هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 109    |    23 اسفند 1391

   


 

نوروز مبارک!


مصاحبه اختصاصی با دکتر مرتضی نورایی، عضو هيئت علمي گروه تاريخ دانشگاه اصفهان


فراخوان هشتمین نشست تاریخ شفاهی و سومین نشست تاریخ محلی


حلبچه: التماس نگاه‏ها و خِرخِر گلوها


سفر به حلبچه


همایش «شیر وخرس»؛ بررسی روابط ایران و شوروی ‏در دانشگاه تهران‏


همایش بین‏المللی تاريخ‌هاي اجتماعي تطبيقي نیروی کار در صنعت نفت


نوروز در خاطرات زندانیان سیاسی


اقیانوسیه: استرالیا، صداهای کمدن


دوره آموزشی بهاره تاریخ شفاهی2013، دانشگاه لندن


تاریخ شفاهی و جنبش های اجتماعی در دانشگاه وارویک


بخش عکس فعال شد


 



بخش عکس فعال شد

صفحه نخست شماره 109

عکس از جمله ملزومات یک مورخ شفاهی کار است که می تواند حین انجام مصاحبه و یا در مرحله تدوین و پژوهش های بعدی خود به آن توجه کرده و از آن برای راستی آزمایی و یا تقویت قدرت تصویرگری متن خود بهره بگیرد. از این رو داشتن بخش عکس در وبسایت تاریخ شفاهی ایران به عنوان یک ضرورت همواره مورد نظر بوده است. 

پس از قرار گرفتن تصاویر نشست افتتاح هفته نامه در بخش «عکس» سایت تاریخ شفاهی ایران، به خاطر کمبود امکانات اجرایی، کار روزآمدسازی این بخش یا با تاخیر همراه بود و پس از مدتی نیز معطل ماند. از این رو مدتی این بخش را از سایت تاریخ شفاهی حذف کردیم.

اکنون با در نظر گرفتن برنامه ای مدون، تصمیم به دیده شدن مجدد و تقویت بیش از پیش این بخش داریم. بنا داریم در این بخش برخی تصاویر مرتبط با موضوعات مبتلابه تاریخ شفاهی را که ممکن است کمتر در دسترس باشند در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان قرار می دهیم. دسته بندی فعلی ما در این بخش نخست مشتمل بر عکس های خبری مرتبط با نشست ها و فعالیت های تاریخ شفاهی در ایران و یا دیگر نقاط دنیاست و سپس عکس های تاریخی است که خود در بخش های داخلی و خارجی ارایه خواهند شد. ممکن است برخی از عکس ها صرفاً با ارجاع اینترنتی به وبسایت موسسه و یا عکاس دارنده تصاویر، در اختیار خوانندگان محترم قرار گیرند.

سعی ما بر این است که هرگاه بخش عکس روزآمد شد، خبر آن را در پیشخوان هفته نامه و یا به عنوان مطلبی مجزا با توضیحات مربوط به آن مجموعه به اطلاع شما برسانیم. این امر از آن جهت است که برخی خوانندگان پرمشغله ما تنها از طریق رایانامه خود با ما ارتباط دارند و فرصت سرکشی مستمر به وبسایت تاریخ شفاهی ایران را ندارند.

برای نخستین گام در این راه تصاویر رسیده از همایش بین المللی تاریخ شفاهی که در شهریور گذشته در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین، برگزار شد روی سایت قرار گرفته اند. این عکس ها را دکتر پابلو پوتسی، در اختیار ما قرار داده اند که می توانید در بخش عکس ملاحظه بفرمایید.

همچنین بخشی با عنوان «تصویر دیروز، چهره امروز» را در سایت از سال آینده و هفته نامه (از شماره 110) خواهید دید که شاید تازگی داشته باشد. ایده اولیه و محتوی این بخش را مدیون عکاس برجسته دفاع مقدس، جناب آقای «سعید صادقی» هستیم که اجرا و پیگیری آن را به سایت تاریخ شفاهی سپرده است.

در این بخش، تصاویری که آقای صادقی از رزمندگان دوران دفاع مقدس گرفته اند را خواهید دید. استدعایی که از خوانندگان داریم این است که اگر از صاحب چهره دورن عکس نشانی، خبر یا اطلاعی دارند، با ما تماس بگیرند و یا در ذیل عکس، توضیح دهند.

گام بعدی ما دیدار و مصاحبه با آن چهره و گرفتن تصویر امروز او، و چنانچه از میان ما رفته باشد، دیدار و گفتگو با بستگان و یا آشنایان او خواهد بود. این مصاحبه و تصویر در کنار تصویر دیروز، روی سایت قرار خواهند گرفت تا دگرگونی چهره ها در گذر تاریخ را برای یکی از هزاران حماسه ساز دفاع مقدس تصویر کنیم.

اگر شما نیز پیشنهادی برای این بخش دارید، پذیرا هستیم.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.