هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 84    |    15 شهريور 1391

   


 

تسلیت


ترجمه کتاب «پایي كه جاماند» به زبان‌های عربی و انگلیسی


پایه اقدام رژیم پهلوی در 17 شهریور 57، وحشی گری و قلع و قمع مردم بود


سرگذشت رادیو، مبنایی برای تدوین تاریخ شفاهی صدا


مصاحبه‏گر باید همان تدوینگر اثر باشد


6410 روز اسارت


حضور 4ماهه امام‌خمینی(ره) در فرانسه موضوع پژوهش جدید دفتر تاریخ شفاهی


«اوخشامالار» با موضوع دفاع‌مقدس رونمايي شد


باید فاصله جمع‌آوری و انتشار حداقل باشد


روزشمار تسخير لانه جاسوسي منتشر شد


پزشكان كله قندی


تاریخ‌ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان


خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین حسین آقاعلیخانی


خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین محمد افشاری


راهنمای تاریخ شفاهی نیروی زمینی آمریکا(3)


 



روزشمار تسخير لانه جاسوسي منتشر شد

صفحه نخست شماره 84

کتاب «روز خدا» روزشمار تسخير لانه جاسوسي(سفارت) آمریکا در 13 آبان سال 1358 را بر اساس خاطرات سيدمحمدهاشم پوريزدان پرست از دانشجويان مسلمان خط امام (ره) در بر دارد. اين اثر به تازگي از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ «روز خدا: علل و خاطرات نخستين روز‌هاي تسخير لانه جاسوسي» توسط حسین نصرالله زنجانی تدوین شده و براي تكميل مطالب، اسناد و مدارك مرتبط با حوادث به صورت پاورقي آمده‌اند.

از صفحه 13 تا 33 این اثر پيش زمينه‌هاي تسخير لانه جاسوسي و حوادثی مانند درگيري در گنبد، عدم همراهي دولت وقت با سياست‌هاي انقلابي امام خمینی(ره)، ترور آيت‌الله مطهري، تهاجم براي جداسازي كردستان و شايعه پس دادن هواپيما‌هاي اف-14 بررسی شده‌اند.

بعد از آن شرح تسخیر لانه جاسوسي (سفارت) آمریکا در 13 آبان سال 1358 و تظاهرات مردم پيرو دعوت شوراي انقلاب به مناسبت سالگرد تبعيد امام(ره) و سالروز شهادت دانش آموزان در دانشگاه تهران شروع و حوادث در پی آن تا بيست‌وچهارمين روز بيان مي‌شوند.

اين كتاب با اشاره به افشاي اسناد و مدارك سفارت آمريكا درباره ايران در آن روزها تاكيد می‌کند که امام خميني (ره) اين حركت را انقلاب دوم خواندند.

در صفحه 120 كتاب «روز خدا: علل و خاطرات نخستين روز‌هاي تسخير لانه جاسوسي» و درباره هفتمين روز تسخير سفارت آمریکا آمده است: «امروز چهارمين اطلاعيه افشاگري نيز منتشر مي‌شود. وزير امور خارجه آمريكا، سايروس ونس، طي نامه‌اي كه مدت‌ها قبل به سفارت آمريكا در تهران ارسال شده است از سفارت آمريكا در تهران در مورد درخواست شاه مبني بر اقامت در آمريكا و اثر پذيرفتن اين درخواست بر سلامت و ايمني آمريكايي‌هاي ساكن ايران، مخصوصا كارمندان سفارت و روابط فيمابين دولت آمريكا و ايران استفسار شده است و در نامه تذكر داده شده كه ما واقفيم راه حداقل كردن مخالفت‌ها و خطر‌هاي احتمالي و تيره شده روابط دو كشور، در دست بازرگان و دولت اوست. در اين نامه محرمانه از كاردار سفارت آمريكا در ايران خواسته شده است كه ساير كارمندان سفارت از موضوع مطلع نشوند. اين نامه سند معتبري است كه اصولا موضوع مريضي شاه بهانه‌اي بيش نبوده و آنان تصميم داشته‌اند شاه را خارج از مباحث بيماري و مسایل انساني در آمريكا بپذيرند.»

در پايان كتاب تصاوير و اسناد مرتبط با تسخير لانه جاسوسي آمده است.

کتاب «روز خدا: علل و خاطرات نخستين روز‌هاي تسخير لانه جاسوسي» در قطع وزیری و 335 صفحه با شمارگان دو هزار و 500 نسخه و بهاي 89 هزار به سفارش دفتر مطالعات و ادبيات پايداري مراكز استاني و دفتر مطالعات و ادبيات پايداري حوزه هنري در استان فارس از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.