هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 121    |    12 تير 1392

   


 

خاطره؛ فراتر از«حقيقت» اسناد واقعي


یکصد سال طب نظامی در خراسان


نشست قصه گویی: کاوشی در اخبار تاریخی


آفریقا، سوازیلند: درک ‏معضل HIV (ایدز)


چهارمین نشست سراسری مسئولان دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه‌های هنری


گزارش ششمین مجمع عمومی انجمن ایرانی تاریخ


خودکشی تاریخ نگار فرانسه


نگاهي به زندگي سيدمحمد پاک‌نژاد، دانشگاهی درون‌گرا و مبارز


عکس‌ها به‌عنوان سند شیوه تاریخ‌نگاری را دگرگون کردند


ناگفته ها:خاطرات شهيد عراقي


ما همه، یک مردم هستیم


خاطرات باستان شناسی اریک اشمیت در ایران


آزادگان، تخته پرش ما برای رسیدن به آینده‌ای خوب هستند


 



گزارش ششمین مجمع عمومی انجمن ایرانی تاریخ

صفحه نخست شماره 121

ششمین جلسه مجمع سالانه ایرانی تاریخ روز پنج شنبه 6 تیرماه 1392 از ساعت 15 تا 18 در تالار حکمت پژوهشگاه علوم انسانی با حضور اعضای پیوسته و نماینده کمیسیون انجمن های علمی کشور برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیاتی از قران کریم و پخش سرود ملی آغاز شد.

دستورات این جلسه چنین بود:


انتخابات هیئت مدیره و بازرسان؛
تعیین میزان عضویت؛
گزارش فعالیت های انجمن؛
گزارش عملکرد مالی انجمن؛
تصویب نهایی سند راهبردی ده ساله، برنامه استراتژیک پنجساله و برنامه اجرایی سالانه؛


دکتر ولوی رئیس انجمن، در آغاز به بیان سخنان و ارائه گزارشاتی پیرامون روند فعالیت های انجمن پرداختند. ایشان گزارش مختصری از عملکرد انجمن که به صورت مبسوط در کتابچه ای در اختیار حضار قرار گرفت، پرداختند.


ایشان با اشاره به روند شکل گیری و تثبیت انجمن، گزارشی از چگونگی شکل گیری تشکیلات و چارت انجمن و نهادسازی کامل آن دادند. ایشان افزودند: دبیرخانه انجمن دائماً فعال و به طور متوسط 3 تا 5 کارشناس در آن مشغول به کارهستند. در این مدّت سایت طراحی و راه اندازی شده و محل انجمن مشخص و اوضاع مالی سرو سامان پیدا کرده است.


دکتر ولوی همچنین ابراز کردند: مهمترین ارکان تشکیل دهنده انجمن بعد از مجمع عمومی، هیئت مدیره و سپس گروهها و کارگروه های انجمن است. به بیانایشان، در حال حاضر کارگروه های انجمن بسیار فعال تر از گروه های آن هستند. ایشان همچنین گفتند: انجمن دارای حدود 8 یا 9 کارگروه است که از بین آنها کارگروه آموزش از فعالترین کارگروه هاست. این کارگروه با هدف برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز دانشجویان و کسب مهارت در آن ها، به پر کردن خلأ آموزشی موجود در واحدهای درسی دانشگاه ها می پردازد. تاکنون حدود 1500 نفر در این کلاسها آموزش دیده اند.

رییس انجمن ایرانی تاریخ ادامه دادند: در حوزه پژوهش نیز طرح هایی فعال شده، همچنین فصلنامه انجمن پیشرفت خوبی داشته و شورای کتاب در بخش کتاب فعال است و همایش های ملی و بین المللی در طی این چند سال برگزار شده است.


دکتر ولوی در ادامه سخنان خود، عملکرد کارگروه سفرهای علمی و کارگروه بین الملل را ضعیف ارزیابی کردند که متاسفانه انجمن در این دور عرصه توفیق چندانی نداشته است.


همچنین رییس انجمن تاریخ، با اشاره به کارگروه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و همکاری با مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، تدوین محورها و موضوعات مربوط به عوامل و موانع تاریخی پیشرفت را محصول اولیه این کارگرو عنوان کردند.


دکتر ولوی از دو کارگروه جدید «تاریخ شفاهی» و «تاریخ محلی» نام برد ند که کارگروه تاریخ شفاهی به همّت خانم توکلی بسیار فعال است. همچنین کارگروه «حفاظت میراث فرهنگی ایران» که ستونی در سایت انجمن به نام " بناهای آباد گردد خراب" برای آن طراحی شده، فعالیت خود را به تازگی شروع کرده است. در ادامه دکتر ولوی نظر هیئت مدیره و رای آن را تنها ملاک تأسیس کارگروه ها دانستند.


دکتر ولوی بیان کردند: هیئت مدیره در دوره شش ساله تأسیس انجمن، اقدام به برگزاری 55 جلسه کرده است. دراین جلسات نزدیک به 1200 ساعت، کار مفید صورت گرفته است. جلسات هیئت تحریریه به طور مرتب تشکیل شده که ثمره آن مجله انجمن است. جلسات متعددی برای داوری مقاله های همایش ها و شورای کتاب برگزار شده است و اعضای شرکت کننده در این جلسات هیچ حق الزحمه ای دریافت نکرده اند.


دکتر ولوی، رئیس انجمن ادامه دادند که طی این دوره حدود 13 تفاهم نامه با مراکز و موسسات مختلف امضا شده است و اکنون انجمن ایرانی تاریخ از میان 79 انجمن علوم انسانی، جزء 5 انجمن برتر می باشد.


