هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 98    |    29 آذر 1391

   


 



صداهای همبسته: تاریخ‏های شفاهی نهادها و سازمان‏ها

صفحه نخست شماره 98

همایش سالانه انجمن تاریخ شفاهی انگلستان به همراه مرکز تحقیقات تاریخ زندگی و نگارش زندگی، دانشگاه ساسکس برگزار می‏شود.

محل برگزاری: ساختمان فولتونFulton ، دانشگاه ساسکس Sussex، برایتون Brighton انگلستان
تاریخ برگزاری: جمعه 5 و شنبه 6 مارس 2013
فرصت ارسال: 7ام ژانویه 2013

مطالب اصلی تایید شده شامل موارد زیر است:

بروس وایندروش (Bruce Weindruch) (موسس و مدیر عامل موسسه کارگاه تاریخ (History Factor) در آمریکا)

موسسه کارگاه تاریخ که در سال 1979 تاسیس گردید، پیشتاز در زمینه مدیریت میراث
(Heritage Management) در آمریکا است: «استفاده از خاطرات جمعی سازمان‏ها – ماجراهای نقل شده، کلمات استفاده شده، و مفاهیمی که آنها بطور مشترک درک می‏کنند-  برای کمک به اجرای راهبردها و تاکتیک‏هایی که آینده را شکل می‏دهد.» موسسه کارگاه تاریخ ضمن همکاری با مشتریان مختلفی نظیر سوبارو Subaru ، کمپل سوپزCampbell Soups، پرودنشال اند ویرپولPrudential and Whirlpool، خدمات و محصولات متنوعی اعم از نشریات و نمایشگاه‏ها گرفته تا خدمات آرشیوی و تاریخ شفاهی ارائه می‏دهد. 

 

 

عبدالعزیز عزّالعرب (دانشگاه آمریکایی قاهره، مصر)
استاد عبدالعزیز عزّالعرب ریاست مرکز تحقیقات تاریخ تجاری و علوم اقتصاد دانشگاه آمریکایی قاهره در را به عهده دارد. کارکنان این مرکز با اشخاص سرشناسی که در زمینه تجارت، صنعت، بازرگانی و دولتی فعال هستند، مصاحبه‏هایی را از اواسط قرن بیستم به این طرف انجام داده اند. او ما را به یک آرشیو تاریخ شفاهی منحصر بفرد در مصر، سرزمینی که فرهنگ تجاری آن شناخته شده است و همین طور پیشتاز بهار عربی است، معرفی خواهد نمود.

حدود و گستره همایش:
کار تاریخ شفاهی چیست؟ چه رابطه ای بین تجارت و تاریخ شفاهی وجود دارد؟ چرا نهادها و بنگاه‏های تجاری خواستار ثبت و ضبط تاریخچه خود شده‏اند؟ و آنها چطور از تاریخ شفاهی خود استفاده می‏کنند؟
این همایش توجه سنتی ما را به جامعه و زندگی خانوادگی معطوف می‏کند تا به تاریخچه پنهان شرکت‏ها و بنگاه‏های خصوصی، نهادهای عمومی، بیمارستان‏ها، دانشگاه‏ها، موزه‏ها، موسسات خدمات رفاه عمومی، تشکل‏های دولتی ملی و محلی و مبارز و موسسات خیریه پی ببریم. ما مایلیم از چیزهایی مطلع شویم  که مصاحبه با آنهایی که در نهادها و سازمان‏ها کار می‏کنند در خصوص خاطره و تاریخچه سازمان، جامعه نهادی شده یا تربیتی و سایر موارد به ما می‏گوید.
این همایش مورخان تجاری، آموزشی و بهداشتی را در کنار کارشناسان تاریخ شفاهی که می‏خواهند با نهادها برای خلق و مستند کردن تاریخ شفاهی خود همکاری کنند، برای گفتگو گرد هم می‏آورد.  ما همچنین دوست داریم از کسانی مطلع شویم  که در زمینه تاریخ عمومی کار می‏کنند، همچنین درباره بزرگان خاطره یا سرگذشت تجاری، و به طور ایده‏آل درباره نمایندگان یا بایگان‏های نهادها و خود مصاحبه‏شوندگان، اخباری کسب کنیم. ما همچنین خواهان مشارکت صادقانه و عملی تجربیات  سرمایه‏گذاران بخش خصوصی یا سازمان‏های بزرگ و همکاری با آنهایی هستیم که برای عموم شناخته شده هستند. علاوه بر این‏ها، این همایش بحث در باره نحوه ارتباط دادن این تجربیات با رسانه‏ها و مردم را که غالباً بخشی ازتاریخ شفاهی نهادی شده هستند، تشویق می‏نماید.
ما از پیشنهادها در خصوص کارهای انجام شده در زمینه تاریخ شفاهی از جمله مقالات، میزگردها، سخنرانی‏ها، کارگاه‏های آموزشی، پوسترها، و نمایشگاه‏ها در باره موضوعات زیر استقبال می‏کنیم:

