هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 109    |    23 اسفند 1391

   


 

نوروز مبارک!


مصاحبه اختصاصی با دکتر مرتضی نورایی، عضو هيئت علمي گروه تاريخ دانشگاه اصفهان


فراخوان هشتمین نشست تاریخ شفاهی و سومین نشست تاریخ محلی


حلبچه: التماس نگاه‏ها و خِرخِر گلوها


سفر به حلبچه


همایش «شیر وخرس»؛ بررسی روابط ایران و شوروی ‏در دانشگاه تهران‏


همایش بین‏المللی تاريخ‌هاي اجتماعي تطبيقي نیروی کار در صنعت نفت


نوروز در خاطرات زندانیان سیاسی


اقیانوسیه: استرالیا، صداهای کمدن


دوره آموزشی بهاره تاریخ شفاهی2013، دانشگاه لندن


تاریخ شفاهی و جنبش های اجتماعی در دانشگاه وارویک


بخش عکس فعال شد


 



همایش بین‏المللی تاريخ‌هاي اجتماعي تطبيقي نیروی کار در صنعت نفت

صفحه نخست شماره 109

تاريخ: 13 تا 16 ژوئن 2013
مکان:
مؤسسه بین‏المللی تاريخ اجتماعي، آمستردام

 

 

 

مؤسسه بین‏المللی تاريخ اجتماعي (IISH: The International Institute of Social History) همایشي درباره تاريخ‌هاي اجتماعي تطبيقي نیروی کار در صنعت نفت برگزار مي‌کند که از تاريخ 13 تا 16 ژوئن 2013 در آمستردام برپا خواهد شد. اين همایش بخشي از پروژه بزرگتري در IISH به نام کار در صنعت نفت ايران* است که تحت حمايت سازمان تحقيقات علمي هلند (NOW: Netherlands Organization of Scientific Research ) در حال انجام است.

پيش زمينه
هدف اين همایش اين است که کارهاي محققاني را در کنار هم قرار دهد که کار و جنبه‌هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي نفت را در مورد مطالعه قرار داده اند. اين همایش به عنوان نگاهي تطبيقي بر تاريخ اجتماعي کارگران نفت به وجود آمده، بنابراين دعوت نامه‌ي ما براي محققاني فرستاده مي‌شود که به نوعي پيش گام در کاوش‌هاي اصيل، تحقيقات آرشيوي و يا تحقيقات عملي انسان شناسانه و جامعه شناسانه در مورد رابطه تجربه‌هاي کاري و پيشرفت و شکل‏گيري اين صنعت استخراجي در جهان بوده‏اند.

اين همایش دو روزه ابتدا با 4 هيات جداگانه برنامه ريزي شده و قرار است چهارچوب ارائه مقالات توسط محققان در همایش را سازمان دهي کنند. اين هيئت‌ها در قالب اين موضوعات کار مي‌کنند:


- فرآیند مهاجرت و کار
- شکل‏گيري طبقه‏بندي‌ها و هويت‌هاي اجتماعي و فرهنگي
- سازمان‏ها، تشکيلات و بسيج‌هاي اجتماعي و سياسي
- محيط ساخته شده پيرامون و زندگي کاري در شهر

مقالات
نسخه‌هاي نهايي مقالاتي که در اين همایش ارايه مي‌شوند در مجلدي ويراسته شده به چاپ مي‌رسند، که جنبه‏اي کاملاً حياتي و در عين حال ناديده گرفته شده صنعت نفت را آشکار مي‌کند. برگزارکنندگان اين همایش بسيار خشنودند که توانسته‏اند محققاني در زمينه‌هاي مطالعاتي مختلف را دور هم جمع کنند که کارشان تجارب گذشته و معاصر کارگران نفت را در مناطق اصلي توليد نفت آشکار مي‌کند. اين مناطق شامل آمريکاي لاتين، خاورميانه، آسياي مرکزي، قفقاز، اروپا و آفريقا مي‌شود. محققاني که علاقه‏مند شرکت در اين همایش هستند بايد اين مدارک را فراهم کنند:
- عنوان کاري و چکيده‏اي مختصر تا تاريخ اول فوريه 2013
- مقاله کاري، با توصيف کار اصلي که در ميان تمام اعضاي همایش پخش مي‌شود تا تاريخ 13 آوريل 2013

مؤسسه بین‏المللی تاريخ اجتماعي مخارج سفر و محل اقامت محققان در آمستردام را فراهم مي‌کند.


