هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 89    |    19 مهر 1391

   


 

رونمایی از جلد نخست و انتشار جلد‌های دوم و سوم «روايت زندگي حسن باقري»


«سهم من از چشمان او» نقد و بررسی می‏شود


مجالی کوتاه برای آشنایی با روش تدوین اثر در تاریخ شفاهی دفاع مقدس


در امر تاریخ شفاهی قائل به جریان‏سازی هستیم


خاطرات عبدالمجید مجیدی


مجموعه «كتاب راوي، جبهه مياني» به چاپ دوم رسید


شهدای دفاع مقدس درباره «قدرت نرم» نظریه دارند


نگاهی ديگر


انتشار خاطرات ایثارگران و آزادگان در «نامه مخصوص»


زندگی سیاسی و اجتماعی آیت‌الله خوانساری به چاپ رسيد


شماره پاییر نشریه کارگاه تاریخ منتشر شد


مروری بر آکنفیلد: خوش‌آوازه بعد از چهل سال (2)


 



رونمایی از جلد نخست و انتشار جلد‌های دوم و سوم «روايت زندگي حسن باقري»

صفحه نخست شماره 89

انتشار جلد‌های دوم و سوم «روايت زندگي حسن باقري» تا پايان سال

جلد سوم «روايت زندگي حسن باقري» به قلم سعيد علاميان مراحل پاياني نگارش را سپري‌ مي‌كند. جلد دوم اين اثر نيز در مرحله بازبيني نهايي قرار دارد. این دو مجلد به همت موسسه شهید حسن باقري تا پايان امسال منتشر مي‌شوند.
سعيد علاميان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره جلد سوم كتاب «روايت زندگي حسن باقري» كه اكنون در مراحل نهايي نگارش قرار دارد، اظهار كرد: جلد اول و دوم اين كتاب به قلم  بنده نوشته شد. جلد نخست از تولد حسن باقري تا پايان سال 1359 را در برمي‌گيرد. جلد دوم  روايت زندگي باقري از ابتداي سال 1360 تا فرودين سال 1361 است و جلد سوم از عمليات بيت‌المقدس تا شهادت حسن باقري در 9 بهمن ماه سال 1361 را شرح مي‌دهد.

وي ادامه داد: اين سه جلد كتاب كه نزديك به 2 هزار صفحه‌اند حاصل مصاحبه با 170 راوي است كه 30 نفر ‌آن‌ها دوستان و همكلاسي‌ها و اقوام حسن باقري‌اند و 140 نفر ديگر  فرماندهان، دوستان و همرزمان حسن باقري در دوران دفاع‌مقدس‌اند.
 
علاميان درباره ويژگي‌هاي اين كتاب گفت: راویان اين كتاب بر اساس زمان بندي وارد روايت مي‌شوند و متن اثر نيز با رعايت توالي زماني وقایع تا آخرين روزي كه حسن باقري زنده است را بازگو مي‌کند. گفته‌هاي مطرح شده در مصاحبه افراد با توجه به مقاطع و عمليات‌ها به تفكيك آمده‌اند تا روايت روايان از حوادث براي خواننده گويا‌ شده باشد.

وي ادامه داد: در اين كتاب شرح حال راويان در پاورقي گنجانده شده است. در واقع اين اثر پژوهشي روايي است كه در آن خاطرات شفاهي افراد با اسناد مكتوب در هم آميخته تا هر خاطره نقل شده از صحت برخوردار باشد.

علاميان درباره چگونگي ارتباط با 170 نفر از افرادي كه شهيد حسن باقري را مي‌شناختند، گفت: بخش مهمي از اين كار برعهده سردار فتح‌الله جعفري بوده است. وي موسسه‌اي را به نام شهید حسن باقري تاسيس و اسناد موجود درباره اين شهيد را گردآوري كرد. آشنايي من با اين راويان با واسطه سردار جعفري بود.

وي ادامه داد: البته برخي افراد از انجام مصاحبه كنارگيري كردند اما بعد از چاپ جلد اول كتاب نظر برخي از آن‌ها عوض شد و تصميم گرفتند كه خاطرات خود را از حسن باقري بيان كنند.

علاميان در پايان گفت: جلد سوم «روايت زندگي حسن باقري» هم‌اكنون مراحل پاياني نگارش را سپري مي‌كند و پس از تكميل در 700 صفحه براي انتشار به موسسه شهید حسن باقري سپرده مي‌شود.

آیین رونمایی جلد نخست کتاب «روايت زندگي حسن باقري» يكشنبه30 مهر ماه 91 از ساعت 15 و 30 دقيقه در تالار مهر حوزه هنري برگزار خواهد شد. جلد دوم اين كتاب نيز به موسسه شهيد حسن باقري سپرده شده است و اكنون در مرحله بازبيني نهايي برای چاپ قرار دارد.

رونمایی از جلد نخست «روايت زندگي حسن باقري»

جلد نخست کتاب «روايت زندگي حسن باقري» سي‌ام مهر ماه در تالار مهر حوزه هنري رونمايي مي‌شود. اين اثر نخستين جلد از اين مجموعه سه جلدي است كه به قلم سعيد علاميان نوشته شده و انتشار آن را موسسه شهید حسن باقري برعهده دارد.
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، جلد نخست «روايت زندگي حسن باقري» زندگي اين شهيد را از تولد تا پایان سال 1359 بازگو مي‌كند. 
 
خانواده شهيد حسن باقري، سردار فتح‌الله جعفري، رييس موسسه حسن باقري، سعيد علاميان، نويسنده كتاب، حسين نصرالله زنجاني، مدير دفتر مطالعات و ادبيات پايداري استان‌هاي حوزه‌ هنري و جمعي از فرماندهان دفاع مقدس در اين مراسم حضور خواهند داشت.

سردار سرلشکر غلامحسین افشردی( حسن باقري) با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، راهي جبهه‌هاي جنوب ايران شد. تاسیس و راه‌اندازی واحد اطلاعات و عملیات رزمی، بایگانی و ترجمه اسناد جنگ و بخش شنود بی‌سیم‌‌های دشمن، طراحی گردان‌های رزمی و سازمان نفرات و تجهیزات و ادوات رزمی و واحدهای پشتیبانی، بخشي از فعاليت‌هاي اين فرمانده‌اند.
فرماندهی محورهاي جنوب و دارخوین در عملیات ثامن‌الائمه(ع)، معاونت فرماندهی عملیات طریق‌القدس، فرماندهی قرارگاه نصر درعملیات فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان، فرماندهی قرارگاه كربلا و جانشین فرماندهی كل قرارگاه‌های جنوب و یگان زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از مهم‌ترين سمت‌هاي حسن باقري در دفاع مقدس‌اند.

غلامحسین افشردی(حسن باقري) نهم بهمن ماه 1361 در حال شناسايي در منطقه عملياتي والفجر مقدماتي به شهادت رسيد.

منبع: خبرگزاري كتاب ايران


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.