هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 136    |    1 آبان 1392

   


 



همایش عمومی با موضوعِ مؤسسه‌های مجدلیه برگزار شد

صفحه نخست شماره 136

همایش عمومی با موضوعِ مؤسسه‌های مجدلیه(1)، شنبه ۲۸ سپتامبر۲۰۱۳، از ساعت ۱۳ الی ۱۸ (۶مهرماه ۱۳۹۲) در سالن لیبرتی، دابلین۱ (2) برگزار شد. این همایش عمومی به ارائة نتایج طرح پژوهشی مشترک دولت ایرلند ‌پرداخت. برگزارکنندگان همایش: انجمن فنی‌و‌حرفه‌ای خدمات صنعتی (SIPTU: Services Industrial Professional and Technical Union) و شورای ملی زنان ایرلند (National Women’s Council of Ireland) و مرکز مطالعات زنانِ دانشگاه ملی ایرلند (UCD: University College Dublin) بودند.


«مؤسسه‌های مجدلیه: ثبت تاریخ شفاهی و بایگانی»، طرح پژوهشی مشترک دولت ایرلند است که بودجة آن را شورای پژوهشی ایرلند تأمین کرد و با سرپرستی دکتر کاترین اُدانل (Katherine O’Donnell) در مرکز مطالعات زنانِ دانشگاه ملی ایرلند اجرا ‌شد. این همایش نتایج اصلی طرح را که به پایان رسیده، بررسی کرد و بخش مبارزات و برابریِ انجمن فنی‌وحرفه‌ای خدمات صنعتی برای برگزاری آن همکاری ‌کرد. از دیگر همکاران برگزارکننده، شورای ملی زنان ایرلند است که برای به‌جای‌آوردن حق زنان مجدلیه از مبارزات پشتیبانی کرده است.


هدف کلی این طرح کمک به شناخت بیشتر سیستم مؤسسه‌های مجدلیة ایرلند اعلام شد. به همین منظور، مسئولان طرح از اطلاعات موجود در بایگانی‌ها، گزارش‌های شفاهی بازماندگانی که در لباسشوئی‌های مجدلیه زندگی و کار می‌کردند، همچنین بستگان، اعضای فرقه‌های مذهبی(3) ، منابع خبری کلیدی (مانند مخبران دستمزدی و پزشکان عمومی(4) ) و هرکسی که داستانی مربوط به این مؤسسه‌ها دارد، استفاده کردند. این طرح در ماه سپتامبر به پایان ‌رسید و این همایش به بررسی بیش از ۷۵ مصاحبه (که به‌طور متوسط هر کدام بیش از دوساعت است)، رو‌نوشت‌ها و چکیدة اطلاعات بایگانیِ فراهم‌شده از بایگانی دانشگاه ملی ایرلند ‌پرداخت. همچنین، مصاحبه‌ها و رو‌نوشت‌ها به صورت آنلاین از طریق سایت بایگانی داده‌های کیفی ایرلند (IQDA: Irish Qualitative Data Archive) در دسترس است.
در این همایش فیلم‌های آموزشی و برنامه‌های درسی‌ای ارائه شد که برای آشناییِ دانش‌آموزان شانزده‌سالة بریتانیایی و ایرلندی‌ با مسائل اخلاقی طراحی شدند (این دانش‌آموزان با سیستم لباسشویی مجدلیه پرورش یافتند). این کار با همکاری مؤسسة خیریة بریتانیایی(5) TrueTube ، روی این بخش از طرح انجام شده است. همچنین، از نسخة آزمایشی «موزة مجازی» دیجیتالی مؤسسه‌های مجدلیه پرده‌برداری شد و با تمرکز بر مسائل جاریِ طرفداران حقوق زنان و جنبش‌های کارگری و ضدنژادپرستانة مرتبط با تجربة مؤسسه‌های مجدلیه، همایش به پایان رسید.


نکتة درخور توجه در این طرح برای کسانی بود که مایل‌اند ناشناس باقی بمانند: رسانه‌های خبری در یک بخش از ساختمان محدود شده و فقط با کسانی‌که مایل‌اند، مصاحبه خواهند شد. بنابراین، بازماندگان یا دیگر افراد می‌توانستند با احساس امنیت و بدون اینکه شناخته شوند، حضور یابند. مشاوران نیز در «اتاقی مخصوص» برای کسانی‌که به مشورت نیاز دارند، در دسترس هستند.


  1. Magdalene Institutions : آسایشگاه‌های مجدلیه مؤسسه‌هایی بودند که از قرن هجدهم تا اواخر قرن بیستم، «زنان بی‌عفت‌شده و فریب‌خورده» را سکنی می‌دادند. در بخش اعظمی از قرن نوزدهم، این مؤسسه‌ها در سراسر اروپا و شمال امریکا دایر شدند. در ایرلند، چنین مؤسسه‌هایی با نام لباسشویی‌های مجدلیه معروف بودند که از بدو کار تا پایان، بیش از ۳۰۰۰۰ زن را محبوس کردند. در ابتدا هدف از تأسیس این مؤسسه‌ها برگرداندن زنان آسیب‌دیده به جامعه بود، اما در اوایل قرن بیستم محل اسکان آن‌ها تبدیل به مکانی همچون زندان شد و زنان را مجبور به انجام دادن کارهای سخت، به علاوة شست‌شوی لباس و دوخت‌ و دوز می‌کردند. در سال ۱۹۹۶، آخرین مؤسسة مجدلیه در ایرلند بسته شد.(مترجم)
  2. دابلین، پایتخت ایرلند، به لحاظ پستی به بخش‌های مختلفی، از دابلین۱ تا دابلین۲۴، تقسیم شده است. دابلین۱ ، مربوط به مرکز شهر است.(مترجم)
  3. اعضای سازمان‌ها و اجتماعاتی که به سبب علایق مذهبی خاص خود، جدا از جامعه زندگی می‌کنند. (در اینجا منظور گروهی خاص از مسیحیان کاتولیک ایرلندی است که از دستورات دینی ویژه‌ای پیروی می‌کنند.) (مترجم)
  4. لازم به ذکر است که در کشور ایرلند، پزشکان عمومی جزو افرادی هستند که به‌صورت خصوصی با همة مردم در ارتباط‌اند. بنابراین، در صورت لزوم، می‌توانند اطلاعات بسیار مهم را در اختیار مسئولان قرار بدهند، که البته احتمالاً باید قانون محرمانه‌بودن اسرار بیمار را بشکنند.(مترجم)
  5. در سال ۲۰۰۷، سایت True Tube توسط شرکت CTVC راه‌اندازی شد و هدف آن تشویق نوجوانان و جوانان به تهیة فیلم‌ دربارة مسایل خاص خودشان بود. با افزایش تعداد فیلم‌ها، موضوع برنامه‌های درسی نیز به هدف ابتدایی سایت اضافه شدند تا به معلمان کمک کنند در کلاس‌های خود از فیلم‌ها استفاده کنند.(مترجم)

ترجمه: زهرا حسینیان

منبع: ucd.ie


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.