هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 143    |    27 آذر 1392

   


 



معرفی کتاب: خاطرات آنزاک

صفحه نخست شماره 143

خاطرات آنزاک
زندگی با افسانه (چاپ جدید)
به قلم: الستر تامسون 
با مقدمه جدیدی از جی وینتر Jay Winter

 

بررسی استادانه ای در ارتباط با این که چگونه استرالیائی‏ها تجارب خود از جنگ را به یاد می‏آورند، فراموش می‏کنند، ابداع یا تصور می‏کنند.

کن اینگلیس
 Ken Inglis

خاطرات آنزاک اولین بار در سال 1994 منتشر شد و تحسین همگان را به خود جلب کرد و به خاطر پیشگامی در زمینه مطالعه تاریخ شفاهی و خاطرات جنگ شهرت بین‏المللی کسب نمود.


مایکل مکرنان Michael McKernan مطلبی نوشت به این مضمون که کتاب به چه خوبی تصویری از تاثیر جنگ کبیر بر اشخاص و استرالیا ارائه کرد، انگاری که ما آن تاثیرات را در این نسل مشاهده می‏کنیم. یان مگیبن Ian McGibbon در پایان اشاره نمود که هر کسی که به محدودیت‏ها و پتانسیل‏های شهادت‏های شفاهی علاقه ای داشته باشد «خاطرات آنزاک» را کتابی جذاب و جالب توجه خواهد دید.


مایکل روپر Michael Roperنوشت که «یک دستاورد بسیار بزرگ این کتاب این است که به وضوح مراحل تاریخی را روشن می‏کند که چگونه مردانی چون پدربزرگ من به عنوان مبارزان همیشگی اسطوره‏های مردانگی و راه و رسم زندگی شناخته شدند.»


در این چاپ جدید الستر تامسون Alistair Thomson به این مسئله می‏پردازد که اسطوره آنزاک چگونه این بیست و پنج سال اخیر را تغییر داده و چگونه یک خاطره پس از جنگ بزرگ، چالش‏ها و فرصت‏های جدیدی را برای خلق حس گذشته ملی بوجود می‏آورد و چگونه خاطرات کهنه سربازان جنگی هنوز می‏تواند اساطیر ملی را به چالش بکشاند. در سه بخش جدید، او تاریخ یک خانواده جنگی را مجدداً بررسی می‏کند که در بیست سال گذشته نوشتن در باره آن به علت داغ جنگ و بیماری‏های روانی ناشی ازآن امکان نداشت و او از پرونده‏هایی که به تازگی منتشر و در اختیار قرار گرفته استفاده کرد تا آن گزارشات اولیه که از زندگی و خاطرات کهنه سربازان پس از جنگ تهیه کرده بود مورد بررسی دوباره قرار داده و در باره جنگ و خاطره و تاریخ شفاهی به دیدگاهی تازه برسد.


درباره نویسنده:
الستر تامسون، استاد تاریخ دانشگاه موناشMonash University ملبورن Melbourne و استاد سابق تاریخ شفاهی دانشگاه ساسکس انگلستان است. کتاب‏هایش عبارتند از:


 The Oral History Reader (1998 and 2006, with Rob Perks), Ten Pound Poms: Australia’s Invisible Migrants (2005, with Jim Hammerton), Moving Stories: an Intimate History of Four Women across Two Countries (2011) and Oral History and Photography (2011, with Alexander Freund).

زمان انتشار : اکتبر 2013
انتشارات دانشگاه موناش
ملبورن
34.95دلار استرالیا


ISBN (print): 978-1-921867-58-3
ISBN (online): 978-1-921867-59-0

ترجمه: علی محمد آزاده

منبع: publishing


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

30 آذر 1392
سیدولی هاشمی
سلام جناب آقای آزاده:این کتاب راکدام ناشرایرانی به بازارعرضه کرده است؟آیا قابل دسترسی هست؟ممنون میشوم اگرراهنمایی بفرمایید.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.