هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 97    |    22 آذر 1391

   


 

تاريخ شفاهی، پژوهش و فناوری


درگذشت احسان نراقی پژوهشگر و تنها ایرانی معاون یونسکو


نراقی در کلام سیدقاسم یاحسینی


اعلام فراخوان چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس


ويوالوگ برای تامین سرپناه برای زنان، کتاب منتشر مي کند


گفت‌و‌گو با رئیس زندان قصر در دهه ۴۰


مسئولان امنیتی و قضائی وقت درباره پرونده‌های اوایل انقلاب شفاف سازی كنند


گفت‌وگو با نویسندۀ کتاب «دیوارنوشته‌های زندان قصر»: بند زنان تخریب شد


زندان، امنیت و ناامنی


کتاب خاطرات «آن 23 نفر» از كاخ صدام مي‌گويد


تدوین خاطرات خلبان «عبدالحميد نجفي» به پایان می‌رسد


 



تدوین خاطرات خلبان «عبدالحميد نجفي» به پایان می‌رسد

صفحه نخست شماره 97

محمد معما در حال نگارش كتابي از زندگي و خاطرات سرتيپ خلبان عبدالحميد نجفي است. نویسنده این اثر اميدوار است نگارش آن را تا پايان امسال به اتمام برساند تا در بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه شود.

معما در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره نگارش جديدترين كتابش اظهار كرد: اكنون كتابي از زندگي سرتيپ خلبان عبدالحميد نجفي مي‌نويسم. وي خاطرات زيادي از شهيدان علي صياد شيرازي، عباس بابايي، حسين شهرام‌فر و مصطفي اردستاني دارد.

وي كه قرار است در اين كتاب زندگي خلبان نجفي را در چند بخش روايت كند، افزود: ماجراهاي كتاب از دوران كودكي خلبان نجفي آغاز مي‌شوند و سپس ورود او به دانشگاه‌، تحصيل در آمريكا، بازگشت به ايران، حضور در منطقه كردستان و جبهه‌های هشت سال دفاع‌مقدس را تا به امروز در بر دارند. وقايع اين كتاب در دو بخش کلی نوشته مي‌شوند. بخش نخست با موضوع زندگينامه عبدالمجيد نجفي تا قبل از آغاز هشت سال دفاع‌مقدس را در بر مي‌گيرد و بخش دوم به خاطرات وي از حوادث كردستان و جنگ تحميلي عراق عليه ايران اختصاص دارد.

معما با اشاره به اين كه نجفي از خلبانان برجسته جنگنده اف پنج بوده و از دست مقام معظم رهبري نشان فتح گرفته است، گفت: این خلبان خاطرات بسياري از جريان 45 روز محاصره نيرو‌هاي خودي توسط ضد انقلاب در منطقه كردستان دارد و به چگونگي مقاومت آن‌ها در برابر دشمن مي‌پردازد. خاطرات نجفي از ماجراهاي كردستان نزديك به هشتاد صفحه است و فراز و نشيب‌هاي بسياری از آن دوره را مانند سختی‌های حرکت در مسير كوه‌‌هاي سقز تا سردشت بازگو مي‌كند.

وي ادامه داد: او داراي ركورد پرواز برون مرزي با جنگنده اف پنج و جزو خلبانان قرارگاه رعد بوده است. این قرارگاه توسط خلبانان شهيد، عباس بابايي و مصطفي اردستاني هدايت مي‌شد و نجفی خاطرات جالبي از اين دو شهيد و قرارگاه رعد دارد.

نويسنده كتاب «نبرد در آسمان» درباره عنوان و ناشر كتاب جدیدش گفت: اكنون در مرحله نگارش اثر هستم و نام و ناشري را براي آن انتخاب نكرده‌ام. اميدوارم نگارش اين اثر تا پايان امسال به اتمام برسد و در بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه شود.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.