هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 85    |    22 شهريور 1391

   


 



عرضه 120 عنوان از كتاب‌های حوزه هنری در 55 كشور

صفحه نخست شماره 85

حبیب ایل بیگی، مدیر كل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری:

مدیر كل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری از توزیع 120 عنوان كتاب از تولیدات انتشارات سوره مهر در نمایندگی ها، رایزنی ها و خانه های فرهنگ و اتاق های ایران در 55 كشور دنیا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، حبیب ایل بیگی، با اعلام این خبر افزود: این حركت فرهنگی بین المللی در پی تاكیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نشر و گسترش زبان و ادب فارسی در دیگر كشورها انجام می گیرد.

ایل بیگی ادامه داد: با توجه به این تاكید و الویت حوزه هنری در ترویج هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی، تصمیم گرفته شد این آثار با هدف گسترش فرهنگ و هنر انقلاب، شناساندن زبان و ادب فارسی، معرفی ادبیات پایداری و دفاع مقدس و همچنین شناساندن خانواده و سبك زندگی ایرانی و اسلامی به مخاطبان بین المللی فارسی زبان در دیگر كشورها توزیع شود.

وی آشنا ساختن دانشجویان و استادان زبان و ادب فارسی در دانشگاه های خارج از كشور با مضامین و محورهای آثار ادبی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را از دیگر اهداف این طرح بر شمرد.

ایل بیگی با بیان اینكه فرایند توزیع آثار مكتوب حوزه هنری به كشورهای خارجی با همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام می شود، افزود: نخستین مجموعه این كتاب ها كه 120 عنوان است به زودی به 55 كشور جهان ارسال می شود و این روند در مراحل بعدی به شكل جدی تری ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره نشست های متعدد مسئولان حوزه هنری با دانشجویان و استادان زبان و ادب فارسی دیگر كشورها و گلایه آن ها در خصوص كمبود آثار فارسی منتشر شده پس از انقلاب اسلامی در آن كشورها، ابراز امیدواری كرد كه توزیع این كتاب ها بتواند خلاء موجود در زمینه معرفی آثار پس از انقلاب اسلامی در مراكز و رایزنی ها و اتاق های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور را تا حدی مرتفع سازد.

ایل بیگی، این حركت حوزه هنری را از كارهای روی زمین مانده در راستای معرفی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: دیگر دستگاه ها و نهاد های فرهنگی كشور نیز باید به این عرصه وارد شوند تا با همكاری و هم افزایی، گامی موثر در شناساندن چهره واقعی كشورمان به مخاطبان بین المللی برداشته شود.

مدیر كل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری درباره جزئیات اجرای این طرح توضیح داد: كتاب های انتخاب شده مربوط به حوزه های شعر، رمان و خاطرات انقلاب اسلامی و همچنین شعر، رمان و خاطرات دفاع مقدس و مجموعه آثار پژوهشی و كتاب های مرجع (دانشنامه، دائره المعارف) بوده كه برخی از آنها ویژه گروه سنی نوجوان است.

وی درباره مهمترین عناوین این آثار گفت: در بین این كتاب ها، آثاری از سید علی موسوی گرمارودی مانند «تا محراب آن دو ابرو» و «سفر به فطرت گل سنگ»، همچنین كتاب هایی از محمدرضا سرشار مانند «دوستی پر دردسر» و «سه شنبه های دوست داشتنی» و نیز مجموعه داستان «جاده جنگ» نوشته منصور انوری به چشم می خورد.

ایل بیگی ادامه داد: مجموعه 4 جلدی «نمایش های ایرانی» به قلم صادق عاشور پور، «شرحه شرحه است صدا در باد» علی معلم دامغانی، مجموعه شعر «آتش سواران» عباس براتی پور، مجموعه «عشق علیه السلام» از علیرضا قزوه، رمان «شاه بی شین» نوشته محمد كاظم مزینانی، كتاب «احیاگری و مردم سالاری دینی» به قلم عماد افروغ، «یك وجب آسمان» از علی وزیریان و ... از دیگر كتاب هایی است كه در نخستین مرحله این طرح، توزیع می شود.

این مقام در پاسخ به این پرسش كه آثار مورد نظر در چه كشورهایی توزیع خواهد شد، گفت: این آثار در مراكز فرهنگی، دانشگاهی، خانه های فرهنگ و اتاق های جمهوری اسلامی مستقر در كشورهای مختلف جهان از جمله آلمان، یونان، فرانسه، مكزیك، هلند، دانمارك، فنلاند، ایتالیا، استرالیا، كانادا، اسپانیا، ایرلند، قطر، عمان، هندوستان، تاجیكستان، لبنان، اندونزی، الجزایر، سودان، ازبكستان، سوریه، پاكستان و ... توزیع می شود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی حوزه هنری


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.