هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 130    |    13 شهريور 1392

   


 



انتشار کتاب تاریخ حقوق مدنی توسط دانش‏آموزان دبیرستان دیوید کلارک اورست

صفحه نخست شماره 130

وستنWeston، ویسکانسینWisconsin، آمریکا- هفته آینده دانش آموزان مدارس منطقهدیوید کلارک اورست که اعضا باشگاه تاریخ شفاهی هستند بیست و سومین کتاب حرفه‏ای منتشرشده خود را رونمایی خواهند کرد.


حدود 60 دانش آموز برای تهیه کتابی با عنوان «طولانی‏ترین مبارزه‏ی ملی: نگاهی بر جنبش حقوق مدنی مدرن» بیش از 2 سال وقتشان را صرف مصاحبه با صدها نفر در سرتاسر کشور کردند که عضو جنبش حقوق مدنی بودند.


پاول آلکسونPaul Aleckson ، هماهنگ کننده‏ی مطالعات اجتماعی دبیرستان اورست، 15 سال پیش باشگاه طرح  تاریخ شفاهی را ایجاد کرد تا دانش آموزان از آنچه در پایه هشتم و دهم در کلاس‏های تاریخ فراگرفته اند استفاده کنند.


آلکسون می‏گوید: «ما این کتاب را می‏نویسیم زیرا این بهترین راه یاد گرفتن تاریخ است، من این را یادگیری صحیح می‏نامم. اگر می‏خواهید درباره جنگ جهانی دوم بدانید، با یک کهنه سرباز صحبت کنید. اگر می‏خواهید درباره‏ی حقوق مدنی چیزی یاد بگیرید؟ با کسی که زندگی‏اش صرف این جنبش کرده است صحبت کنید.»


دانش آموزان موضوعات مصاحبه را با استفاده از بانک های اطلاعاتی آنلاین و سازمان‏های حقوق مدنی پیدا کردند، سپس برای به اشتراک گذاشتن داستان‏هایشان با ساکنان منطقه واسا Wausau قلم به دست گرفتند.


این کتاب 527 صفحه‏ای به 50 مصاحبه تقسیم می‏شود که شامل لغو تبعیض نژادی در مدارس، تحصن‏ها و ثبت نام برای انتخابات می‏شود.  کتاب با 13 صفحه رونویس سخنرانی مارتین لوتر کینگ Martin Luther King Jr. در 12 ماه مه سال 1967 در دانشگاه ماراتن کانتی ویسکانسین Wisconsin Marathon County  شروع می‏شود. در کتاب آمده است که در جلسه پرسش و پاسخ بعد از این سخنرانی، کینگ گفت که وی شهر واسا را بعد از کار کردن در شیکاگو دیده است و به این خاطر بازدید از کالج‏ها و دانشگاه‏های سرتاسر کشور در اولویت قرار داد.

روز چهارشنبه اشلی مارتینو Ashley Martino، 14 ساله، در سمت چپ تصویر، و الکسیس آبرگو Alexis Abrego، 16 ساله، در دبیرستان دیوید کلارک اورست بر روی کتاب تاریخ شفاهی در دست انتشار کار می‏کنند. کتاب بعدی گروه با عنوان «طولانی ترین مبارزه ملی: نگاهی بر جنبش حقوق مدنی مدرن» از روز دوشنبه برای خرید در دسترس خواهد بود. عکس از کیِتی هافمن Katie Hoffman/ دیِلی هرالد مدیا Daily Herald Media.

 


الکسیس آلبرگو Alexis Abrego، 16 ساله در کلاس هشتم به طرح تاریخ شفاهی پیوست. او همیشه به تاریخ و خواندن کتاب های تخیلی تاریخی علاقه داشته است. او گفت که نه فقط درباره‏ی وقایع تاریخی بلکه درباره‏ی مراحل چاپ و ویرایش کتاب هم چیزهای بسیاری یاد گرفته است.


الکسیس آلبرگو گفت: «هر کسی سرگذشت خود را برای گفتن دارد و اگرچه ممکن است آنها کوتاه به نظر بیایند ولی واقعاً مهم و خاص هستند و با سرگذشت‏های بلندتر ارتباط پیدا می‏کنند. این افرادی که ما با آنها مصاحبه کردیم زندگی و سرگذشتهای جالبی داشتند.»
 
برای ارتباط با کتی هافمن:  با شماره 715-845-0772 و یا نشانی او در توییتر @katielhoffman تماس بگیرید.

کتی هافمن، دیلی هرالد میدیا
ترجمه: صبا منتصری

منبع: wausaudailyherald


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.