هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 100    |    13 دي 1391

   


 

علیرضا کمری، نویسنده و پژوهشگر


دکتر مهدی ابوالحسنی ترقی، مدرس دانشگاه فرهنگیان اصفهان


فائزه توکلی، کارشناس امور علمی و پژوهشی مدیریت تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی


دکتر ابوالفضل حسن آبادی، مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی


دکتر مرتضي دهقان نژاد، دانشيار تاريخ دانشگاه اصفهان


مرتضی رسولی‌پور، رئیس بخش تاریخ شفاهی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصرایران


دکتر سید ابوالفضل رضوی، دانشیار دانشگاه خوارزمی


روح اله صفری، مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان


دکتر علی ططری؛ مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


سعید علامیان، نویسنده و روزنامه نگار دفاع مقدس


محمود فاضلی، کاردار پیشین ایران در یونان


سرهنگ کاظم فرامرزی، رئيس مركز ملي اسناد و كتابخانه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس


اصغر کاظمی، نویسنده و پژوهشگر


محمدجواد مرادی‏نیا، رئیس مرکز ایران‏شناسی و اسلام‏شناسی کتابخانه ملی


ابوالفتح مؤمن، نویسنده و پژوهشگر


سیده میترا هاشمی، ویراستار علمی بنیاد فرهنگ کاشان


سیدولی‏هاشمی، مدیر دفتر ادبیات و مطالعات حوزه هنری مازندران


سیدقاسم یاحسینی، نویسنده پژوهشگر


سه یادداشت از آمریکا، آرژانتین و انگلستان برای تاریخ شفاهی ایران


آمار و نمودار نتایج نقد و نظرسنجی


 



دکتر سید ابوالفضل رضوی، دانشیار دانشگاه خوارزمی

صفحه نخست شماره 100

اشاره: دکتر سید ابوالفضل رضوی، از جمله استادان تاریخ در دانشگاه‏های کشور است که در عرصه تاریخ شفاهی نیز نام آشناست. تاکنون مقالات متعددی در حوزه‏های نظری تاریخ و تاریخ شفاهی به طور خاص از ایشان منتشر شده است. کتاب فلسفه انتقادی تاریخ به تازگی به قلم ایشان روانه بازار نشر شده است. ایشان نظرات خود را درباره سایت و هفته‏نامه تاریخ شفاهی ایران به شرح زیر در اختیار ما گذاردند.

 

 

