هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 109    |    23 اسفند 1391

   


 

نوروز مبارک!


مصاحبه اختصاصی با دکتر مرتضی نورایی، عضو هيئت علمي گروه تاريخ دانشگاه اصفهان


فراخوان هشتمین نشست تاریخ شفاهی و سومین نشست تاریخ محلی


حلبچه: التماس نگاه‏ها و خِرخِر گلوها


سفر به حلبچه


همایش «شیر وخرس»؛ بررسی روابط ایران و شوروی ‏در دانشگاه تهران‏


همایش بین‏المللی تاريخ‌هاي اجتماعي تطبيقي نیروی کار در صنعت نفت


نوروز در خاطرات زندانیان سیاسی


اقیانوسیه: استرالیا، صداهای کمدن


دوره آموزشی بهاره تاریخ شفاهی2013، دانشگاه لندن


تاریخ شفاهی و جنبش های اجتماعی در دانشگاه وارویک


بخش عکس فعال شد


 



دوره آموزشی بهاره تاریخ شفاهی2013، دانشگاه لندن

صفحه نخست شماره 109

تاریخ برگزاری دوره: 25 تا 27 آوریل 2013( 5 تا 7 اردیبهشت 1392)

 

مدرسان دوره:


استاد جوانا برنات (Professor Joana Bornat)
استاد جنی‏هاردینگ (Professor Jenny Harding)
دکتر گراهام اسمیت (Dr. Graham Smith)
جویل مورلی (Joel Morley)


هزینه دوره: 225 پوند استرلینگ


ثبت نام آنلاین


دانلود فرم ثبت نام

چکیده
دوره آموزشی  بهاره تاریخ شفاهی در سال 2013 در موسسه تحقیقات تاریخی Institute of Historical Research وابسته به دانشکده مطالعات پیشرفته School of Advanced Study  دانشگاه لندن University of London با همکاری انجمن تاریخ شفاهی انگلستان Oral History Society برگزار می‏گردد. این برنامه شش حوزه اصلی را در برمی‏گیرد که عبارتند از: خاطره، احساسات، فراگیر و کلی بودن، تحلیل داده‏ها، استفاده مجدد از مصاحبه‏های آرشیوشده، بروندادها و تاثیرات. روز پایانی شامل بحث در باره تدریس تاریخ شفاهی در آموزش عالی خواهد بود.


جزئیات دوره
دو روز اول بر روی شش موضوع اصلی در حوزه تاریخ شفاهی متمرکز خواهد بود:  خاطره، فراگیر و کلی بودن، تحلیل داده‏ها، احساسات، استفاده مجدد از مصاحبه‏های آرشیوشده، و نتایج و تاثیرات.
اجازه بدهید با خاطره شروع کنیم: در جلسه نخست، تحقیقات فعلی در زمینه خاطره، روانشناسی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار می‏گیرد و در باره راه‏هایی که آنها در این یافته‏ها می‏توانند به ما برای درک و تفسیر منابع شفاهی کمک کنند، بحث و تبادل نظر صورت می‏گیرد. یک موضوع همیشگی در زمینه تاریخ شفاهی مسئله فراگیر بودن و کلی بودن تحقیقات تاریخ شفاهی است. این مسئله تا حدی به مقیاس و سنجش تاریخ شفاهی برمی‏گردد و تا حدی هم بیانگر سرگذشت‏هایی است که به یاد آورده می‏شوند و در عین حال مسائلی همچون اهمیت تاریخی، و میان بر زدن به زندگی شخص برای معنا دادن گذشته مورد خطاب قرار می‏گیرند.

موضوع دیگر تجزیه و تحلیل داده‏ها است. ما رویکرد‏های مختلفی را که کارشناسان تاریخ شفاهی برای معنا دادن مصاحبه‏هایشان به آنها رجوع کرده اند، مورد ملاحظه قرار می‏دهیم. این موارد شامل تحلیل موضوعی، تحلیل روایت و داستان، و شیوه تفسیری نگارش زندگی نامه می‏شوند.

احساسات مجموعه ای از چالش‏ها را در زمینه خلق، تفسیر و تلقی روایات شفاهی  پیش روی کارشناسان تاریخ شفاهی قرار می‏دهند. این جلسه این که چطور دانش و تخصص در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی می‏تواند به اندیشیدن درباره پیامدهای تفاوت‏های فرهنگی/تاریخی در بیان احساسات برای تاریخ شفاهی کمک کند، مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت.

سپس با در نظر گرفتن موضوعات زمینه، تفسیر، و اخلاقیات و همینطور سبک زندگی، محقق اصلی به موضوع استفاده مجدد از مصاحبه‏های تاریخ شفاهی خود محقق و یا یک محقق دیگر خواهیم پرداخت.
و در پایان ماحصل نتایج همگانی از تحقیقات تاریخ شفاهی از جمله کتاب، مقالات نشریه، و نمایشگاه‏ها مورد بررسی قرار می‏گیرد.

بخشی از روز سوم این دوره به بهترین شیوه در زمینه تدریس تاریخ شفاهی اختصاص دارد. هدف ما این است که ایده‏های مرتبط با تدریس تاریخ شفاهی در آموزش عالی از جمله منابع، ساختارهای دوره و تحولات آتی را در میان بگذاریم.

آنهایی که در این دوره ثبت نام می‏کنند باید تجربیاتی در زمینه ثبت و نگارش تاریخ شفاهی داشته باشند، و از آنها خواسته خواهد شد تا پیشاپیش مجموعه آثاری را که از طریق یک وبسایت آنلاین در دسترس هستند، مطالعه کنند. مدرسان این دوره همگی از اعضای انجمن تاریخ شفاهی هستند:

استاد جوانا برنات (استاد بازنشسته دانشگاه اوپن)، استاد جنی‏هاردینگ (دانشکاه متروپولیتن لندن)، دگتر گراهام اسمیت (از رویال‏هالوویRoyal Holloway، دانشگاه لندن)، جویل مورلی (از کوئین مریQueen Mary، دانشگاه لندن).

برنامه‏ها
فهرست برنامه‏ها به شرح زیر میباشد:


پنج شنبه 25 آوریل 2013 (5 اردیبهشت 92)


- خاطره و به یادآوردن
- فراگیر بودن و کلی بودن
- تجزیه و تحلیل داده‏ها: بیرون کشیدن شواهد
- جراحی تاریخ شفاهی: چالشهای شما؟

جمعه 26 آوریل 2013(6 اردیبهشت 92)


- احساسات
- استفاده مجدد: موضوعاتی از تحلیل ثانویه مصاحبه‏های آرشیو شده
- نتایج و تاثیرات
- بحث آزاد

شنبه 27 آوریل 2013(7 اردیبهشت 92)


- تدریس تاریخ شفاهی: راهکارهایی برای آینده
- تاریخ شفاهی در موزه‏ها: موزه لندن

 


دوره آموزشی بهاره تاریخ شفاهی توسط موسسه تحقیقات تاریخی سازماندهی شده و همه کسانی که به استفاده از تاریخ شفاهی علاقه دارند میتوانند در این دوره شرکت کنند. تعداد بسیار محدودی متقاضی پذیرفته می‏شود و توصیه می‏شود هر چه زودتر اقدام به ثبت نام کنید. 

ترجمه: محمدباقر خوشنویسان

منبع: history.ac.uk


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.