هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 94    |    24 آبان 1391

   


 

«چو صد آید، نود هم پیش ماست»


نشست بررسی جایگاه تاریخ شفاهی در پژوهش‌های تاریخی


وقتی زندان، زندان نباشد


بررسی خاطرات «دختر شينا» با حضور مرتضی سرهنگی


سرگذشت‌های پنهان، حقایق رویارو: ابزار تاریخ شفاهی


بیست و هفتمین کنفرانس بین­ المللی تاریخ‌­نگاری


«شرح اسم» زندگینامه یک مبارز فرهنگی‌ است


علامه طباطبایی؛ چشم‌اندازی اصیل در تاریخِ تفسیر


خلیل طهماسبی و ترور رزم‏آرا‏


گفت‌وگو با محمد افراسیابی (3)


گزارش‌های تصویری ـ تاریخی از جنگ در دو آلبوم


علامه طباطبایی؛ چشم‌اندازی اصیل در تاریخِ تفسیر


 



سرگذشت‌های پنهان، حقایق رویارو: ابزار تاریخ شفاهی

صفحه نخست شماره 94

فراخوان مجمع سالانه 2013

مجمع سالانه انجمن تاریخ شفاهی [آمریکا] 2013

9 تا 13 اکتبر 2013

هتل اسکروین  هیلتون Skirvin Hilton Hotel

اوکلاهوما سیتی Oklahoma City

آخرین مهلت ثبت آثار 18 ژانویه 2013

مجمع سالانه انجمن تاریخ شفاهی [آمریکا]  فرصتی برای ارائه راه‌های است که تاریخ شفاهی می‌تواند به منظور استخراج سرگذشت‌های پنهان و ایجاد آزمونی برای سنجش حقایق مورد باور خیلی از افراد مورد استفاده قرار گیرد. در سایه اقدامات انجام شد و به منظور از بین بردن این سکوت، تاریخ شفاهی روشی را به وجود آورده که بوسیله آن تجربیات ناشناخته و دیدگاه‏های تازه می‌تواند بازشناخته شود و صاحب نظران و مجامع مختلف تلقی درست‏تری از گذشته به دست آورند. این روش توان در هم شکستن کلیشه‌های موجود را داراست و می‌تواند کلی گویی‌های ساده را مورد چالش قرار دهد. برگزارکنندگان این همایش از پیشنهادات (proposal) از آن دسته ازگروه‏های تحقیقاتی یا کاوش‌های فردی برای حضور در این همایش دعوت به عمل می‌آورند که درپی یافتن راه‏هایی باشند که در آنها تاریخ شفاهی روایت‌های نقض (counter narratives) را ضبط و ارائه کند، و گوناگونی‌ها و پیچیدگی‌های موجود را به مطالعه حقایق، ایده‌ها و مقوله‌ها نزدیک کند. امید است که تاریخ‌نگاران شفاهی با  پیشینه‌های مطالعاتی گوناگون در این مجمع حضور به هم رسانند و به بحث در مورد اقدامات خود بپردازند و توضیح دهند که چگونه توانسته‏اند سرگذشت‌های تازه‏ای را کشف کرده و بر خلاف تصورات عموم قدم برداند.

اکلاهوما سیتی محفلی مناسب برای میزبانی این جلسه در سال 2013 است. از زمان ایجاد اکلاهوما سیتی پس از واگذاری زمین (Land Run) در سال 1889، تاریخ غنی این شهر پیروزی‌های بزرگ و سوگ‌های ژرفی را تا کنون پشت سر گذاشته و امروز تبدیل به یک مادر شهر در میان ایالات دشتهای بزرگ (شامل اوکلاهوما، کانزاس، نبراسکا، داکوتا جنوبی و داکوتای شمالی) شده است. اینجا جاییست که نفوذ منطقه جنوب و مرکزی ایالات متحده با آیین‌های غرب آمریکا در هم می‌آمیزد. محل مجمع در هتل بزرگ اسکروین هیلتون قرار گرفته است. این هتل که در مرکز شهر قرار دارد در سال 1911 کار خود را شروع کرد و در لیست مکانهای تاریخی ملی به ثبت رسید. منطقه‏ای که هتل هیلتون در آن جای گرفته طی بیست سال اخیر شاهد تحولات بسیاری در محله نزدیک به رودخانه بوده است.