صداهای افراد:
چهره ای در یک کار تجاری: مدیرعامل‏ها، کارمندان نمونه، کارمندان ناراضی، اقلیت‏ها، اکثریت‏ها؛
دیدگاه‏های مشتری یا کاربر خدماتی
دیدگاه‏های مصاحبه‏شونده – کارمندان فعلی، بازنشسته‏ها، یا  کسانی که کار خود را ترک کرده‏اند، زندگی کردن یا بزرگ شدن با کارمند یک شرکت در خانه

صداهای سازمانی:
بخش‏های دولتی، خصوصی و داوطلبانه؛
نهادهای بین‏المللی و جهانی؛
موزه‏های شرکت‏ها و تاریخ شفاهی

خاطره سازمانی و تاریخ شفاهی:
خاطرات جمعی و داستانهای مربوط به ارث و میراث؛
افسانه-روایت در محل کار؛
روز تولد بزرگ- یادبودها، سالگردها و تاریخ شفاهی؛
شرکت‏های خانوادگی و گردهم آمدن مجدد دوستان

جامعه سازمانی و تحول:
انتقال از یک سازمان عمومی به شرکت خصوصی؛
تاثیر سقوط و/یا رشد سریع؛
مکان، فضا و هویت اجتماعی

نقش و کاربرد تاریخ شفاهی در مناسبات تجاری:
بازاریابی و برندینگ branding؛
پرداختن به چشم اندازهای حساس سازمان‏ها یا شرکت‏ها؛
تاریخ نهادی به عنوان تاریخ عمومی

راه اندازی تاریخ شفاهی:
تامین هزینه و اصول اخلاقی؛
مذاکره بر سر کنترل طرح‏هایی که حامی مالی آنها شرکت‏ها و مصاحبه‏شوندگان نخبه؛
امتیاز(تجاری) تاریخ شفاهی؛

آرشیو کردن:
چشم اندازهای آرشیوی- ایجاد آرشیو تاریخ شفاهی یک سازمان یا شرکت تجاری؛
حیات آینده مجموعه تاریخ شفاهی یک سازمان؛
سوابق تجاری و تاریخ شفاهی؛

پیشنهادهاPROPOSALS:
مهلت تسلیم پیشنهادها تا تاریخ 7 ژانویه 2013 تمدید شده است. هر پیشنهاد باید شامل یک عنوان، یک چکیده بین 250 تا 300 حرف، نام شما (و نام هر یک از کسانی که در آن سهیم هستند)، نهاد یا سازمان شما، آدرس ایمیل، و یادداشتی از هرگونه نیازهای خاص باشد. مهمتر از همه باید چکیده شما استفاده از تاریخ شفاهی و یا شهادت شخصی را نشان دهد و مستقیماً با تاریخچه و یا توسعه جنبه‏های تاریخ سازمان و یا شرکت مرتبط باشد.
پیشنهادها باید به مدیر همایش صداهای همبسته (Corporate Voices Conference)، بلیندا واترمن Belinda Waterman به آدرس Belinda@essex.ac.uk ایمیل شود. این پیشنهادها بدون ذکر نام توسط سازمندهندگان همایش ارزیابی و در ژانویه 2013 با افراد پذیرفته شده تماس گرفته می‏شود.
اسامی گروه سازماندهنده:
انجمن تاریخ شفاهی انگلستان: کیت ملوینKate Melvin، راب پرکسRob Perks، مری استوارت Mary Stewart، جولیانا واندگریفتJuliana Vandegrift، هیلاری یانگHilary Young.
در ساسکس: سم کارولSam Carroll، فیونا کوریجFiona Courage، مارگاریتا جولیMargaretta Jolly، جو پالاچهJo Palache، بن روگالیBen Rogaly، دوروتی شریدانDorothy Sheridan.

ترجمه: محمدباقرخوشنویسان

منبع: ohs.org.uk


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.