هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 133    |    3 مهر 1392

   


 

تبیین یا تحلیل در تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی


سفرنامه هیروشیما- بخش دوم


قدم زدن روی شب


نامه‌ای به «خانه کتاب»، برای «کتاب خاطره»


در جستجوی حقایق شهریور1320 مشهد (3)؛ توقف فعالیت‏های آموزشی و عمرانی


نقش عمان وسلطان قابوس در اصلاح روابط ايران و منطقه-4


تجربه آخر هفته تاریخ شفاهی، الهام‏بخش دیگر افراد در گردآوری خاطرات


همایش بین المللی «تصویر خانواده: رسانه، روایت، خاطره»


به دنبال یادگارهای قدیمی یک شهر


ماجرای ثبت مناجات حضرت علی (ع) اهداشده توسط پسر نخست وزیر رژیم شاه در کتابخانه مجلس


 



تبیین یا تحلیل در تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی

صفحه نخست شماره 133

بی شک جنگ تحمیلی یکی از مهمترین عوامل شکل‏گیری و گسترش تاریخ شفاهی در ایران بوده است. حجم زیاد مصاحبه‏ها وکتاب‏های چاپ شده بر اساس آن، بیانگر اهمیت تاریخ شفاهی در ضبط و انتقال واقعیات جنگ در ایران است. علی‏رغم آن که بیش از دو دهه از شروع فعالیت‏های مربوط به تاریخ شفاهی جنگ می‏گذرد، اما هنوز مباحث و بعضاً ایرادات اساسی از سوی متخصصان و پژوهشگران این حوزه در زمینه چگونگی انجام و آرشیو آن وجود دارد که کمتر پاسخ قانع‏کننده‏ای به آن‏ها داده شده است. موضوعاتی مانند «تفاوت تاریخ شفاهی و خاطره گویی»، «شخص محوری یا پروژه محوری»، «جایگاه مردم» (خصوصاً در مناطق نزدیک به جنگ)، «جایگاه نیروهای عادی»، «ناهماهنگی بین مراکز درگیر در تاریخ شفاهی جنگ» و «نبود آرشیو مرکزی برای اطلاع رسانی و خدمات» و ده‏ها مسأله دیگر.

بررسی کارکرد تاریخ شفاهی در زمینه جنگ تحمیلی ایران و عراق نشان دهنده استفاده از آن در قالب‏های زیر است:

عمومی‏ترین روش برای ضبط خاطرات جنگ
ابزاری برای بیان عملکردها و کارکردهای گروهی در جنگ
وسیله‏ای برای شخصی‏سازی تاریخ جنگ از دریچه نگاه افراد
ابزاری برای انتشار یافته‏های جنگ در جامعه

مهمترین کارکرد تاریخ شفاهی در زمینه‏های ذکر شده، بیان ناگفته‏های جنگ و ابزاری برای جمع‏آوری اطلاعاتی است که در جای دیگر گفته نشده‏اند یا مجالی برای ثبت آن‏ها نبوده است. حاصل این فعالیت‏ها، «فرآیند تبیین» در تاریخ شفاهی جنگ است که بیانگر ارزش اولیه تاریخ شفاهی به عنوان ابزار موثر برای بیان واقعیات در جنگ است. به نظر می‏رسد بعد از گذشت دو دهه فعالیت در این زمینه و انجام هزاران ساعت مصاحبه و چاپ صدها کتاب، باید نگرش‏های دیگری در تاریخ شفاهی جنگ به کار برده شود و این مساله‏ای است که می‏توان از آن به «ارزش افزوده در تاریخ شفاهی» یاد کرد.

تحلیل و چالش در تاریخ جنگ با استفاده از تاریخ شفاهی موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. سال‏هاست که شفاهی‏کاران در دنیا از تاریخ شفاهی نه صرفاً به عنوان ابزار جمع‏آوری اطلاعات، بلکه وسیله‏ای برای به چالش کشیدن داشته‏های قبلی و تحلیلی بر وقایع تاریخی، به منظور تولید اطلاعات جدید با توجه به نیاز هر دوره تاریخی، استفاده می‏کنند. این امر باعث بازتعریف برخی مفاهیم جنگ و بازکاوی زوایایی می‏گردد که به هر دلیل مورد چشم‏پوشی واقع شده‏اند.

واقعیت این است که نیازهای تاریخی هر جامعه در دوره‏های مختلف، با توجه به خواست‏ها و شرایط همان دوره متفاوت است و انعطاف‏پذیری در شکل و نوع ارائه هر واقعیت تاریخی، از جمله جنگ، می‏تواند به پویایی آن کمک نماید؛ مسأله‏ای که از آن به «حیات یک واقعه در تاریخ» یاد می‏شود. در طول تاریخ این کشور، حوادث ریز و درشت زیادی اتفاق افتاده که فقط برخی از آن‏ها در حافظه تاریخی این مردم ثبت شده‏اند. بخواهیم یا نخواهیم، همانطور که تاریخ نشان داده، با گذشت زمان، بسیاری از موضوعات، آگاهانه یا ناآگاهانه، قلب ماهیت داده و تعاریف جدیدی از آن‏ها به تناسب هر دوره ارائه می‏شود. جنگ هم به عنوان واقعه‏ای انکارناپذیر جزئی از زندگی مردم ایران در یک دوره تاریخی است و در حافظه تاریخی مردم ایران برای همیشه باقی خواهد ماند. اما باید توجه داشته باشیم هر نسلی تاریخ خود را دارد و اجباری هم در پذیرش نظریات نسل‏های قبل ندارد. بجاست تا با استفاده از تاریخ شفاهی به عنوان ابزاری برای تحلیل و چالش، به باز تولید و انتقاد در زمینه‏های قبلاً کار شده تاریخ جنگ نیز پرداخته شود تا زمینه برای نگاه سازنده به آینده تاریخ آن فراهم گردد.

دکتر ابوالفضل حسن‏آبادی
مدیریت امور اسناد و مطبوعات



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.