هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 93    |    17 آبان 1391

   


 

سلیقه مخاطبان


تاریخ شفاهی، از یک جمع دوستانه تا جهانی شدن


سیدحسین امامی: «در انتظار شهادتم!»


4 شماره فصلنامه مطالعات تاریخی


مرکز ملی اسناد و تحقیقات امارات متحده عربی عضو دائم انجمن تاریخ شفاهی آمریکا شد


تلاش آمريکايي‌هاي ويتنامي تبار براي حفظ سرگذشت ريش سفيدان


ثبت و ضبط خاطرات مردم چک از جنگ دوم جهانی در قالب طرح تاریخ شفاهی


طباطبایی: برتری امام(ره) در میان مراجع، به دلیل جرأت و بینش ایشان بود


انتشار دوباره خاطرات «نگاه شیشه‌ای» پس از 11 سال


روی موج سرخ


گفت‌وگو با محمد افراسیابی (2)


دفترچه سیاه


نخستین دیدار


 



انتشار دوباره خاطرات «نگاه شیشه‌ای» پس از 11 سال

صفحه نخست شماره 93

«نگاه شیشه‌ای» راويتي از خاطرات حسن آذری موفق از چهار جنگ و از جمله آن‌ها، جنگ تحميلي عراق عليه ایران است كه پس از 11 سال براي دومين بار توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.

محسن مطلق، نویسنده این اثر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره انتشار مجدد «نگاه شیشه‌ای» از سوی انتشارات سوره مهر اظهار كرد: این کتاب خاطرات حسن آذری موفق به عنوان یکی از فیلمبرداران صدا و سیماست که در چهار جنگ حضور داشته است.

وی در ادامه افزود: قبل از این‌که من برای نوشتن خاطرات وی انتخاب شوم، آذری موفق خاطرات خود را نوشته و برای انتشار به دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری آورده بود. خاطرات وي خوب و شنیدنی بودند، اما برای بهتر شدن به نگارش و پرداخت احتیاج داشتند. این مساله باعث شد تا با او مصاحبه کنم و کتاب خاطراتش را بنويسم.

نویسنده کتاب «مگیل» در مورد بازتاب این کتاب گفت: این اثر در سال 1380 در جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، رتبه اول بخش خاطره‌نویسی را از آن خود کرد و در همان سال در جشنواره دیگری باز هم در بخش خاطره اول شد. این دو اتفاق در فاصله چند ماه روي داد.

وی درباره کتاب «نگاه شیشه‌ای» افزود: این کتاب نیز به مانند دیگر آثار در حوزه تاریخ شفاهی، از خاطرات اولیه آقای آذری موفق شروع می‌شود. سوژه این اثر اهمیت و جذابیت فراوانی دارد زیرا حسن آذری موفق یکی از کارمندان قدیمی صدا و سیما بود که چهار جنگ را به چشم خود دیده بود و از آن‌ها تصویربرداری کرده بود. وی جنگ لبنان، جنگ ویتنام، جنگ 6 روزه اعراب و اسراییل و جنگ تحميلي عراق عليه ایران را از نزدیک دیده است.

اين نويسنده توضيح داد: حضور این فرد در چهار جنگ بسیار حائز اهمیت است، از این رو دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری لازم دید که این خاطرات مسکوت نمانند و وظیفه نگارش آن‌ها را بر عهده من گذاشت. بنده بار دیگر این خاطرات را از زبان وی شنیدم و نگارش آن‌ها را انجام دادم.

مطلق درباره روند نگارش این کتاب گفت: نزدیک به 36 ساعت با حسن آذری موفق مصاحبه داشتم و در مجموع پس از هشت ماه کار نگارش این کتاب به پایان رسید. چاپ دوم این کتاب قرار است پس از 11 سال منتشر شود.

كتاب «نگاه شيشه‌اي» در قطع رقعي و 256 صفحه به زودي از سوي انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر مي‌شود.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.