سهم تاریخ شفاهی در مطالعات تاریخی
به مناسبت یکصدمین شمارگی هفته‏نامه تاریخ شفاهی

مورخ، نماینده فکری هر جامعه است و هویت جمعی کنشگران اجتماعی هر عصری در پرتو نگاه مورخان، صورت بایسته‏ای به خود می‏گیرد. اگر در یک برداشت قراردادی و البته ظریف، میان مورخ به عنوان کسی که معاصر با حدوث وقایع تاریخی (گذشته) است و برداشت خود از سلسله وقایع تاریخی را گزارش می‏کند با محقق تاریخ، به عنوان کسی که در اعصار گفتمانی بعدی می‏زید و به جای ارتباط با سلسله وقایع تاریخی مربوط به موضوع مورد نظر خود (در گذشته) با گزارش‏های مورخان عصر حدوث حوادث ارتباط برقرار می‏کند تا برداشت جدیدی ارائه نماید، فرق بگذاریم؛ محقق تاریخ رسالت بلکه تکلیف سنگین‏تری دارد و این سنگینی مسئولیت پیامد نقش دوگانه‏ای است که به عنوان مورخ- در راستای برداشت و ارائه گزارش درباره وقایع معاصر خویش – و هم محقق تاریخ ایفا می‏کند. مورخ و محقق تاریخ در رفت و آمد فکری مداوم میان عصر حاضر و عصر گذشته مورد مطالعه خویش است و لذا ناگزیر از درک تاریخ از منظر امتزاج افق‏های گفتمان است. منتها، زمانی که گذشته مورد نظر را مطالعه می‏کند؛ از این حیث که فضای گفتمانی گذشته به سر رسیده و حدود و ثغور ماهیتی تقریباً ثابت پیدا کرده و لذا با تحدید مفهومی‏تر تاریخ مواجه است، مطالعه و تحقیق او، آسان‏تر از زمانی است که در صدد ارتباط با وقایع زمان حال و ارائه فهم نظام‏مند در خصوص آنها بر می‏آید. این در حالی است که نظر به سیالیت فضای گفتمانی زمان حال و فقدان مدارک و اسناد در دسترس اصحاب تاریخ، مطالعه همه‏جانبه و نظام‏مند تاریخ معاصر مشکل و با اما و اگرهای بیشتری مواجه است. متخصص تاریخ هنگامی که بخواهد وقایع عصر معاصر را به پژوهش بنشیند، در صورتی که با پیش فرض و جهت‏گیری‏های پیشینی به سراغ موضوع نرود و انجام پژوهش منصفانه را در دستور کار داشته باشد؛ از همان آغاز، مطلع است که توانایی ارائه دستاوردی علمی – به گونه‏ای که اجماع صاحب نظران تاریخ درباره موضوع مورد مطالعه را با خود داشته باشد – ندارد و کار او ماهیت بین‏الاذهانی کمتری خواهد داشت. سوالی که در اینجا مطرح می‏شود و برون‏رفتی را از حیث اهمیت و جایگاه تاریخ شفاهی به دست می‏دهد این است که صاحب نظر و متخصص تاریخ در چنین شرایطی چه باید بکند و چه طریق مناسب‏تری در پیش روی دارد؟ به ظن نگارنده این سطور، مطالعه تاریخ با رویکرد تاریخ شفاهی ]با تمامی نارسایی‏ها که در مفهوم خویش دارد[ به لحاظ ماهیت سیال و به روزتری که در مقایسه با رویکرد‏های کلاسیک‏تر مطالعه تاریخ در خود دارد تا حد زیادی به کمک مطالعات تاریخی می‏آید و امکان مطالعه تاریخ معاصر و یا حداقل فراهم کردن گزارش‏ها و ارائه‏های برداشت‏های تاریخی درباره عهد معاصر را عملی‏تر می‏نماید.

 به کارگیری روش‏هایی که شفاهی نگاران در مطالعه تاریخ به کار می‏گیرند، سابقه چندان طولانی‏ای ندارد و خاصه در جامعه ما شیوه‏ای نورسیده‏تر به نظر می‏آید، منتها با همه نورسیدگی، چنان چه تلاش می‏شود که از جمع‏آوری داده‏های تاریخی به شیوه مورد نظر تاریخ شفاهی به سمت تاریخ‏نگاری تاریخ شفاهی گام برداشته شود؛ چنین رهیافتی، نقش مکملی در مطالعات تاریخی بر عهده خواهد داشت و حتی می‏توان آن را به سمتی سوق داد تا مطالعه تاریخ معاصر را عهده‏دار شود. در یک برداشت تاریخ شفاهی، پرکردن خلاء و نقطه کورهای تاریخ معاصر را عهده دار است، اما با نگاهی جامع‏تر، به شرطی که متدلوژی و مشی کارآمدتری را برای آن تعریف کنیم می‏توان این رهیافت را عهده‏دار مطالعه عرصه معاصر تاریخ قلمداد نمود.

 از همین جا هم هست که فعالیت آن دسته از اصحاب تاریخ که در زمینه تاریخ شفاهی کار می‏کنند و خاصه آنها که با وسواس و دقت بیشتری در این عرصه گام بر می‏دارند مهم جلوه می‏کند و می‏تواند تلاشی در راستای ارتقای شئون معرفتی و جامعه شناختی تاریخ باشد.

