هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 88    |    12 مهر 1391

   


 



انتشار خاطرات بعد از انقلاب «جواد منصوری»

صفحه نخست شماره 88

مصحفي: تدوین خاطرات برای کاستن از مجهولات عرصه تاریخ است

كتاب «خاطرات جواد منصوري بعد از انقلاب» به قلم محسن مصحفي نوشته شده و براي انتشار به دفتر ادبيات انقلاب اسلامي سپرده شده است. مصحفی گفت: تدوین و انتشار چنین خاطراتی، علاوه بر این که تلاشی برای کاستن از حوزه بزرگ مجهولات عرصه تاریخ است، هدف‌های آشنا کردن نسل‌هاي بعد از انقلاب با یک مقطع فوق‌العاده حساس و انتقال تجربه‌های ارزشمندی را نیز دنبال می‌کند.

محسن مصحفي، پژوهشگر تاریخ معاصر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره «خاطرات جواد منصوري بعد از انقلاب» كه نگارش و تدوین آن را به پايان رسانده و به دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري تحويل داده است، اظهار كرد:‌ اين اثر در يك جلد و سه فصل عمده منتشر می‌شود.

وي افزود: اين كتاب حاصل تركيب دست‌نوشته‌های روزانه جواد منصوری و نیز ساعت‌ها مصاحبه است که واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با او انجام داده است. راوی در این کتاب خاطرات خود را درباره آن دسته از حوادث تاريخي كه خود شاهد آن‌ها بوده يا نظر و تحلیلی درباره آن‌ها داشته، بازگو مي‌كند. بخش نخست خاطرات به حوادث سال‌هاي 1357 تا 1360 مي‌پردازد. بخش دوم از سال 1360 تا 1368 را در بر مي‌گيرد و بخش سوم از سال 1368 تا 1372 را شامل مي‌شود.

تدوین‌کننده «خاطرات جواد منصوري بعد از انقلاب» درباره محور مطالب بيان شده در كتاب گفت: کتاب حول محور خاطرات سياسي راوی مي‌گردد و حوادث پس از پيروزي انقلاب، درگيري و رقابت احزاب و جريان‌هاي مختلف سياسي و تلاش‌ حکومت انقلابی برای سامان دادن به اوضاع کشور را در بر دارد.

وی در خصوص اهمیت خاطرات منصوری از این مقطع زماني افزود: آقای جواد منصوری به عنوان اولين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقتضای جايگاه خود و نیز زاویه دیدی که دارد، روایتی دست اول از حوادث و اتفاقات تاريخي آن دوران ارايه می‌دهد که می‌تواند برای تاریخ‌پژوهان قابل توجه باشد.

مصحفي گفت: بخش دوم کتاب حوادث سال های 1360 تا 1368 را در بر می‌گیرد. در این بازه زمانی آقای منصوری وارد وزارت امور خارجه شده و به عنوان معاون وزير امور خارجه مشغول به خدمت است. تقریبا در سراسر این دوره كشور درگير مساله ضدانقلاب و جنگ تحميلي عراق عليه ايران است. در چنین وضعیتی وزارت امور خارجه هم به صورت طبیعی مسووليت ويژه و مضاعفي بر عهده دارد و در جنگی موازی برای دفاع از کشور در صحنه دیپلماسی درگیر است.

وي ادامه داد: بخش سوم کتاب نيز خاطرات آقای منصوري را به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران در پاكستان و در سال‌هاي پس از جنگ را پوشش مي‌دهد. حال و هوای سیاست خارجی جمهوری اسلامی پس از پایان جنگ و نگاه آقای منصوری به تحولات داخلی و خارجی کشور از نکات جالب و خواندنی این بخش است. ضمن این که اطلاعات قابل توجهی از وضعیت داخلی پاکستان، رقابت احزاب سیاسی و اختلافات مذهبی درون آن کشور را از نگاه سفیر وقت جمهوری اسلامی در پاکستان ارايه می‌دهد و در مواردی نیز اشاره‌هایی به وضعیت پرتلاطم آن روزهای افغانستان دارد.

مصحفي درباره زماني كه براي تدوین «خاطرات جواد منصوري بعد از انقلاب» صرف شده گفت: تدوین اين كتاب قریب يك‌سال‌ونيم به طول انجاميده و متن بارها توسط آقای جواد منصوري مورد بازخوانی جدي و دقيق قرار گرفته است. دراین بازخوانی‌ها نكاتي را تغيير داد و یا مطالبي را به متن اضافه كرد تا در نهایت اثر، با وضعیت فعلی در آستانه انتشار قرار گرفته است.

وي در اين باره كه آيا در خاطرات منصوری به فرد جديدي برخورد كرده كه كمتر درباره آن سخن گفته شده باشد، افزود: اکثر افرادي كه در سال‌هاي انقلاب درگير مبارزه بوده‌اند، افرادي کم و بیش شناخته شده‌اند، یا این که دست کم برای اهل فن و تاریخ‌نگاران چندان ناشناخته نیستند اما در هر حال من درخاطرات آقای منصوري با شخص جديدي برخورد نكردم.

مصحفی گفت: اما در این اثر براي آشنايي مخاطب با كساني كه نامي از آنان برده ‌شده، تلاش شده در حد خلاصه، اطلاعاتي درباره زندگينامه آن فرد، در پاورقي كتاب آورده شود.

وی ادامه داد: در واقع تدوین و انتشار خاطراتی نظیر خاطرات آقای جواد منصوري، علاوه بر این که تلاشی کوچک برای کاستن از حوزه بزرگ مجهولات عرصه تاریخ است، هدف آشنا کردن نسل‌هاي بعد از انقلاب با یک مقطع فوق‌العاده حساس را نیز دنبال می‌کند. افرادی كه در سلسله تحولات منتهی به انقلاب اسلامی مشاركت داشته‌اند، با روایت خاطرات و مشاهدات کم‌مانند خود، نكته‌‌های آموزنده و تجربه‌های ارزشمندی را با نسل‌های جوان در میان می‌گذارند.

مصحفی در پايان گفت: تنظیم «خاطرات جواد منصوري بعد از انقلاب» در بیش از 700 صفحه به پايان رسيده که همراه ضمائم، اسناد و عکس‌ها، براي انتشار به دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري سپرده شده است.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.