طبق گفته دکتر ولوی یکی از سیاستهای پیش روی انجمن، اتخاذ رویکرد علمی به مسائل و دوری از سیاست زدگی و حزب گرایی و ادامه همین خط مشی در آینده است.

ایشان اهم برنامه های راهبردی انجمن را چنین دانستند:


- تثبیت جایگاه انجمن به عنوان بالاترین مرجع علمی کشور در حوزه تاریخ و تشکیل سازمان صنفی «نظام علوم تاریخی»

- تشکیل المپیاد در رشته تاریخ با هدف تحرک در این رشته و ایجاد نشاط در دانش آموزان

- افزایش اعضای انجمن

- فعال کردن نیروهای خاموش و منفعل جامعه در رشته تاریخ همچون معلمان تاریخ مدارس و ایجاد کانون فعالی در آموزش و پرورش با هدف ارتقا سطح کتابهای درسی

- فعال کردن دانشجویان تاریخ

- تاسیس و گسترش شعب در استانها و شهرها که تاکنون 17 شعبه تاسیس شده است که برخی از آنها بسیار فعال هستند.


در پایان دکتر ولوی از افراد و سازمانهای مختلفی که با انجمن همکاری می کنند، به ویژه اعضای دبیرخانه انجمن که بار اجرایی انجمن را بردوش دارند، تشکر و قدردانی نمود. همچنین از سازمان اسناد ملی، پژوهشگاه علوم انسانی، پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه الزهرا(س)، گروه تاریخ تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، اعضای هیئت مدیره، هیئت تحریره، مدیران کارگروه ها و دبیر اجرایی انجمن تقدیر و تشکر کردند.


سپس دکتر ولوی از دکتر خضری خزانه دار انجمن، دعوت کردند تا گزارشی از علمکرد مالی انجمن ارائه دهند.


دکتر خضری سخنان خود را با ابیاتی از نظامی گنجوی آغاز کردند. ایشان ضمن عرض خیرمقدم به حاضران جلسه، به بیان گزارش مالی یکساله انجمن در سال 91 پرداختند و سپس بیان کردند: همه همایش های مختلف، چاپ شمارگان متعدد مجله، برگزاری جلسات کارگروه های متنوع علمی و کارگاه های آموزشی و برنامه های متنوع دیگر، با کمترین هزینه انجام شده است. به طور میانگین مبلغ صد میلیون تومان حق الزحمه اعضای هیئت مدیره و تحریریه است که این اعضای محترم بزرگواری نشان دادند و هیچ هزینه ای دریافت نکردند. دکتر خضری سخنان خود را با بیتی از شاعر بزرگ ایرانی، حافظ، پایان بردند:

           یارب این نوگل خندان که سپردی به منش    می سپارم به تو از چشم حسود چمنش


در ادامه جلسه دکتر ولوی تعرفه های عضویت را مطرح کردند. رای گیری در این خصوص انجام شد و مقرر شد تعرفه های عضویت برطبق روال سال گذشته باقی بماند: با این توضیح که حق عضویت اعضای پیوسته 500.000 ریال، اعضای وابسته 250.000 ریال، اعضا دانشجویی 150.000 ریال و عضویت اعضای حقوقی 40.000.000 ریال تعیین شد.


بعد از تعیین حق عضویت دستور اصلی جلسه یعنی انتخابات هیئت مدیره و بازرسان در دستور کار قرار گرفت. دکتر اللهیار خلعتبری، دکتر هوشنگ جباری و دکتر ناصر تکمیل همایون به عنوان هیئت رییسه، مسئولیت برگزاری انتخابات را برعهده گرفتند.


دکتر خلعتبری، از دکتر ولوی به خاطربنیانگذاری انجمن و پایمردی و سعی و تلاش فراوان تشکر و قدردانی ویژه ای کردند و ایشان را عامل اصلی در ثبیت جایگاه انجمن دانستند. دکتر خلعتبری پیشنهاد ایجاد پست مشاوره در هیئت مدیره و همکاری یک نفر از اعضای هیئت رئیسه پیشین با عنوان مشاور با انجمن و هیئت رئیسه جدید دادند. این پیشنهاد مورد موافقت جمع حاضر قرار گرفت و با اکثریت آرا، آقای دکتر ولوی به عنوان مشاور انتخاب شدند.


انتخابات هیئت مدیره و بازرسان با نوشتن اسامی کاندیداها بر روی وایت برد و معرفی هریک از آنان در مدت زمان کوتاه آغاز شد. اعضای پیوسته برروی برگه های رای آرای خود را ثبت و پس از شمارش آرا که تعداد آنها 122 رای بود، نتایج چنین اعلام شد:


دکتر غلامرضا ظریفیان 83 رای، دکتر عبدالله ناصری طاهری 83 رای، دکتر سیمین فصیحی 81 رای، دکتر محمدتقی امامی خوئی 79 رای، دکتراسماعیل حسن زاده 74 رای، دکتر احمدرضا خضری 73 رای و دکتر داریوش رحمانیان 73 رای به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره اصلی انتخاب شدند.

دکتر شهرام یوسفی فر با 68 رای و دکتر حسین مفتخری با 51 رای به عنوان اعضای علی البدل و دکتر نیره دلیر با 77 رای بازرس اصلی و دکتر مجید حاجی بابائی با 54 بازرس علی البدل اعلام شدند.

جلسه با پذیرایی از حضار و اعطای شماره های جدید و قدیم مجله به آنها به پایان رسید.

گزارش از: مریم صالحی

منبع: انجمن ایرانی تاریخ


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.