طبق معمول مجمع‌های گذشته انجمن تاریخ شفاهی، کمیته برنامه‌ها، خوش‌آمدگوی فعالیت‌های گوناگون در راستای محورهای مورد توجه همایش از جمله گروه‏ های پژوهشی، کاوش‌های انفرادی، ارائه مقالات، نمایشگاه ها،‌ و میزگردها است. بنابر محورهای همایش، ‌ما به ویژه از ارائه‏دهندگان مقالات می‌خواهیم شیوه‌های خلاقانه‏ای برای ارائه تهیه کنند که می‌تواند شامل جلسات متقابل، گفتگوهای دوطرفه و استفاده از رسانه‌های دیجیتالی شود.

همچنین ارائه‏کنندگان می‌توانند از تصویر و صدا نیز در برنامه خود بهره ببرند. انجمن تاریخ شفاهی [آمریکا]  پذیرای شاخه‌های متنوعی از تحقیقات مربوط به تاریخ شفاهی شامل تاریخ، فرهنگ قومی، ادبیات، جامعه‏شناسی، انسان‏شناسی، مطالعات قومی و آمریکایی، مطالعات فرهنگی، مطالعات جنسیتی، علوم سیاسی، علوم اطلاعات و فن آوری، ارتباطات و مطالعات شهری است، ولی خود را محدود به این موارد نمی‌داند.

با توجه به حجم کارهای انجام شده در خارج از ایالات متحده،‌ ما امیدواریم که حضور قابل توجهی از ارائه‏دهندگان خارجی را در مجمع امسال شاهد باشیم. و، مثل همیشه،‌ انجمن تاریخ شفاهی[آمریکا]  از پیشنهاد طرح‌های صاحب‏نظران مستقل، فعالان اجتماعی، و برگزارکنندگان، مجموعه‏داران، کتابداران، موزه‏داران، طراحان وب سایت، تهیه کنندگان مستندات، هنرمندان رسانه، مردم‏نگاران، مورخان عمومی، و تمام کسانی که کارشان به نحوی مرتبط با محورهای مورد توجه همایش و مهارت تاریخ شفاهی می‌شود، از این طریق دعوت به عمل می‌آورد.

در صورت پذیرش، ارائه‏دهندگان بین المللی می‌توانند از پژوهانه جزئی که توسط این انجمن در حمایت از این ارائه‏کنندگان فراهم شده استفاده کنند. لطفاً توجه داشته باشید که منابع مالی این انجمن محدود است. کمک‌های کوچک دیگری نیز برای ارائه‏دهندگان خارجی و شرکت‏کنندگان پیش بینی شده است.

فرمت پیشنهادها بایستی به شرح زیر باشد: برای جلسات کامل، یک تیتر، یک خلاصه که بیش از دو صفحه نشود و یک صفحه از پیشینه علمی-حرفه‏ای هر کدام از شرکت‏کنندگان را ارسال فرمایید. در مورد کاوش‌های انفرادی، یک صفحه خلاصه و پیشینه علمی-حرفه‏ای ارائه دهنده در یک صفحه ارسال شود. به منظور ثبت آثار می‌توانید به سایت http://forms.oralhistory.org/proposal/login.cfm مراجعه نمایید.

آخرین مهلت ارسال مقالات یا پیشنهادات 18 ژانویه 2013 است.

هر گونه سئوال در مورد همایش به افراد زیر انعکاس داده خواهد شد:

Beth Millwood, University of North Carolina at Chapel Hill, 2013 Program Co-Chair: beth_millwood@unc.edu

Todd Moye, University of North Texas, 2013 Program Co-Chair: moye@unt.edu

Stephen Sloan, 2013-14 OHA President: stephen_sloan@baylor.edu

برای طرح هر گونه سئوال در مورد ارسال مقالات با نشانی زیر ارتباط برقرار کنید:

Madelyn Campbell, Executive Secretary

Oral History Association

Dickinson College, P. O. Box 1773

Carlisle, PA 17013

Telephone (717) 245-1036 Fax: (717) 245-1046

E-mail: oha@dickinson.edu

ترجمه: عباس حاجی هاشمی

منبع: oralhistory.org


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.