هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 108    |    16 اسفند 1391

   


 



616ساعت مصاحبه با خیّران مشهد

صفحه نخست شماره 108

طرح «تاریخ شفاهی مؤسسات خیریّه مشهد» با هدف ثبت خاطرات و بررسی نقش انجمن‏ها و مؤسسات خیریه در تحولات شهری در مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی انجام شده است. با توجه به مذهبی بودن شهر مشهد و وجود حدود 250 مؤسسه خیریّه در این شهر و نقش این مؤسسات در تاریخ اجتماعی، این طرح از اواخر سال 1388 در دستور کار بخش تاریخ شفاهی مدیریت اسناد و مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی قرار گرفت.
نخست قدیمی‏ترین مؤسسات مشهد در فهرست انجام مصاحبه‏ها قرار گرفتند و در مجموع با بانیان بیش از 50 مؤسسه خیریه و 134 نفر از خیرین و دست‌اندرکاران مؤسسات خیریّه، حدود 616 ساعت و 30 دقیقه مصاحبه در قالب تاریخ شفاهی در جلسات متعدد انجام شد.
از مجموع مصاحبه‏شوندگان، 121نفر مرد و 13نفر هم از بانوان خیر هستند. مجری این طرح خانم رقیه فروهر است و مهمترین مداخلی که در مصاحبه‏ها مورد نظر بوده، عبارتند از: «زمینه‏های شکل‌گیری مؤسسات خیریه در مشهد، اهداف و برنامه‏های مؤسسات، نحوه مدیریت، مشکلات اولیه و نحوه گسترش شعبه‏های مؤسسه، شیوه کمک‏رسانی به نیازمندان، منابع مالی مؤسسات، نحوه تبلیغ و جذب خیّرین، مؤسسات خیریّه و بلایای طبیعی، شناختن قدیمی‏ترین مؤسسات خیریّه مشهد، مؤسسات خیریّه و انقلاب اسلامی در مشهد، کمک‏رسانی به جنگ تحمیلی، نقش مؤسسات خیریّه درتأسیس مراکز رفاهی و پزشکی، کمک به اتباع خارجی و نحوه گسترش مؤسسات خیریّه بعد از انقلاب اسلامی»
کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد، این مصاحبه‏ها را پس از پیاده‏سازی و آماده شدن در اختیار پژوهشگران قرار می‏دهد.

غلامرضا آذری خاکستر



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.