هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 98    |    29 آذر 1391

   


 



ماجرای ایدز رایان وایت در قالب تاریخ شفاهی

صفحه نخست شماره 98

کوکومو Kokomo، ایالت ایندیانا- ابتلای رایان وایت Ryan White به ایدز در سال 1984 تشخیص داده شد. سال بعد، او در 14 سالگی به همین علت از حضور او در مدرسه راهنمایی وسترن Western Middle School منع شد.
ولی با اتفاقاتی که بعداً روی داد، توجه شدید مطبوعات و رسانه‏ها به «کوکومو» جلب گردید و وایت و شهر، هر دو با هم در صدر اخبار بین المللی قرار گرفتند.
کسانی که با خواندن سرگذشت رایان وایت زندگی کردند، متوجه شدند که داستان او بخشی از تاریخ نیست، بلکه یک تجربه حیاتی است.
اما دیو برومن Dave Broman، مدیر اجرایی انجمن تاریخ هوارد کانتی Howard County Historical Society، گفت این تاریخ است، و باید برای نسل‏های بعدی حفظ شود.
برای برآوردن این ضرورت، او اعلام کرد این انجمن تاریخ اخیراً یک طرح گسترده تاریخ شفاهی را برای مستندسازی تجارب دست اول  22 نفری  که از نزدیک با قضیه وایت و جایگاه او در تاریخ کوکومو درگیر بودند، به پایان برده است. برومن به «کوکومو تریبیونKokomo Tribune» گفت: «ما می‏دانستیم حوادثی که در گذشته نزدیک برای ما اتفاق افتاده اند،  باید برای نسل‏های بعد حفظ شوند.  ما دریافتیم که درباره این موضوع، ما نیاز به جمع آوری اطلاعات از کسانی داریم که در حال حاضر در میان ما برای نسل‏های آتی خدمت رسانی می‏کنند و باید نوعی از منابع اصلی اطلاعاتی را که در زمان خودمان رخ داده اند، تهیه کنیم.»
طرح در سال 2010 کلید خورد و این موقعی بود که آلن سافیانو Allen Safianow رییس کمیته تاریخ شفاهی انجمن، شروع به تهیه فهرست اسامی کسانی کرد که می‏توانستند در مورد جو احساساتی که در مدرسه و در شهر به راه افتاده بود،  دید واقعی نسبت به اوضاع داشته باشند.
او گفت: «ما می‏خواستیم با کسانی مصاحبه کنیم که می‏توانستند دیدگاه‏های متفاوتی در مورد آنچه اتفاق افتاده بود، داشته باشند.هدف بزرگ ما این بود، و بنابراین فهرست ما براین اساس افرادی که می‏توانستند دیدگاه‏های مختلف ارایه دهند تنظیم شد.
 تا 2 سال بعد که طرح تکمیل شد، انجمن نیز به هدفش رسیده بود.
فهرست مصاحبه شونده‏ها شامل دانش آموزان، آموزگاران، هیئت امناء و کادر اداری مدرسه، مقامات ارشد شهر، روحانیون، دوستان خانوادگی، پدر و مادر‏ها، مطبوعاتی‏ها و مشاورین حقوقی بود.

در ماه نوامبر، کار آنها توجه انجمن تاریخ ایندیانا را طوری به خود جلب نمود که باعث شد انجمن تاریخ ‏هوارد کانتی به عنوان برنده جایزه طرح برجسته تاریخ ایندیانا در سال 2012 اعلام شود. انجمن تاریخ ‏هوارد کانتی جایزه خود را روز دوشنبه گذشته در ایندیاناپولیس دریافت داشت.
«سرگذشت رایان وایت بخش مهم و بی‏نظیری از تاریخ هوارد کانتی را تشکیل می‏دهد»، این جمله است که روی بروشور معرفی این طرح آمده است. «یکی از اهداف طرح این بود که تاثیر این رویداد، چه مثبت و چه منفی را در کانتی بررسی کند و نشان دهد که تاریخ باید با تمام پیچیدگی‏ها و ظرافت‏های مربوط به خودش فهمیده شود.»
امی لمب Amy Lamb، مدیر مطبوعاتی انجمن تاریخ ایندیانا، گفت این یکی از دلایل اصلی بود که این طرح به خاطرش جایزه گرفت.
او گفت: «هدف این نبود که تصمیم بگیریم آیا جامعه در مسیر درست یا غلط بوده است، بلکه می‏باید پیچیدگی موضوع، تقسیم شدن جامعه، نتایج مثبت و منفی، و این واقعیت که این اتفاق در هوارد کانتی رخ داده است، نشان داده می‏شد.»
این طرح شهرت بین المللی نیز کسب کرد. سرویس جهانی بی بی سی تا از این طرح مطلع شد به دنبال یکی از عوامل بود تا برای برنامه رادیویی خود به مناسبت یکم دسامبر، روز جهانی ایدز، مصاحبه کند.
نلسون پرایس Nelson Price، روزنامه نگار و نویسنده ای که ماجرای رایان وایت را پوشش داد، با استفاده از مصاحبه‏ها، زندگی نامه دوره جوانی وایت را به نگارش درآورد که توسط انتشارات انجمن تاریخ ایندیانا به چاپ خواهد رسید.
برومن گفت این طرح هدفی فراتر از تاریخ دارد. او امیدوار است که این کار به نوعی به چالش‏هایی که جامعه هوارد کانتی همچنان با ماجرای وایت، مدرسه راهنمایی وسترن و خود شهر دارد، پایان دهد.
او گفت: «بسیاری هنوز نسبت به آنچه که اتفاق افتاد، واکنش‏های احساساتی تندی از خود بروز می‏دهند» و ادامه داد: «آن تجربه ای جدی بود، و هنوز اثرات آن در این جامعه  احساس می‏گردد... آنچه که در اینجا اتفاق افتاد می‏توانست در هر جای دیگری نیز اتفاق بیافتد. اما حقیقت این است که آن اتفاق در اینجا افتاد و از خود زخمی برجای گذاشت.»
برومن گفت از طریق این روایت‏های صادقانه، آشکار و موثق، شهر می‏تواند روبرو شدن با گذشته خود را آغاز کند.
او گفت: «این طرح، آغاز فرصتی برای جامعه است تا آلامش را تسکین دهد.» و ادامه داد: «این مقطع زمانی، دوران سختی در تاریخ ما بود، اما ما 25 سال فرصت داشته ایم که به آن بپردازیم، و شاید اکنون بتوانیم روبرو شدن با آن را آغاز کنیم.»
مصاحبه‏ها و نسخه‏های پیاده شده را می‏توان در انجمن تاریخ هوارد کانتی به نشانی شماره 1200 خیابان سیکامور غربی W. Sycamore یافت.

کارسون گربر
 Carson Gerber
 کوکومو تربیون
 The Kokomo Tribune

ترجمه: علی محمد آزاده

منبع: news-sentinel


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

4 دي 1391
سیدولی هاشمی
خیلی جالبه،ببینیدغربی هابرای تاریخ شفاهی شان چقدراهمیت قائلند!ماچی؟

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.