنگرید به: سمسار یزدی علی اصغر و همکاران. تجربیات خبرگان قنات. تهران: مهندسين مشاورستيران. 1383
2. گلدوست جویباری، یاسر و اسلامیان، مریم. مستند‏سازی تجربیات مدیران گامی در جهت تعالی دانش مدیران. تهران: به آوران. 1388، ص73
3. گلدوست جویباری، یاسر و اسلامیان، مریم. مستند‏سازی تجربیات مدیران گامی در جهت تعالی دانش مدیران. ص86
4. درس آموخته‏هایی از مدیران شهری (مستند‏سازی تجربیات مدیران شهرداری مشهد) مشهد: شهرداری. 1388، ص41

غلامرضا آذری خاکستر



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.