هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 98    |    29 آذر 1391

   


 



دانشگاه اوکلاهما تاریخ شفاهی مردم اوکلاهما را ضبط می‏کند

صفحه نخست شماره 98

استیلواتر STILLWATER، ایالت اوکلاهما Oklahoma - گروهی از اعضای کادر آموزشی دانشگاه ایالتی اوکلاهما دست به دوربین و ضبط صوت شده اند تا خاطرات مردم را برای تحقیق و حفظ آنها ثبت و ضبط کنند.
برنامه تحقیقات تاریخ شفاهی اوکلاهما در دانشگاه ایالتی اوکلاهما شامل سه عضو هیئت علمی، یک استادیار میهمان و دو دانشجو در جمع کردن این خاطرات می‏شود. مری لارسون Mary Larson، مدیر این برنامه می‏گوید، تاریخ شفاهی امتیازاتی بیش از تاریخ کتبی دارد.
وی گفت: «مشکل تاریخ کتبی این است که بیشتر بر روی افراد برجسته تمرکز می‏کند و اکثریت قریب به اتفاق افرادی را که در شکل گیری تاریخ نقش داشته اند، نادیده میگیرد. تاریخ شفاهی به ما اجازه میدهد تا این خلاءها را پر کنیم. تاریخ شفاهی به ما اجازه می‏دهد که با مردم عادی صحبت کنیم تا پی ببریم نقش آنها در جنبش‏های خاص و یا لحظات تاریخی خاص چه بوده است.»
لارسون گفت تاریخ شفاهی گروه‏هایی نظیر زنان، قومیت‏ها و صاحبان حرفه‏های مختلفی را در بر می‏گیرد که  پیش از این صدای آنها شنیده نشده بود.
لارسون بیش از سه سال است که برای این برنامه کار می‏کند، اما تجربه او در زمینه تاریخ شفاهی به سال 1990 برمی گردد یعنی زمانیکه در دانشگاه آلاسکا-فیربنکس (Alaska-Fairbanks) و دانشگاه نوادا-رنو (Nevada-Reno) حضور داشت.
او گفت، «ماموریت رسمی ما مستند کردن تاریخ اوکلاهما و دانشگاه ایالتی اوکلاهما و در دسترس قرار دادن تمامی آنها برای مردم است.»
برای این کار، این گروه فعالیت‏های زیادی انجام می‏دهد.
لارسون گفت: «ما جدا از انجام مصاحبه و کارهای دیگر در گوشه و کنار ایالت اوکلاهما، کارگاه‏های آموزشی را در این ایالت برگزار می‏کنیم تا مردم بتوانند خودشان مصاحبه‏هایی را انجام دهند. فکر می‏کنم ایده ی شروع این برنامه نه تنها با پر کردن این خلاء‏ها از منظر تحقیقاتی ارتباط داشت بلکه باعث شد تا این گونه مطالب در اختیارمحققان، نسب‏شناسان و مدرسین قرار بگیرد.»
این برنامه در هنگام جستجو برای مصاحبه، توصیه‏هایی را از طریق یک فرم آنلاین دریافت می‏کند.
او می‏گوید: «سرگذشت‏های جالب بسیار زیادی در هر جایی هستند و اوکلاهما، به طور خاص، پر از ماجراهای جالب است.»
لارسون گفت این برنامه یک موضوع را تبیین خواهد کرد و تلاش می‏کند مصاحبه‏شوندگانی پیدا کند که مناسب آن باشد.
لارسون گفت مصاحبه‏های خوب بسیار زیادی را شنیده است ازجمله زنی که به یاد می‏آورد در جوانی زندگی بسیار سختی را گذرانده بود.
لارسون گفت: «این زن احتمالاً 6 یا 7 سال داشت و مادرش در اوکلاهما معلم بود. و این به زمانی برمی گشت که بجای دادن پول به معلمین به آنها سفته‏های خاصی داده می‏شد. مادر او تنها نان‏آور خانه بود ... و او مجبور بود بدون داشتن حقوق زندگی خود را بچرخاند.»
این زن درباره جستجوی مادرش حول و حوش ایام کریسمس برای یافتن کسی که بتواند بجای سفته به او پول بدهد، توضیح داد.
لارسون گفت: «آنها به میسوری Missouri رفتند و شنیده بودند کسی هست که آنها را نقد می‏کند. آنها به فروشگاهی رفتند و مادر به این دختر گفت: «حالا هر اتفاقی افتاد گریه نکن. هرچی شد ما باید سرمان را بالا نگه داریم. و اگر قراره که گریه کنیم بهتره وقتی که به ماشین برگشتیم، این کار را انجام بدهیم.»» 
 آنها وارد مغازه می‏شوند و آن مرد قبول می‏کند که به آنها پول بدهد.
لارسون گفت: «آنها بیرون می‏آیند و مادر می‏گوید حالا می‏توانیم کریسمس را جشن بگیریم.»
لارسون گفت سراغ اکثر آنهایی که می‏رویم، ابراز تمایل می‏کنند، اما نمی دانند چرا لارسون و این گروه می‏خواهند سرگذشت آنها را بشنوند.
این برنامه تا کنون با حدود 600 نفر در 5 سال مصاحبه کرده است.
این فرآیند ممکن است بیش از دو ساعت طول بکشد و مصاحبه کننده‏ها ممکن است چند بار برگردند تا اطلاعات بیشتری در باره آن سرگذشت کسب کنند. این تیم فیلم ویدیویی را ادیت کرده و قبل از آنکه منتشر شود، صوت آن را چندین بار پیاده می‏کنند، ضمناً یک بررسی نهایی نیز با آنهایی که مصاحبه شده اند، انجام می‏دهند. همه مطالب به صورت آنلاین در اختیار همگان است.
لارسون گفت او و تیمش به یافتن سرگذشت‏ها و موضوعات جالب و حیرت انگیز که بتوانند با آنها کار کنند، ادامه خواهند داد.
لارسون گفت: «بچه که بودم دوستی داشتم که می‏گفت: «اگر با یک نفر مدت زیادی صحبت کنی، می‏فهمی که سرگذشت جالبی برای گفتن دارد. و فکر می‏کنم این کاملاً درست است.»
برای اطلاعات بیشتر درباره مصاحبه‏ها به نشانی زیر مراجعه کنید:
www.library.okstate.edu/oralhistory

چیس ریم
Chase Rheam
استیلواتر نیوزپرس
Stillwater NewsPress

ترجمه: محمدباقر خوشنویسان

منبع: stwnewspress


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.