 بدون تردید، همانند هر فعالیت دیگری، شفاهی‏نگاران نیز در چارچوب مرجع یا مراجع خاصی که بتوانند در قالب آن به ارائه طرح و نظریات و نقد و نظر و تعامل و تعاطی اندیشه و عمل خود باشند، بهتر و بیشتر قادر به انجام رسالت خویش خواهند بود. اهمیت مراجعی همانند سایت تاریخ شفاهی و خاصه هفته‏نامه‏ای که به همت دوستان و علاقه‏مندان این عرصه پژوهشی در چند سال اخیر فعالیت خود را شروع کرده و به انصاف نیز در جای خود کارآمد بوده است از همین منظر اهمیت خود را نمایان می‏سازد.

اکنون که هفته نامه تاریخ شفاهی صدمین شماره خویش را پشت سر می‏گذارد، چنین فرصتی را غنیمت شمرده و ضمن آرزوی توفیق برای همکاران فعال در این عرصه، از پژوهشگران و متخصصان تاریخ (که البته دغدغه بلوغ معرفتی و روشی تاریخ دارند) درخواست کنیم که با ابتنای بیشتر به مسائل ضروری‏تر در عرصه مطالعات تاریخ و خاصه آنچه که به تحدید و نهادینگی تاریخ شفاهی و خاصه تاریخ‏نگاری آن کمک کند، موجبات تکثر چنین مرجع‏های پژوهشی و البته پرباری بیشتر این سایت و خاصه هفته نامه اخیر را فراهم آورند. بدون تردید اهتمام به مواردی همچون توجه بیشتر به مباحث نظری و سعی در تبیین نسبت معرفتی و روشی تاریخ شفاهی با پژوهش‏های تاریخی؛ تبیین مفهومی تاریخ شفاهی به عنوان یک مسأله بنیادین در راستای روشن شدن مورد اخیر و تلاش در راستای گام برداشتن به طرف تاریخ‏نگاری تاریخ شفاهی، به عنوان عرصه مطالعه یا تکمیل مطالعات تاریخ معاصر می‏تواند در این مسیر سهم تعیین کننده‏ای داشته باشد.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

31 تير 1392
یگانه
کارتان جالب است .

31 تير 1392
یگانه
خسته نباشید .

20 شهريور 1392
فائزه
یعنی همیشه بیستی دکتر رضوی

12 شهريور 1393
عای فحرپور
باسلام خدمت استاد ارجمندم جناب اقای دکتر سیدابوالفضل رضوی . برای شماارزوی موقفیت وسربلندی روز افزون برای پیشبرداهداف علمی وپزوهشی رابرای خدمت به جامعه ی علمی کشورراازخداوند منان واستارم.عالی بود.

26 دي 1393
عبادی نجف
برای استاد رضوی آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم . طی دو ترم در کلاس های تاریخ تشیع ساعت های نابی را سپری کردیم

8 اسفند 1393
رضا سجادی
احترام خاصی برای جناب آقای دکتر رضوی قائل هستم و این افتخار را پیدا کردم در سال تحصیلی 93-94 در کرسی درس وی حاضر باشم و از مظالب گوهر بار وی استفاده کنم...

5 فروردين 1394
محمدرضا قنبری کرمانشاهی
جناب آقای دکتر سید ابوالفضل رضوی با سلام....
پژوهش های گران سنگ و ارزشمند و خدمات شایان علمی جنابعالی در توسعه و بالندگی افزونتر بیکران دانش کشور مایه مباهات بسیجیان است ..امید که در پناه الطاف پروردگار یگانه همچون گذشته در مسیر تعالی علمی میهن اسلامیمان گام بردارید...
شاگرد کوچکتان:محمدرضا قنبری کرمانشاهی.

6 مرداد 1394
شاگرد
با سلام خدمت استاد عزیز و گرانقدرم..
جناب دکتر من از شاگردان سالها پیش شما بودم و به جرات میگم در تمام طول دوران تحصیلم استادی به بزرگواری و فهمیدگی شما نداشتم . براتون آرزوی بهترینهادارم. درپناه حق باشید.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.