هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 102    |    4 بهمن 1391

   


 



آسیا: «همایش تاریخ شفاهی و نگاه به میراث گذشته» در بنگلور هندوستان

صفحه نخست شماره 102

اشاره: همایش «تاریخ شفاهی و نگاه به میراث گذشته»  به همت مرکز تاریخ مردمی Centre for Public History وابسته به مدرسه عالی هنر، طراحی و فناوری سریشتی Srishti School for Art, Design and Technology در شهر بنگلور هندوستان در 19 ژوئیه سال 2011 برگزار شد.
ایندیرا چودری Indira Chowdhury و راب پرکس Rob Perks گزارشی در مورد این همایش تهیه کرده‏اند، که در شماره بهار 2012 نشریه تاریخ شفاهی انجمن تاریخ شفاهی انگلستان منتشر شد. ترجمه این گزارش در ادامه پیش روی شماست:


«این همایش در تالار اجتماعات گالری ملی هنر مدرن National Gallery of Modern Art بنگلور برگزار شد. در این همایش 160 شرکت کننده از شهرهای مختلف هند حضور داشتند که از جمله می‏توان به بارودا Baroda، لاکنو Lucknow,، کلکته Kolkata، چنای Chennai، پوندیچوری Pondicherry، بمبئی Mumbai و حیدرآباد Hyderabad اشاره کرد. شرکت کنندگان شامل دانشگاهیان، سازمان‏های مردم نهادNGO، دانشجویان، شرکت‏ها و افراد مستقل می‏شدند.

در این همایش راب پرکس و مری استوارت Mary Stewart از کتابخانه بریتانیا به سخنرانی پرداختند و هرکدام در مورد خاستگاه‏های تاریخ شفاهی و ایجاد بایگانی صحبت کردند. همچنین دکتر ایندیرا چودری از کارمیدانی خود در زمینه تاریخ شفاهی در مناطق روستایی هند سخن گفت. دکتر سی اس لاکشیما C S Lakshmi هم از مرکز بایگانی صوتی تصویری اسپرو Sound and Picture Archives for Research on Women (SPARROW) در بمبئی گفت که به منظور پژوهش روی زنان ایجاد شده است. او تجربه خود را در مورد ایجاد یک مرکز بایگانی تاریخ شفاهی با شرکت کنندگان در میان گذاشت.

راب پرکس و مری استوارت در حال ارایه کارگاه ةآموزشی تاریخ شفاهی در بنگلور، ژوئیه 2011. (عکس: ایندیرا چودری)

از جمله دیگر سخنرانان می‏توان به دکتر سوروپا موکرجی Suroopa Mukherjee از گروه زبان انگلیسی کالج هندو Hindu College در دانشگاه دهلی اشاره کرد که در مورد طرح خود در گردآوری تاریخ شفاهی بازماندگان فاجعه بوپال Bhopal سخن گفت. اورواشی بوتالیا Urvashi Butalia مدیر موسسه زنان کالی  Kali  و از جمله موسسان این نخستین انتشاراتی فمینیستی در هند، دیگر سخنران همایش بود که در مورد کتاب پیشگام تاریخ شفاهی خود یعنی روی دیگر سکوت The Other Side of Silence سخن گفت. گذشته از این مدتی از همایش به نمایش پوستر و فیلم اختصاص داشت که توسط مرکز اسپرو به شرکت کنندگان عرضه شد.
در تمام طول این همایش حاضران شرکتی فعالانه داشتند و همه علاقه مندی خود را در مورد ایجاد انجمن تاریخ شفاهی هند ابراز داشتند.
همچنین در این همایش شرکت کنندگان از شکل گیری مرکز تاریخ مردمی در مدرسه عالی هنر، طراحی و فناوری سریشتی در شهر بنگلور آگاه شدند. هدف این مرکز این است تا با بهره گیری از تاریخ شفاهی به تاریخ رنگی دموکراتیک بدهد و این چنین با به متن کشاندن صداهای بسیار و اغلب در حاشیه مانده، فناوری‏های طراحی و دیجیتالی را برای رسیدن به مخاطبان مختلف به کار گیرد. دکتر سوروپا موکرجی هم وعده داد که گفتگوهای تاریخ شفاهی خود را که با بازماندگان فاجعه بوپال انجام داده در اختیار مرکز تاریخ مردمی هند قرار دهد تا پژوهشگران آینده بتوانند از این منبع استفاده کنند.
سفر دکتر پرکس و خانم استوارت با حمایت محبت آمیز شورای بریتانیا و بر اساس برنامه «ارتباط فرهنگ‏ها» میسر شد. دیدار این دو از هند همچنین یک سمینار آموزشی و چندین سخنرانی را در پی داشت.»

منبع: نشریه تاریخ شفاهی Oral History، انجمن تاریخ شفاهی انگلستانOHS، صفحه 27

ترجمه: رضا بهار



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.