هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 108    |    16 اسفند 1391

   


 



شبکه تاریخ شفاهی و سرگذشت‌ها، همایش تاریخ علوم اجتماعی اروپا

صفحه نخست شماره 108


۲۳ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۴ (سوم تا ششم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳) وین، اتریش
آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۵ می ۲۰۱۳ (۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲)

موضوع: «بحران و گسستگی در حافظه و روایت»

شبکه تاریخ شفاهی و سرگذشت‌ها تبدیل به گردهمایی بین‌المللی منظم و مهمی شده است که پژوهشگرانِ داستان‌های زندگی و تاریخ شفاهی اروپا در آن به تبادل‌نظر می‌پردازند. این شبکه در حال حاضر بزرگ‌ترین و دوستانه‌ترین و نامدارترین شبکة همایش تاریخ علوم اجتماعی اروپاست.

از شما دعوت به عمل می‌آید تا طرح‌های پیشنهادی خود برای همایش تاریخ علوم اجتماعی اروپا (۲۳ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۴) را چه به ‌صورت مقاله‌های فردی، چه برگزاری جلسه ارسال کنید. جلسه‌های پیشنهادی می‌توانند به شکل‌های گوناگون برگزار شوند: میزگرد، جلسة گفت‌وگو، سخنرانی‌ در دیگر رسانه‌ها بعد از جلسة مباحثه.

درخواست ما این است که موضوع بحث مقاله‌ها دربارة مسائل مفهومی و روش‌شناختی مرتبط با بازنمود بحران‌ها و گسستگی‌ها (شخصی، عمومی، فردی و/یا سیاسی) در تاریخ شفاهی با اشارة ویژه به حافظه و روایت باشد. از مشارکت مورخان شفاهی و فعالان در زمینة سرگذشت‌ها که آثارشان متمرکز بر خاطرات شفاهی هستند، استقبال می‌کنیم. ما به‌ویژه از مقاله‌هایی حمایت می‌کنیم که به خاطرات گسسته و سکوت‌ها می‌پردازند. این مقاله‌ها ممکن است دربارة مکان یا رابطة بین حافظة محلی یا جهانی و/یا حافظة فردی و اجتماعی باشند. امیدواریم تحلیل‌ها هم دربارة اثرات مثبت، هم اثرات منفی بحران‌ها و گسستگی‌ها باشند. از طرح‌های پیشنهادی با موضوع‌های زیر استقبال خواهیم کرد:

ـ گسستگی‌ها یا بحران‌ها: سر درآوردن از گذشته یا بازنویسی تاریخ؟
ـ خاطرات گسسته و سرکوب‌شده و آسیب روحی
ـ بحران‌ها و تغییرهای مثبت در ساخت و بازسازی هویت
ـ دل‌کندن از گذشته و دوباره شکل‌دادنِ حافظه
ـ روایت‌ها و خاطره‌های جهانی‌شدن و ایستادگی
ـ روایت‌های ملی و فرا ملی اروپا
ـ نمود یا بازنمود خود و دیگران: دیدِ چندفرهنگی، بحران‌ها و حافظه
ـ «خونسردی» و «پریشانی» در ساخت روایت‌ها
همچنین از دریافت آثاری دربارة موضوع‌های زیر خرسند خواهیم شد:
ـ بررسی تغییرها و چالش‌های روش‌شناختی در پژوهش‌های‌ تاریخ شفاهی در رشته‌‌های مختلف.
ـ پرداختن به چالش‌هایی که با روش تاریخ شفاهی روبه‌رو می‌شوند؛ از جمله، چگونگی تغییریافتن نگرشِ مصاحبه با فردی و مصاحبه‌شدن توسط فردی؛ روش‌های جدید تحلیل مصاحبه‌ها و نیز شیوه‌های بایگانی‌کردن.
ـ مقایسة متون نوشتاری با منابع شفاهی در رابطه با موضوع‌های ارائه‌شده در فهرست بالا.
ـ پرداختن به عملکرد اجتماعی بایگانی‌های تاریخ شفاهی در ارتباط با بحران‌ها و گسستگی‌های تاریخی (از جمله، استفاده یا استفادة دوباره از مصاحبه‌هایی که با طرح‌های پیشین تهیه شدند).
ـ کاوش هیجان‌ها و خاطره‌های احساسی و تجسمی در رابطه با موضوع‌های بالا.



در پایان، از میزگردهای ویژة تاریخ شفاهی و کاربرد آن در آموزش و نیز ترکیب پژوهشی تاریخ شفاهی با تاریخ صوتی‌تصویری (با توجه به موضوع امسال:  گسستگی‌ها و بحران‌ها) پشتیبانی خواهیم کرد.

لطفا طرح‌های پیشنهادی خود را برای گراهام اِسمیت Graham Smith و آندریا اِستروتْز Andrea Strutz و تیموتی اَش‌پِلَنت Timothy Ashplant ارسال کنید. همزمان با ارسال طرح‌های خود، لازم است در وب سایت همایش که اطلاعات کلی همایش را در دسترس شما قرار داده است، پیش‌ثبت‌نام کنید. طرح‌های مربوط به جلسه‌های میزگرد باید توسط رؤسای مدنظر ارائه شوند و شامل جزئیات هر مقالة پیشنهادی باشند. آخرین مهلت ارسال مقاله‌ها ۱۵ می ۲۰۱۳ (۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲) است.

مدیران شبکة سرگذشت‌ها و تاریخ شفاهی ۲۰۱۴:  گراهام اِسمیت، آندریا اِستروتْز، تیموتی اَش‌پِلَنت.

گروه مشاور شبکة سرگذشت‌ها و تاریخ شفاهی ۲۰۱۴ (۱۳۹۳): هِلگا اَمِسبِرگرHelga Amesberge، جوآنا بُرنات Joanna Bornat، جِرارد بُتْزGerhard Botz، بِریگیته هالب‌مِیِرBrigitte Halbmayr،  اِلا هُرنانگ Ela Hornung، بی لوکاویچBea Lewkowicz، آلبرت لیچ‌بِلاو Albert Lichtblau، الکساندر فون پِلِیْتو Alexander von Plato، سَندرا پُرتْلی Sandro Portelli، پِنی سامِرفیلدPenny Summerfield، میروسلاو وِیْنِک Miroslav Vanek.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر از وب سایت ESSHC website دیدن کنید.
نیز، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی andrea.strutz@uni-graz.at، به نام آندریا اِستروتْز ایمیل بزنید.   

ترجمه: زهرا حسینیان

منبع: archivalplatform


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.