هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 92    |    10 آبان 1391

   


 



تاریخ معاصر شفاهی ایران به روایت فرهنگیان مکتوب می‌شود

صفحه نخست شماره 92

مرتضی رسولی‌پور از انتشار مجموعه‌ای پنج جلدی از بخش تاریخ شفاهی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران خبر داد و گفت: این مجموعه کتاب، دربرگیرنده گفت‌وگوهایی از فعالان عرصه فرهنگ و تاریخ در دوران معاصر است که گوشه‌ای از تاریخ این روزگار را روایت می‌کنند.

کارشناس تاریخ شفاهی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: مجموعه گفت‌وگوهای انجام شده با فرهنگیان معاصر، ابتدا به صورت شفاهی ضبط و سپس مکتوب شد و پس از قرار گرفتن بر سایت و انتشار در فصلنامه این موسسه، به ‌دلیل اهمیت تاریخی این افراد و خاطرات آن‌ها در توصیف بخشی از تاریخ معاصر ایران، در کتاب‌های جداگانه‌ای منتشر خواهند شد.

رسولی‌پور گفت: انتخاب این افراد برای گفت‌وگو، براساس ویژگی‌های مشترک مانند فعالیت‌های فرهنگی در سازمان‌های مختلف و نقش آن‌ها در حوزه آموزش بوده است. علاوه بر این، به ‌دلیل سمت‌های مهمی که این افراد داشته‌اند و نقش برخی از آن‌ها در فعالیت‌های سیاسی و تاریخی، باعث شده تا این خاطرات گوشه‌ای از تاریخ شفاهی ایران‌زمین محسوب شود.

کارشناس تاریخ شفاهی ادامه داد:  «علی دهقان»، «محمدعبدالله گرجی»، «علی‌اکبر کوثری»، «حسین خطیبی» و «عبدالحسین نوایی» نام این کتاب‌هاست که به خاطرات و فعالیت‌های تاریخی و سیاسی این افراد می‌پردازد.

رسولی‌پور توضیح داد: «حسین خطیبی» در دوران فعالیت سمت‌هایی مانند دانشیار دانشگاه، جانشین ملک‌الشعرای بهار، استاد سبک‌شناسی دانشکده ادبیات، مدیرکل دفتر نخست‌وزیری در دوره مصدق و مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران را بر عهده داشت.

وی در ادامه گفت: «علی دهقان» نیز استاندار استان آذربایجان شرقی، مدیركل فرهنگ تهران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، همچنین مدیر مدرسه عالی دختران (دانشگاه الزهرا) بود که مدرسه‌ها و کتابخانه‌های زیادی را نیز تاسیس کرد.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: نمایندگی بیستمین دوره مجلس شورای ملی، مدیر کلی سازمان رهبری جوانان، مشاور عالی وزیر فرهنگ برخیسمت‌های محمدعبدالله گرجی در دوران کاری وی بوده است. علی‌اکبر کوثری نیز رییس اداره فرهنگ استان خوزستان، مازندران و چند شهر دیگر بود و سمت‌های دیگری نیز داشت.

وی درباره عبدالحسین نوایی گفت: دکتر نوایی پژوهشگر و تاریخ‌نگار، علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های تهران، تربیت‌مدرس، شهید بهشتی، الزهرا و دیگر دانشگاه‌ها، ریاست سازمان کتاب‌های درسی را نیز بر عهده داشت.
 
رسولی‌پور با اشاره به چاپ شدن این گفت‌وگوها افزود: پیش از این‌که این گفت‌وگوها در قالب کتاب گردآوری شوند، در فصلنامه تخصصی تاریخ معاصر ایران منتشر شده بودند اما تفاوت آن‌ها در افزودن فهرست، مقدمه درباره جایگاه گفت‌وگو و اهمیت تاریخ شفاهی، همچنین مقدمه‌ای بر شرح حال و بیوگرافی هر شخصیت، معرفی آثار و تالیفات در پایان هر گفت‌وگو است.

مجموعه پنج جلدی گفت‌وگوهای مرتضی رسولی‌پور با شخصیت‌های فرهنگی و تاریخی ایران از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به زودی منتشر می‌شوند.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

11 آبان 1391
مهري حاج علي عسگري
باسلام وعرض ادب حضوراستادبزرگوار.موضوع تاريخ شفاهي خيلي جالبه ولي حيف هنوزبطورجدي مطرح نشده رشته كارشناسي من زبان انگليسي است وارشدتاريخ ايران اسلامي رودارم اميداست باهمت شماتاريخ شفاهي درايران جايگاه اصلي خود رابيابد.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.