هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 89    |    19 مهر 1391

   


 

رونمایی از جلد نخست و انتشار جلد‌های دوم و سوم «روايت زندگي حسن باقري»


«سهم من از چشمان او» نقد و بررسی می‏شود


مجالی کوتاه برای آشنایی با روش تدوین اثر در تاریخ شفاهی دفاع مقدس


در امر تاریخ شفاهی قائل به جریان‏سازی هستیم


خاطرات عبدالمجید مجیدی


مجموعه «كتاب راوي، جبهه مياني» به چاپ دوم رسید


شهدای دفاع مقدس درباره «قدرت نرم» نظریه دارند


نگاهی ديگر


انتشار خاطرات ایثارگران و آزادگان در «نامه مخصوص»


زندگی سیاسی و اجتماعی آیت‌الله خوانساری به چاپ رسيد


شماره پاییر نشریه کارگاه تاریخ منتشر شد


مروری بر آکنفیلد: خوش‌آوازه بعد از چهل سال (2)


 



زندگی سیاسی و اجتماعی آیت‌الله خوانساری به چاپ رسيد

صفحه نخست شماره 89

«زندگی سیاسی و اجتماعی آیت‌الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری» نوشته شکرالله اسدی‌مبرهن منتشر شد. این کتاب براساس سیر تاریخی نوشته شده و به زندگی وی در دوران جنگ جهانی اول و دوم پرداخته است.
 نویسنده کتاب «زندگی سیاسی و اجتماعی آیت‌الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: آیت‌الله خوانساری از چهره‌های برجسته حوزه بود که تاثیر زیادی بر مردم، حتی غیرمذهبی‌ها و خارجیان داشت.
 
شکرالله اسدی مبرهن افزود: این کتاب وقایع‌نگاری زندگی روحانی مبارزی است که در دوره‌های جنگ جهانی اول و دوم جزو مجتهدان تراز اول جامعه به‌حساب می‌آمد.

وی گفت: این عالم در برهه سیاسی و اجتماعی خاصی که زندگی می‌کرد، برخلاف بسیاری روحانیان هم‌دوره، در برابر وقایع سیاسی چهره منفعلی نداشت و شخصیتی چند وجهی از روحانیت را نشان می‌داد. به‌نظر می‌رسد آیت‌الله خوانساری فردی واقع‌بین بود که در زمانی که زندگی می‌کرد، درک نشد.

اسدی با اشاره به زندگی وی گفت: این کتاب براساس سیر تاریخی نوشته شده و به زندگی وی در دوران جنگ جهانی اول و دوم، نقش وی در جهاد برضد اشغالگران انگلیسی در عراق، بحث‌ها و فتوای آیت‌الله خوانساری درباره مساله ملی شدن صنعت نفت، مساله فلسطین و موضوع امر به معروف و نهی از منکر در زندگی اجتماعی و سیاسی این آیت‌الله پرداخته است.

نویسنده کتاب «زندگی سیاسی و اجتماعی آیت‌الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری» توضیح داد: آیت‌الله خوانساری همراه با آیت‌الله حائری نقش بسیاری در شکل‌گیری حوزه علمیه قم ایفا کرد. همچنین فتواهای وی در مبارزه برضد کشف حجاب اهمیت زیادی داشت. از دیگر مسایل مطرح شده در کتاب نماز باران آیت‌الله خوانساری است که در سال 1323 همزمان با حضور متفقین در قم برپا شد که از  حوادث با اهمیت زندگی اوست.

وی در پایان عنوان کرد: نوشتن این اثر با توجه به نبود منابع از زندگی آیت‌الله خوانساری، دو سال طول کشید و با جمع‌آوری اطلاعات از دیگر علمای حوزه علمیه همچون آیت‌الله موسی شبیری زنجانی و آیت‌الله محمدعلی اراکی نوشته شده است.

«زندگی سیاسی و اجتماعی آیت‌الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری» نوشته شکرالله اسدی مبرهن، در 219 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای پنج هزار تومان، از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

منبع: خبرگزاري كتاب ايران


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.