هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 109    |    23 اسفند 1391

   


 

نوروز مبارک!


مصاحبه اختصاصی با دکتر مرتضی نورایی، عضو هيئت علمي گروه تاريخ دانشگاه اصفهان


فراخوان هشتمین نشست تاریخ شفاهی و سومین نشست تاریخ محلی


حلبچه: التماس نگاه‏ها و خِرخِر گلوها


سفر به حلبچه


همایش «شیر وخرس»؛ بررسی روابط ایران و شوروی ‏در دانشگاه تهران‏


همایش بین‏المللی تاريخ‌هاي اجتماعي تطبيقي نیروی کار در صنعت نفت


نوروز در خاطرات زندانیان سیاسی


اقیانوسیه: استرالیا، صداهای کمدن


دوره آموزشی بهاره تاریخ شفاهی2013، دانشگاه لندن


تاریخ شفاهی و جنبش های اجتماعی در دانشگاه وارویک


بخش عکس فعال شد


 



اقیانوسیه: استرالیا، صداهای کمدن

صفحه نخست شماره 109

کتابخانه شورای شهر کمدن Camden در استان نیو ساوث ویلز New South Wales استرالیا پروژه تاریخ شفاهی «صدای کمدن» را اجرا کرده است.

فصلنامه تاریخ شفاهی نشریه انجمن تاریخ شفاهی انگلستان در شماه بهار سال 2012 خود در این باره می‏نویسد، مجریان این طرح به ثبت و گردآوری تاریخ شفاهی نقل شده توسط مردم منطقه کمدن پرداخته‏اند. آرشیوی از این تاریخ‏های شفاهی در مجموعه شورای کتابخانه کمدن ایجاد خواهد شد تا در اختیار عموم قرار گیرد.

این فصلنامه به نقل از جو اولیور Jo Oliver کتابدار بخش مطالعات محلی شورای کتابخانه کمدن، می‏نویسد: «صدای کمدن عنوان یک طرح تاریخ شفاهی است که گفته‏های مردم این منطقه را مطمح نظر قرار داده است، به عبارتی همان‏ها که اینجا در کمدن بزرگ شده‏اند و کار کرده‏اند. این طرح افراد گوناگونی را به لحاظ سنی و پیشینه فرهنگی در بر می‏گیرد.»

اولیور می‏گوید: «مصاحبه‏ها را از روی عمد غیررسمی انجام داده ایم و سعی نکرده ایم با استفاده از آن‏ها تاریخ دقیقی از منطقه ارائه کنیم و یا در مورد موضوعی خاص اطلاعات بدهیم. این گفتگوها بیشتر داستان‏های شخصی و خاطرات مردمی‏اند که که با این منطقه در ارتباط بوده‏اند.»

اولیور در ادامه می‏گوید: «در سال 2009 شورای کتابخانه کمدن از سازمان توسعه کتابخانه‏ها در ایالت نیو ساوث ویلز یک کمک مالی دریافت کرد تا به کمک آن یک پایگاه مستقل اینترنتی طراحی و راه‏اندازی کند. هدف از راه‏اندازی این وب سایت این بود تا تاریخ شفاهی جامعه کمدن در اختیار دیگران قرار گیرد و این پایگاه برای نسل نوینی از کاربران به صورت یک منبع درآید.»

«من در یک دوره آموزشی فن مصاحبه و ثبت تاریخ شفاهی که آن را انجمن تاریخ شفاهی استرالیا وکتابخانه ایالتی نیو ساوث ویلز ارائه کرده بودند، شرکت کردم. بعد از اتمام این دوره به سراغ داوطلبانی از جامعه کمدن رفتیم که علاقه‏مند به مصاحبه و ثبت تاریخ شفاهی بودند. من در دو کارگاه مصاحبه‏گری و ثبت تاریخ شفاهی 18 نفر را آموزش دادم. بین سال‏های 2009 تا 2010 تعداد 30 مصاحبه ضبط کردیم.»

صداهای کمدن: مصاحبه‏شونده، آلبا ماراسکو Alba Marasco، هنگاهی که در 1952 همراه با دو دخترش به استرالیا آمد، و (سمت راست) آلبا و در هنگام فارغ التحصیلی نوه دختری‏اش

اولیور می‏افزاید: «اما کار آماده کردن گفتگوها برای قرار دادن روی سایت و اصلاح فنی آن‏ها را به یک متخصص تولید صدا و طراح وب سایت سپردیم. او وب سایتی با عنوان صدای آنلاین کمدن ایجاد کرد و در آن گزیده‏ای از آن 30 مصاحبه ضبط شده را به همراه تصویر مصاحبه شوندگان و محل زندگی آن‏ها، قرار داد. این پایگاه اینترنتی در ماه سپنامبر سال 2010 میلادی آغاز به کار کرد.» نشانی این وب سایت بدین قرار است:
http://www.library.camden.nsw.gov.au/camdenvoices/
اولیور می‏گوید: «به همه گفتگوشوندگان یک نسخه از لوح فشرده صوتی مربوط به گفتگوها دادیم و علاقه‏مندان در حال حاضر می‏توانند به نسخه صوتی این گفتگوها در واحد امانت مرکز مطالعات محلی کتابخانه دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، یک داوطلب در حال حاضر سرگرم تهیه متن کامل گفتگوها است. نسخه‏ای از این نوشته‏ها را هم برای گفتگوشوندگان می‏فرستیم و این متن‏های کامل در اختیار مجموعه مطالعات محلی کتابخانه هم قرار می‏گیرد. علاقه‏مندان می‏توانند در وب سایت ما به نسخه پی دی اف این متن‏ها دسترسی داشته باشند.»
اولیور در پایان می‏گوید: «شورای کتابخانه کمدن همچنان آماده است تا از طرح‏های دیگر در زمینه تاریخ شفاهی مربوط به جامعه کمدن حمایت کند و در این زمینه به علاقه‏مندان مشورت دهد و تجهیزات ضبط صوت را در اختیار آن‏ها قرار دهد. از گروه‏هایی که در این زمینه کار می‏کنند دعوت می‏شود تا گلچینی از فایل‏های ضبط شده دیجیتال خود را برای قرار دادن در وب سایت صدای کمدن در اختیار ما قرار دهند و نسخه‏هایی از فایل‏های ضبط شده و متون مربوط به آن‏ها را هم به مجموعه کتابخانه اهدا کنند.»
برای اطلاعات بیشتر درباره این طرح با جو اولیور، کتابدار مطالعات محلی در کتابخانه شورای کمدن با نشانی: jo.oliver@camden.nsw.gov.au تماس بگیرید.

مترجم: رضا بهار

منبع: ORAL HISTORY, Spring 2012, p. 30-31



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.