ارتباط

براي اطلاعات بيشتر، لطفا با اين آدرس‌ها تماس بگيريد:
تورج اتابکی: tat@iisg.nl
کاوه احسانی: Kaveh.Ehsani@iisg.nl


*کار در صنعت نفت ايران
خاورميانه، به عنوان مهم‏ترين منبع انرژي دنيا، کليد ثبات اقتصاد جهاني است. ايران بيش از 9% ذخاير نفتي جهان و حدود 15 تا 17% ذخاير گاز طبيعي جهان را در اختيار دارد و منابع هيدروکربني خليج فارس براي ادامه منابع انرژي جهان ضروري هستند. ايران بعد از عربستان سعودي (با 264.2 ميليارد بشکه) داراي دومين ذخاير نفتي جهان (با 131 ميليارد بشکه) است. اهميت سياسي جغرافيايي ايران و شرکت آن در بازارهاي انرژي جهاني به هيچ وجه نمي‌تواند دست کم گرفته شود. بنابراين، درک پويايي تاريخي صنعت نفت ايران اهميتي حياتي دارد.
کشف نفت در ايران در سال 1908 باعث خلق واقعيت‏هايي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و حتي فرهنگي در سطوح محلي، ملي، منطقه‏اي و بین‏المللی شد. حال بعد از گذشت يک سده نقش جغرافيايي سياسي ايران و اهميتش هنوز در حال افزايش است. اساساً کالاي نفت، و افرادي که آن را توليد مي‌کنند، نقشي مرکزي در ساخت و تغيير مدل هايي از پيشرفت و رفتارهاي اجتماعي و سياسي در ايران و فراتر از آن داشته‏اند.

طرح پژوهشی
هدف اصلي اين طرح ايجاد يک درک تجربي و کيفي از کار و نيروي کار در صنعت نفت ايران است. اين طرح بررسي حوزه‌هاي مختلف مانند تشکيلات نيروي کار، ظهور و توسعه شهرهاي صنعتي، زندگي روزانه نيروهاي کار، جنسيت و روابط قومي، سازمان‏دهي و عملکرد نيروي انساني، آگاهي طبقاتي، نقش ايدئولوژي، ارتباط بين نيروي کار، شرکت و موقعيت، روابط صنعتي و غيره را هدف خود قرار داده است. در اين راستا کارگاه‏هايي به منظور برانگيختن تحقيق در زمينه اين موضوعات و فراهم آوردن فضايي براي محققان براي توسعه، بحث و به اشتراک گذاشتن نظرات ترتيب داده خواهد شد. 
اولين کارگاه با چهار موضوع در ارتباط است:

1) تاريخ نگاري کار در ايران
هدف اين نشست بحث پيرامون مفهوم نگاري، نظريه‏پردازي و روش‏شناسي در مطالعه کار در ايران است.

2) شکل‏گيري طبقه کارگر در صنعت نفت
اصلي‏ترين سوالاتي که در اين نشست مورد توجه هستند: چگونه نيروي کار در صنعت نفت به وجود آمد؟ چگونه و به چه راه هايي ترکيب آنها در طول زمان تغيير کرد؟ روش استخدام، آموزش و مقررات در اين بخش از اهميت ويژه برخوردار است.

3) سازمان دهي و عملکرد نيروي انساني
اين نشست درباره فعاليت رسمي و غيررسمي نيروي انساني در بخش نفت است. هدف ما نگاه به شکل‏گيري اوليه سازمان‌هاي کاري و توسعه تدريجي به سمت اتحاديه‌هاي تخصصي ملي، منطقه‌اي و محلي است. توجه اين بخش منعطف به تلاش اين اتحاديه‌ها براي بهبود کار و سطح زندگي و مشارکت در جنبش‌هاي سياسي و اجتماعي وسيع مانند ملي‌گرايي در صنعت نفت و انقلاب 82-1978 است.

4) نقش ايدئولوژي
اين نشست با گرايش ايدئولوژيکي دولت و کارگران در صنعت نفت سر و کار دارد. ارزيابي تاثير نظرات سوسياليستي، ناسيوناليستي و اسلام‏گرايانه در ميان کارگران نفت موضوع اصلي در اين نشست است.
براي اطلاعات بيشتر درباره اين موضوع با استاد تورج اتابکي تماس حاصل فرماييد: tat@iisg.nl

 

ترجمه: عباس حاجی‏هاشمی

منبع: socialhistory.org


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.